Vattenberedningsmedel som tar klor?

#1 - 3 maj 2006 07:49
Vi har haft problem med vårflod och bakterihaltigt kommunalt vatten och nu löser dom problemet med extra mycket klor vid rengöringen. Och nu undrar jag och mina fiskar som tålmodigt väntar på sitt delvattenbyte, tar någon av dom vattenberedningsmedel jag har hemma, JBL Biotopol och Sera Toxivec klor?
#2 - 3 maj 2006 08:15
Biotopol neutraliserar (enligt förpackningen) aggressivt klor och kloramin.
#3 - 3 maj 2006 08:47
[quote=maricici]Vi har haft problem med vårflod och bakterihaltigt kommunalt vatten och nu löser dom problemet med extra mycket klor vid rengöringen. Och nu undrar jag och mina fiskar som tålmodigt väntar på sitt delvattenbyte, tar någon av dom vattenberedningsmedel jag har hemma, JBL Biotopol och Sera Toxivec klor?[/quote]sera toxivec ska tydligen eleminera ammonium, nitrit, klor, kloramin... tycker nästan det låter för bra för att vara sant, har ju läst så mycket här om nitritspikar o dylikt och aldrig hört talas om att nån använt toxivec endast nitrivec!
#4 - 3 maj 2006 08:59
[quote=sunkan aspidoras]sera toxivec ska tydligen eleminera ammonium, nitrit, klor, kloramin... tycker nästan det låter för bra för att vara sant, har ju läst så mycket här om nitritspikar o dylikt och aldrig hört talas om att nån använt toxivec endast nitrivec![/quote]

Toxivec ersätter inte nitriveck eller tvärtom!

Toxivec tar bort gifter i vattnet akut!
Nitrivec bygger upp bakteriefloran!

Många använder båda medlen till det de är avsedda för! :)
#5 - 3 maj 2006 09:09
[quote=laerni]Toxivec ersätter inte nitriveck eller tvärtom!

Toxivec tar bort gifter i vattnet akut!
Nitrivec bygger upp bakteriefloran!

Många använder båda medlen till det de är avsedda för! :)[/quote]Ja jag menade att jag aldrig hört nån använda toxivec vid nitrit... endast gigantiska vattenbyten och nitrivec
#6 - 3 maj 2006 09:29
[quote=sunkan aspidoras]Ja jag menade att jag aldrig hört nån använda toxivec vid nitrit... endast gigantiska vattenbyten och nitrivec[/quote]

Jag har använt toxivec vid nitirit. Försökte först med vattenbyten och nitrivec. Hjälpte inte!
Då lyckades jag få tag i toxivec (fick skicka efter det). Och då äntligen gav det med sig.
Körde med Denitrol istället för nitrivec på slutet.
Det var VÄLDIGT långdraget, men till slut gav det med sig!
#7 - 3 maj 2006 09:51
Askorbinsyra är mer känd som C vitamin sägs också binda klor.
C vitamin är en känd antioxidant som är verksam i organismer mot fria radikaler. Syreatomen (inte syrgas!) samt kloratomen är fria radikaler
Dosering om någon vill prova 5-10 gram till 1000 l vatten, men man bör testa med en klor test (CI).

Skadlig klor kan påvisas från 0,02 mg/l.
#8 - 3 maj 2006 15:22
[quote=Idanajad]Biotopol neutraliserar (enligt förpackningen) aggressivt klor och kloramin.[/quote]

Oj, så går det då man aldrig haft problem med klor och bara läser doseringsanvisningen [:o]
Om Toxivec och nitrit; Det tog bort nitritet omgående för mig, men koncentrationen hade inte hunnit bli så hög förstås...
#9 - 3 maj 2006 15:31
Kör med 2 liters dunk av aqua+ plus från Nutrafin det ska ta klor bl.a :)
#10 - 3 maj 2006 16:12
Köp en klor test och kolla.
#11 - 3 maj 2006 17:21
Kramfors
Förslag om klortest?
Är det klortest för pooler som du avser?
Sett det förslaget på engelska akvariesiter.
#12 - 3 maj 2006 18:09
Sera Toxivec

Hatar att behöva hälla i kempreparat fast i bland har nöden inge lag!
Hade stora svårigheter med Nitritspikar hällde i Toxi det hjälpte direkt!
/bobbyfuller
#13 - 3 maj 2006 18:47
Jag använder Easy life Har testat deta ett tag o tycker det är super. Blev också valt till årets produkt i Tyskland 2004 av zoozajac
http://www.easylife.nl/english/index.html?id=12
#14 - 3 maj 2006 18:48
Sera har en klortest http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=1622&SectionId=2183&ItemIndex=11

För att slippa testa vid varje vattenbyte tar man ett dusch munstycke och duschar med fullt tryck i en hink medan man har huvet en bit ner i hinken, då kan man känna klorlukten om det är klor i vattnet.
Normalt ska det inte vara klor i vattnet ut till konsument.

Gränsvärden vatten http://www.alcontrol.se/LinkedFiles/SLV200130utg0310.pdf

Annons