Vattenberedningsmedel till räkor

#1 - 13 november 2008 12:55
Ska man använda eller inte? Vad har ni för erfarenheter för sånt?
#2 - 13 november 2008 14:08
Jag använder aldrig vattenberedningsmedel i mina akvarier och ärligt talat tror jag inte att det behövs, har inte ni bra vatten i Norrköping?
Sen beror det ju på vad det är för räkor, crystal red är ju mkt mer känsliga än körsbärs räkor.
#3 - 13 november 2008 14:44
Jag tycker faktiskt att jag har märkt att de inte gillar det och det är enda gången jag har förlorat honor med rom. Då hade jag i Aqua Safe. De simmade iväg iställer för mot vattnet när man hällde i det.. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 november 2008 14:58
Vattenberedningasmedel är ofta bra och kan vara nödvändigt i många vatten.
Dock så innehåller en del av dom ämnen som gör att de inte är så lämpliga för räkor (olika räkor är definitivt också olika känsliga). I handeln idag finns dock vattenberedningspreparat som är speciellt avsedda för räkor - använd ett sådant eller så välj ett preparat där det står angivet att de fungerar även för räkor.

Vid nystart bör man använda vattenpreparat om man inte tar vatten från ett annat akvarium som är igång.
#5 - 13 november 2008 15:27
Ja, vi har bra vatten i Norrköping. Jag använde det när jag startade räkakvarium, men har inte använt det nu. Jag har gula körsbärsräkor som inte är så känsliga, men nu jag fick mina blåa tigerräkor som jag oroar mig för.
#6 - 15 november 2008 09:41
Jag använder Sera Aquatan till alla mina räkkar och det är inga problem.
#7 - 15 november 2008 10:07
Jessa skrev:
Jag använder Sera Aquatan till alla mina räkkar och det är inga problem.

Även jag använde det och Nitrivec plus en pump som gått i ett gammalt akvarie till ett nystartat räkavarium. Crystal Red plus Boraras Brigittae.
Uppstart med med vattenberedningsmedlen och pump samt insättande av växter dag 1. Fisk och räkor dag 2. Funkade utomordentligt bra.
#8 - 17 november 2008 23:03
Kanske läge att använda vatten från ett inkört kar för att inte chansa....
#9 - 18 november 2008 00:31
I handeln idag finns dock vattenberedningspreparat som är speciellt avsedda för räkor - använd ett sådant eller så välj ett preparat där det står angivet att de fungerar även för räkor.

Kan du ge exempel på något fabrikat och namn som är avsett för räkor? Mina snäckor dör av mitt brunnsvatten om jag inte använder vattenberedningspreparat. Räkorna verkar inte ta skada av det Sera medel jag använder, men om det finns något direkt avsett för räkor så vore det ju toppen.
#10 - 20 november 2008 23:01
starcastle skrev:
Kan du ge exempel på något fabrikat och namn som är avsett för räkor? Mina snäckor dör av mitt brunnsvatten om jag inte använder vattenberedningspreparat. Räkorna verkar inte ta skada av det Sera medel jag använder, men om det finns något direkt avsett för räkor så vore det ju toppen.

Då kan du få betalt för sitt brunns vatten det finns hur många som helst som vill bli av med snäckorna i sitt kar, man får se det positivt. [:o]
Har ni lågt Ph i vattnet??
#11 - 20 november 2008 23:10
Mick13 skrev:
Då kan du få betalt för sitt brunns vatten det finns hur många som helst som vill bli av med snäckorna i sitt kar, man får se det positivt. [:o]

Har ni lågt Ph i vattnet??

PH är 6,2 enligt dropptest.
Med kalksten i karet (för snäckornas skull) så går det upp till i alla fall 7,6, vilket är max vad mitt idiotiska test visar.
Finns tydligen en variant för låga PH-värden och ett annat test för högre värden ...

Nu har jag posthornssnäckor, aldrig haft pestsnäckor eller annat än posthorn. Så jag kan inte svara på om andra snäckor stryker med av vattnet.

Men om jag lägger ett posthorn i en skål med vatten direkt från kranen så slutar dom röra sig efter max en halvtimme, sen rör dom sig aldrig mer :mad:

Dom dör i mitt kar med Rådasand också, trots beredningsmedel. Men där kan dom leva upp till ett par dygn innan dom stannar upp. Sen går det inte längre.
#12 - 21 november 2008 07:31
Jag upplevde att jag fick färre räklingar när jag körde med vattenberedningsmedel.

//C
#13 - 23 november 2008 19:30
Hur är det med ektozonsalt då och räkor?
#14 - 23 november 2008 20:42
Varför ektozonsalt i karet då?
#15 - 23 november 2008 20:43
Jag vill bara veta om jag någon gång skulle behöva det.
#16 - 23 november 2008 23:27
cillan skrev:
Hur är det med ektozonsalt då och räkor?

De gillar inte salt... Iaf inte Crystal.. ;)
#17 - 25 november 2008 22:03
Skumt jag har hårt vatten med en del metaller i och Ph ca 7.4 och pestsnäckor (bort plockade) och posthorn överlever , men lite lustigt är att de blå posthornen blivit nästan vita i skalet , de har börjat att byta färg? Har ett stort snäckskal i karet som gömsle till Anc.
Har du låtit göra analys på ert vatten ??

Annons