Vattenberedningsmedel?

#1 - 12 september 2006 13:19
Hur många härinne använder det - och VAD?

Läser här och där i foldrar, men alla är gjorda av antingen JBL eller SERA, och enl. dem skulle man behöva ett helt GÄNG flarror för att hålla igång akvariet!!
Tror inte RIKTIGT på det!:p ;)

Jag har tidigare använt sera aquatan vid vattenbyten, men har slutat.
Verkade som mina fiskar fick klåda av det???? Nu använder jag endast kranvatten & liite salt...
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 september 2006 13:24
Så här står det i Zoopetavdelningen Akvarievatten

Vattenberedningspreparat

På många orter innehåller kranvattnet klor (klorgas/koldioxid) som kan skada fiskarnas slemhinnor och gälvävnad. Det mesta av denna klor luftar man ut genom att man vid vattenbyte fyller på det nya vattnet med högt tryck (t.ex. genom ett duschhandtag). En del vattenverk tillsätter tyvärr inte bara klorgas/koldioxid utan även ammoniumsulfat (kontrollera med ditt vattenverk). Resultatet blir att det bildas kloraminer som inte går att lufta ut. Kloramin kan vara dödligt för fiskar även i små doser. Använder ditt vattenverk en sådan kloreringsmetod måste du använda ett vattenberedningspreparat och man bör inte heller byta mer än 20% av vattnet varje vecka.

Vattenberedningspreparat tar bort klor och vissa metaller ur kranvattnet och skyddar också fiskarnas slemhinnor. Man bör alltid använda vattenberedningspreparat när man startar ett akvarium och när man gör ett mycket stort vattenbyte. Vid normala delvattenbyten är det däremot i regel inte nödvändigt att använda något vattenberedningspreparat.

När man startar ett akvarium bör man bara köpa in några få fiskar, eftersom det ännu inte byggts upp en nyttig och nödvändig bakteriekultur för nedbrytningsprocessen i akvariet. Allt efter hand fyller man sedan på med fisk. Under den första månaden MÅSTE man mata mycket försiktigt, eftersom det tar lite drygt en månad för ett akvarium att få rätt biologisk balans. Om man inte gör på detta sätt får man lätt nitrit (steg i kvävecykeln, nedbrytningen av avfallsprodukter) i akvariet och alla fiskarna kan mycket väl dö. Ovanstående fel är också en mycket vanlig anledning till att så många misslyckas med sitt akvarium.[/B]

Och det är ungefär så jag gör
Jag har tidigare använt sera aquatan vid vattenbyten, men har slutat. Verkade som mina fiskar fick klåda av det??

Det finns knappast någon anledning till att något vattenpreparat skall ge upphov till klåda

Nu använder jag endast kranvatten & liite salt...

Varför använda salt?
#3 - 13 september 2006 12:35
Salt...använder jag just nu eftersom jag höjt salthalten i akvarierna p.g.a ett förmodat sjukdomstillstånd i ena akvariet, och vitaprick (fick med fiskar från affär :mad:) i det andra. Jobbar på att få ner salthalten skonsamt - för att sedan sluta med det igen.

Men, vilka "beredningsmedel" använder man?
Jag "köper" inte riktigt att man ska måsta ha en himla massa olika preparat i vattnet.

Vet ej om det var aquatan som fick mina fiskar att klia sig, testade att utesluta det ett tag. Men det kanske är/var något annat.
#4 - 13 september 2006 12:46
Jag använder vattenberedningsmedel vid nystart för att inte stressa fiskarna så mycket.

Sen använder jag clearflo om jag får nitritproblem under uppstarten.
MVH
Magnus
#5 - 13 september 2006 13:01
Jag har använt Tetras AquaSafe 2ggr. Det är allt jag använt.
#6 - 13 september 2006 13:54
eriahl skrev:
Jag har använt Tetras AquaSafe 2ggr. Det är allt jag använt.

Ungefär som mig. Jag använde AquaSafe några gånger i början på mitt första akvarie (5 år sedan), därefter har jag inte använt något...
#7 - 13 september 2006 17:38
Det enda som jag hade i akvariet nu när jag startade upp för några veckor sedan det är Sera Aquatan. Släppte ner några Black Mollyn i Lördags. Växterna växer & fiskarna mår bra. Jag har höllt på med akvarier i många år & har alltid använt mig av antingen Aquasafe eller Aquatan som vattenberedningsmedel och det har aldrig varit några problem med vare sig fiskar eller växter.
Jag "köper" inte heller att man behöver använda sig av så många olika preparat i vattnet bara för att akvariet ska fungera.
Jag undrar hur nyttigt det är för fiskarna med så mycket kemikalier av alla de slag i vattnet.

Hälsningar Anneth
#8 - 13 september 2006 21:04
Mitt svar sade inte mycket kom jag på. Kan ju haft akvarium 1månad tex. För min del är det under ca 22år.
#9 - 13 september 2006 21:45
Anneth skrev:

Jag "köper" inte heller att man behöver använda sig av så många olika preparat i vattnet bara för att akvariet ska fungera.

Jag undrar hur nyttigt det är för fiskarna med så mycket kemikalier av alla de slag i vattnet.

Det som många inte verkar inse är att vanligt kranvatten innehåller just kemikalier och att dessa inte sällan är skadliga för fiskarna. Därför kan man behöva använda andra kemikalier för att neutralisera VA-verkets skadliga sådana (fiskar är betydligt känsliga för kemikalier än vi däggdjur).

Jag använder alltid vattenberedningsmedel vid vattenbyte. Varför ta chanser med fiskarnas hälsa och liv? Oftast JBL:s Biotopol eller Nutrafins Aqua plus.

Vid uppstart av akvarium eller efter medicinering (som har tagit död på bakterierna) finns det ingen bakterieflora i akvariet som kan bryta ner de mycket giftiga ammoniak och nitrit. Därför bör man tillsätta bakteriekultur. Jag kör med JBL:s Denitrol.

Sen finns det en till vätska som kan vara nyttig beroende på vilka fiskar som bor i akvariet. En hel del fiskar kommer från svartvattensområden där vattnet är rikt på humussyror och andra naturliga ämnen som saknas i kranvattnet. Dessa fiskar mår bättre om man tillsätter vattnet dessa ämnen så det får ett svartvattenskaraktär. Detta kan man även åstadkomma med hjälp av torv, torra blad eller alkottar.

Det finns en del andra preparat för vissa specifika situationer, men dessa tre är nog de viktigaste. Sen finns det en uppsjö av medel som ska göra vattnet kristallklart och sånt. Dessa kan man vara utan. Fiskarna bryr sig nämligen inte om vattnet är lite grumligt.

Visst vill företagen tjäna pengar, men det vill ju alla företag, även de som säljer livsmedel eller kläder. Men att de vill tjäna pengar på det de säljer betyder inte nödvändigtvis att mat eller kläder skulle vara onödiga ;)

Topfrog skrev:
Sen använder jag clearflo om jag får nitritproblem under uppstarten.

Vad är Clearflo?
#10 - 13 september 2006 22:01
Alla mediciner tar inte död på bakterierna. Har alltid tagit det lugnt med fisk vid uppstart och funkat bra. Sen ser man ju om fiskarna mår dåligt vid just vattenbyten, då kan det vara läge att prova tex AquaSafe eller liknande. Alla VA-verk behöver/behövde inte tillsätta någon/några kemikalier.
#11 - 13 september 2006 22:10
eriahl skrev:
Alla mediciner tar inte död på bakterierna.

Nej det är sant, men många gör det.

eriahl skrev:
Sen ser man ju om fiskarna mår dåligt vid just vattenbyten, då kan det vara läge att prova tex AquaSafe eller liknande.

Det inte alltid man kan se på fiskarna att det är skadliga ämnen i vattnet. Fiskarnas hälsa kan mycket väl påverkas negativt i längden, de kan få nedsatt immunförsvar som gör att de blir mer mottagliga för sjukdomar, få sitt liv förkortade, osv.

eriahl skrev:
Alla VA-verk behöver/behövde inte tillsätta någon/några kemikalier.

Så du tror att du kan få obehandlat vatten i kranen? Glöm det!
#12 - 13 september 2006 22:17
batski skrev:

Så du tror att du kan få obehandlat vatten i kranen? Glöm det!

Där jag bodde förr tillsattes ingenting. Hur det är där idag vet jag inte men troligen inget.

Om fisk, kan vara bara en art, reagerar vid vattenbyte kan man misstänka nya vattnet. Mår alla bra så spar man några kronor istället.

Kan säga att en av dom 2ggr jag använt AquaSafe gällde vanliga svenska abborrar. Ingen annan reagerade. Så för att det tex "bara" är gratisfiskar betyder inte att jag chansar med fiskarnas hälsa och liv
#13 - 13 september 2006 22:27
I Göteborg där jag bor behandlas vattnet för att det inte ska finnas en massa bakterier och för att höja pH. Detta är ganska standard i Sverige.

Som sagt, det är inte alltid man ser på fiskarna att det finns nåt skadligt i vattnet (ungefär som man inte kan se på vissa rökare att de kommer att få lungcancer eller emfysem senare i livet).

Men varför ta risker när det gäller fiskarnas hälsa och liv? Så dyrt är det inte med vattenberedningsmedel. Nutrafins Aqua plus t ex kostar inte många kronor och är väldigt drygt.
#14 - 13 september 2006 22:39
Att jämföra att se om någon ska få cancer och om fiskar mår dåligt vid vattenbyten är väl ändå en väldig skillnad...

Om det funkar utan vattenberedningsmedel så varför kasta pengarna i sjön så att säga. Sen kan det skifta mellan orter såklart. Men går det utan så varför?
Jag känner inte det som att jag leker med fiskarnas hälsa och liv trotsallt.
#15 - 13 september 2006 22:48
eriahl skrev:
Att jämföra att se om någon ska få cancer och om fiskar mår dåligt vid vattenbyten är väl ändå en väldig skillnad...

Läs mina tidigare inlägg en gång till. Ingen har sagt nånting om att fiskarna skulle må dåligt vid vattenbyten (även om det ibland kan hända), utan att det kan finnas sånt i vattnet som i längden kan ge skador. Alla skadliga ämnen ger inte alltid omedelbara och synliga skador.

eriahl skrev:
Om det funkar utan vattenberedningsmedel så varför kasta pengarna i sjön så att säga. Sen kan det skifta mellan orter såklart. Men går det utan så varför?

Jag känner inte det som att jag leker med fiskarnas hälsa och liv trotsallt.

Frågan är hur kan du vara säker på att det går när skadorna ibland kan visa sig långt senare? Jag säger inte att allt kranvatten innehåller ämnen som är skadliga för alla fiskar (olika arter är olika känsliga), utan att kranvattnet är behandlat för att kunna konsumeras av människor, men ofta är olämpligt för fiskarna att leva i.
#16 - 13 september 2006 23:06
Vet inte vad jag ska säga riktigt. Hur vet man isf att inte akvarievattenberedningsmedel ger skador i längden?
För mig känns det som att visar dom ingen reaktion vid vattenbyte så är det lugnt.
Allt vatten är/var inte behandlat. När det gäller abborrarna jag nämnde ringde jag och kollade. Ingenting behövde tillsättas i vattnet där och då. Dom blev lite förvånade själva att fiskarna reagerade i det fallet.
Om fiskarna tex leker tar jag som ett tecken på att dom mår bra.

Off topic:
Finns ju dom som tycker att om en sebrafisk eller annan billig akvariefisk blir dålig ska man inte lägga pengar på att försöka klara den utan bara bort med den och köp en ny. Det är något jag inte förstår däremot och är ett sätt att leka med fiskars värde om inte annat
#17 - 14 september 2006 07:10
eriahl skrev:
Vet inte vad jag ska säga riktigt. Hur vet man isf att inte akvarievattenberedningsmedel ger skador i längden?

För mig känns det som att visar dom ingen reaktion vid vattenbyte så är det lugnt.

Allt vatten är/var inte behandlat. När det gäller abborrarna jag nämnde ringde jag och kollade. Ingenting behövde tillsättas i vattnet där och då. Dom blev lite förvånade själva att fiskarna reagerade i det fallet.

Om fiskarna tex leker tar jag som ett tecken på att dom mår bra.

Vi ser olika på det helt enkelt. Att vattenberdningsmedel skulle kunna vara skadliga har jag svårt att tro, med tanke på att de förutom att neutralisera skadliga ämnen även innehåller sånt som stärker slemhinnorna och minskar stress. Men visst 100% säkert kan man sällan vara här i livet.

eriahl skrev:
Off topic:

Finns ju dom som tycker att om en sebrafisk eller annan billig akvariefisk blir dålig ska man inte lägga pengar på att försöka klara den utan bara bort med den och köp en ny. Det är något jag inte förstår däremot och är ett sätt att leka med fiskars värde om inte annat

Håller helt med dig här! Fisken bryr sig inte om hur mycket h*n kostat. Livet kan inte värderas i pengar. Och även den lilla billiga fisken har sitt eget liv kärt som du och jag.
#18 - 14 september 2006 09:44
[quote=batski;844285]Det som många inte verkar inse är att vanligt kranvatten innehåller just kemikalier och att dessa inte sällan är skadliga för fiskarna. Därför kan man behöva använda andra kemikalier för att neutralisera VA-verkets skadliga sådana (fiskar är betydligt känsliga för kemikalier än vi däggdjur).

Jag använder alltid vattenberedningsmedel vid vattenbyte. Varför ta chanser med fiskarnas hälsa och liv? Oftast JBL:s Biotopol eller Nutrafins Aqua plus.

quote]

Jomen vattenberedningsmedel har jag också i när jag byter vatten. Och sedan pytsar jag på med lite växtnäring ibland men mer än så gör jag inte. Här i Bollnäs har vi ett ganska bra vatten, det är källvatten som finns här på orten & som försörjer hela kommunen, friskt & gott är det;)
Men hur det ligger idag med ph & allt det vet jag inte, det var ett tag sedan som jag testade vattnet sist. Jag kommer snart att inhandla olika vattentester för att ha en liten koll på akvarievattnet.

Hälsningar Anneth
#19 - 14 september 2006 10:36
Jag har bara askobinsyra mot klor vid stora vattenbyten.
#20 - 14 september 2006 11:39
Jag använder endast Sera Aquatan om jag av någon anledning gör ett STORT vatten byte, men aldrig vid vanliga vattenbyten.
#21 - 14 september 2006 12:18
Jag började med akvarier för 28 år sen och har hållit på sen dess. Jag har aldrig använt vare sig vattenberedningsmedel eller bakteriekultur på flaska. Men jag har bra koll på hur mina fiskar, och räkor mår. Jag har t ex kardinaltetror som är över 10 år gamla, likadant med Mina Corydoras sterbai där de fem äldsta är över 10 år. Resten är olika generationer från dessa fem (har 17 st). Största och äldsta ancistrusen är också långt över 10 år, tror tom att den är runt 14 år nu. Liiite svårt att komma ihåg när man haft dom så länge.
Men jag tror det är skillnad på vatten på olika ställen och det som funkar på ett ställe på ett särskilt sätt behöver inte alls funka på en annan ort.
#22 - 14 september 2006 12:33
Sonja skrev:
Men jag tror det är skillnad på vatten på olika ställen och det som funkar på ett ställe på ett särskilt sätt behöver inte alls funka på en annan ort.

Precis! Bara för att det funkar bra för några utan vattenberedningsmedel behöver det inte betyda att vattenberedningsmedel skulle vara onödiga.

Och sen kan vattenkvalitén variera över tid. Tyvärr verkar det ha blivit allt vanligare med kloramin.
#23 - 14 september 2006 16:40
Har aldrig använt några vattenberedningsmedel;)
#24 - 14 september 2006 18:03
Jag tror att vattenberedningsmedel har räddat många fiskar från att dö av förgiftning av tex. koppar från ledningar, tungmetaller från djupborrade brunnar, klor som skadat gälarna och dödat filterbakterierna och andra organismer som finns i vattnet.

Men vet man att vattnet är fritt från koppar, tungmetaller, klor, att inte fiskarna blir stressade vid transport eller större vattenbyten, då behövs kanske inte något medel.
#25 - 14 september 2006 18:50
Deje-Nicke skrev:
Har aldrig använt några vattenberedningsmedel;)

Jag antar att du har kollat ditt vatten först för att försäkra dig om att det var ok?
#26 - 14 september 2006 19:09
Har massor av PVP (= ung Aquasafe) i skåpet inköpt 2004.
Använder inte detta sedan 2 år faktiskt.
Kör nu nästan 80%-iga vattenbyten veckovis i mina småburkar med killis.
Använder vättervatten som stått minst en natt men vet att det finns proffesionella storodlare som blandar till det direkt ur kranen utan problem.
Men det beror också på fiskbesättningen - jag har tagit livet av purpurhuvudsbarber i Uppsala på 1980-talet med liknande regim...
Men oftast tror jag att så kallade vattenberedningsmedel är tämligen onödiga.
#27 - 20 september 2006 12:17
Jag kommer nog använda aquasafe ibland & emellanåt ia.f... ;)
#28 - 20 september 2006 12:21
Kom på en fråga.... aquasafe/tan v.s Toxivec...

Vad är skillnaden? Spelar det någon roll vilken av dem man använder?
Är det över huvud taget ens ungefärligen samma sak?
Det sade de i djuraffären - men jag frågar nog er jag..;) :p
#29 - 20 september 2006 12:35
Nej det är inte samma sak. Toxivec tar ner ammoniak och nitrit vid en spik, vilket varken Aqutan eller Aquasafe gör. Dessa två är vanliga vattenberedningsmedel.

Jag skulle inte heller rekommendera Toxivec annat än i nödfall eller i ett akvarium utan växter. Det står nämligen på förpackningen att en del mjukbladiga växter inte tål Toxivec.
#30 - 20 september 2006 12:53
Ok, då klarnar det. Det var som jag då misstänkte - inte ALLS samma sak :p
Men inte är det väl farligt att använda toxivec någon gång ibland??:confused:

Jag hade det i båda idag, eftersom jag troligtvis HAR nitritspik i det stora, och rörde upp en massa gojs när jag slamsög lite lätt, och bytte vatten i det lilla..
#31 - 20 september 2006 14:16
Jag skulle inte använda det i annat fall än vid ammoniak-eller nitrit. Har du kollat så du verkligen har nitrit?
#32 - 20 september 2006 16:30
batski skrev:
Jag antar att du har kollat ditt vatten först för att försäkra dig om att det var ok?

Jajamän det har jag;)

Annons