Vattenberedningstråd, fiskvänligt vatten vid vattenbyte

#1 - 4 november 2007 12:18
Jag ska byta stora mängder i samband med medicinering och mina yngel klarar det inte så bra. Om jag fyller mitt badkar med kallt vatten och låter det stå 1-2 dygn, har detta någon effekt??? eller måste jag sätta till generator??
Tankar om hur jag gör detta skonsamt för mina stackars övermedicinerade fiskar emottages tacksamt.. :)

Jag skulle även av ren nyfikenhet vilja veta hur ni gör som har fiskar som t ex Discus som kräver specialvatten??

Detta skulle alltså kunna vara en vattenberedningstråd där alla kan lägga in frågor och erfarenheter... ;)
#2 - 4 november 2007 17:46
Det är bättre att ta bort medicinen ur vattned mha aktiv kol, då slipper du slabba i onödan.
MVH
Magnus
#3 - 4 november 2007 18:03
Tropfrog skrev:
Det är bättre att ta bort medicinen ur vattned mha aktiv kol, då slipper du slabba i onödan.

MVH

Magnus

Men då måste man lägga det i pumpen eller???
Det köper man bäst på zooaffärer eller??
;)
Du vet inget om att skapa bra vatten??
:)
Någon annan??
:p
Jag hörde att man kan bereda vatten genom att tillsätta fosfor och salt om jag minns rätt.. Vad skapar man för vatten då, till vad/vilka firrar, och hur?
;)
Detta handlar alltså om "snällt" vatten också, inte bara att få bort medicin..
#4 - 4 november 2007 18:32
Jag har en 200liters regntunna och slänger i en nylonstrumpa med Torv och pumpar runt det så att det skall mjukna.
#5 - 4 november 2007 18:37
Aktivt kol går att köpa i Zooaffärerna
#6 - 4 november 2007 18:54
wlappis skrev:
Jag har en 200liters regntunna och slänger i en nylonstrumpa med Torv och pumpar runt det så att det skall mjukna.

Pumpar med vad??
Måste jag ha kolet i pumpen eller kan man göra på något annat sätt?;)

Annons