Jag "köper" inte heller att man behöver använda sig av så många olika preparat i vattnet bara för att akvariet ska fungera.
Jag undrar hur nyttigt det är för fiskarna med så mycket kemikalier av alla de slag i vattnet.
Det som många inte verkar inse är att vanligt kranvatten innehåller just kemikalier och att dessa inte sällan är skadliga för fiskarna. Därför kan man behöva använda andra kemikalier för att neutralisera VA-verkets skadliga sådana (fiskar är betydligt känsliga för kemikalier än vi däggdjur).
Jag använder alltid vattenberedningsmedel vid vattenbyte. Varför ta chanser med fiskarnas hälsa och liv? Oftast JBL:s Biotopol eller Nutrafins Aqua plus.
Vid uppstart av akvarium eller efter medicinering (som har tagit död på bakterierna) finns det ingen bakterieflora i akvariet som kan bryta ner de mycket giftiga ammoniak och nitrit. Därför bör man tillsätta bakteriekultur. Jag kör med JBL:s Denitrol.
Sen finns det en till vätska som kan vara nyttig beroende på vilka fiskar som bor i akvariet. En hel del fiskar kommer från svartvattensområden där vattnet är rikt på humussyror och andra naturliga ämnen som saknas i kranvattnet. Dessa fiskar mår bättre om man tillsätter vattnet dessa ämnen så det får ett svartvattenskaraktär. Detta kan man även åstadkomma med hjälp av torv, torra blad eller alkottar.
Det finns en del andra preparat för vissa specifika situationer, men dessa tre är nog de viktigaste. Sen finns det en uppsjö av medel som ska göra vattnet kristallklart och sånt. Dessa kan man vara utan. Fiskarna bryr sig nämligen inte om vattnet är lite grumligt.
Visst vill företagen tjäna pengar, men det vill ju alla företag, även de som säljer livsmedel eller kläder. Men att de vill tjäna pengar på det de säljer betyder inte nödvändigtvis att mat eller kläder skulle vara onödiga ;)
Sen använder jag clearflo om jag får nitritproblem under uppstarten.
Vad är Clearflo?