vattenberedningsmedel *snabba svar tack*

#1 - 13 maj 2004 13:24
Jag har just tagit ut en hink vatten ur akvariet och ska fylla på nytt. Ska man alltid ha i vattenberedningsmedel vid delvattenbyten? Jag har lite sånt där blått mojs i en flaska. Ska jag hälla det i hinken eller i karet?

Sen undrar jag om någonhar ett bra tips på hur jag lättast fyller på det nya vattnet. Vi brukar vara två. Sambon håller hinken ovanför karet medan jag håller slangen med en hand under för att vattnet inte ska forsa ut och göra gropar i sanden. Men nu är jag ensam hemma.

Tacksam för snabba svar!
#2 - 13 maj 2004 13:31
Nä, du behöver inte använda vattenberedningsmedel.

Ett tips är att lägga en djuptallrik på bottnen i akvariet, och hälla i den. Det bryter strålen så sanden inte far omkring.
#3 - 13 maj 2004 13:34
Eller skaffa en vattenkanna så kommer vatnet inte så jättehäftigt.
#4 - 13 maj 2004 13:45
Vattenberedningsmedel behöver man bara använda när karet är precis nytt, inte vid varje vattenbyte.
#5 - 13 maj 2004 13:56
Tack för dom snabba svaren!!

Jag kom på att jag kunde använda halvlitersmåttet. Många vändor blev det. [:D]
#6 - 13 maj 2004 14:06
Jag använder en hävert från hink till mitt 70l "experiment-kar". Funkar bra eftersom jag bara byter ett par hinkar i veckan. (tallriken hade inte funkat så bra bland alla växterna och det är väl inte att rekommendera till större kar hehe)

/J
#7 - 13 maj 2004 14:28
varför inte köpa en 10 meter lång vattenslang som ni kopplar in tex i köket eller toaletten när det behövs? så slipper ni allt spring samma sak när ni gör rent så kan ni använda hävert för att tömma.
#8 - 13 maj 2004 15:39
Eller luta hinken mot kanten av akvariet och håll under botten med ena handen och håll den andra under strålen när du häller i vattnet.

Annons