Vatten vatten överallt, och inte en droppe att dricka :(

#1 - 26 februari 2008 17:47
Jaha då sitter man här å kliar sig i huvudet.

Har lite neon/sorgmantel tertor och pansarmalar i burken, 75L. 2 st rötter, kanske 1 kilo styck och 50-60% av bottenytan växter.

Akvariet har varit igång i en vecka och nuvarande vattenvärden enligt Tetratest: 5 in 1:

NO3- : mellan 0-10mg/l
NO2- : mellan 0-1mg/l
GH : mellan 3-6 dGH
KH : ~6 dKH
pH : ~7

kanske inte perfekta men men...

Nu till saken, tänkte möblera om lite senare i veckan och fixa en botten med jord+sand, samt lägga i så mycket rötter jag bara kan. Har visionen riktad åt nånting "djungel-delta" hållet, ungefär som badrummet ser ut nu med alla rötter i blöt. Får nog inte ner mer än hälften i akvariet. Man kan bara inte låta en snygg rot ligga å skräpa i affären :P det kommer nog fler akvarier också....

Kommer försöka ha kvar så mycket som möjligt av det gammla vattnet i ett försök att skona fisken något. Men kommer jordbottnen och alla nya rötter rubba vattenvärdena mycket?
Skulle gärna se att pH gick ner till 6.5, men inte mycket lägre. Ska ja kanske lägga i någon kalkhaltig sten för å buffra lite? (har nån 10x10x10 "hålsten" tror jag)

Tacksam för förslag och åsikter.

Nu ska jag skriva mer frågor i en annan del av forumet :)
#2 - 26 februari 2008 20:19
Darizz skrev:
Men kommer jordbottnen och alla nya rötter rubba vattenvärdena mycket?

Ja en ny jordbotten påverkar vattnet mycket så ta det lugnt med fisk de första veckorna. Jag vet inget om köperötter.
#3 - 27 februari 2008 22:38
Darizz skrev:
Jaha då sitter man här å kliar sig i huvudet.

Har lite neon/sorgmantel tertor och pansarmalar i burken, 75L. 2 st rötter, kanske 1 kilo styck och 50-60% av bottenytan växter.

Akvariet har varit igång i en vecka och nuvarande vattenvärden enligt Tetratest: 5 in 1:

NO3- : mellan 0-10mg/l

NO2- : mellan 0-1mg/l

GH : mellan 3-6 dGH

KH : ~6 dKH

pH : ~7

kanske inte perfekta men men...

Nu till saken, tänkte möblera om lite senare i veckan och fixa en botten med jord+sand, samt lägga i så mycket rötter jag bara kan. Har visionen riktad åt nånting "djungel-delta" hållet, ungefär som badrummet ser ut nu med alla rötter i blöt. Får nog inte ner mer än hälften i akvariet. Man kan bara inte låta en snygg rot ligga å skräpa i affären :P det kommer nog fler akvarier också....

Kommer försöka ha kvar så mycket som möjligt av det gammla vattnet i ett försök att skona fisken något. Men kommer jordbottnen och alla nya rötter rubba vattenvärdena mycket?

Skulle gärna se att pH gick ner till 6.5, men inte mycket lägre. Ska ja kanske lägga i någon kalkhaltig sten för å buffra lite? (har nån 10x10x10 "hålsten" tror jag)

Tacksam för förslag och åsikter.

Nu ska jag skriva mer frågor i en annan del av forumet :)

Jag har kört med jordbotten (torv som är toppad med grus). Har inte haft svårighet med att ph´t sjunker för mycket. De karen jag körde förs med jordbotten fick jag en ph runt 7, vårt kar idag har jag jordbotten i och extra Co2 men jag tror inte att mitt ph ligger så lågt som 6,5 i alla fall. Jag tror inte att du behöver buffra med någon kalksten...

Lycka till

Annons