Jag blir lite trött på att vissa säger att vattenberedningsmedel är totalt onödvändigt. I mina kar (Malmö) märker jag en stor skillnad på om jag använder detta medel eller inte. Låt mig berätta:
Precis när jag flyttat till Malmö så använde jag ett medel av märket Aquasafe. Jag tömde önskvärd volym vatten och ersatte detta med nytt kranvatten (temp 24¤). Därefter doserade jag Aquasafe enligt den nya vattenvolymen. Kort därefter stod flera av mina fiskar och andades vid vattenytan. Detta fenomen hade jag aldrig varit med om tidigare vid vattenbyte utan då endast i samband med nitrit/nitrat osv. Efter 4 vattenbytet gick jag till min lokala fiskhandlare och frågade kring detta fenomen. Han frågade då om jag använde något vattenberedningsmedel vilket jag berättade för honom att jag gjorde. Han frågade då om märket och hur gammalt det var. Jag sa att det var Aquasafe och flaskan var väl ett år gammal. Därefter frågade han mig om jag tidigare hade haft akvarium, vilket jag hade haft när jag bodde i Umeå. Då berättade han för mig att i Malmö tillsätter man Kloramid till vattnet vilket de inte gör i Umeå och att jag skulle kolla på min flaska Aquasafe om det var den nya varianten som också binder Kloramid.
Väl hemma kolla jag min flaska och där stod inget om Kloramid. Inför det näst kommande vattenbytet köpte jag en ny flaska som då också skulle ta Kloramid. Gjorde som jag brukade men fiskarna stod fortfarande och flämta vid vattenbytet. Återigen frågade jag min fiskhandlare varför och han frågade hur jag gjorde mina vattenbyten. Jag förklarade för honom hur jag gjorde (läs ovan) och han sa då åt mig att dosera i vattnet i karet innan du häller i det nya vattnet i akvariet.
Jag gick hem, tömde karet. Spola upp en spann med vatten, doserade medlet i denna spann och hällde det i karet. Därefter fyllde jag karet med en vattenslang. Inga fiskar stod vid ytan längre och andades luft och det har aldrig hänt därefter heller.
Alltså, vattenberedningsmedel är nödvändigt beroende på vad för vatten du har i dina ledningar och av mitt exempel att döma är det också viktigt på vilket sätt man doserar vattnet.
Så, kolla dina vattenvärden och använd om du behöver det. Studera dina fiskar och välj själv.
Att direkt generellt avfärda detta medel som icke nödvändigt är bara trams.
Lycka till!