Vatten värden

#1 - 21 april 2007 10:45
Var i butiken och köpte tester även att mina fiskar mår bra så vill man juh veta.
Köpte ett Sera aqua-test set. Dropptest som tetsar gH, kH, pH och NO2.
295 kr, ett kap tyckte jag :D

Detta är mina resultat:
7.5 pH
NO2-n <0,1mg/l
NO2 <0,3mg/l
7 ºdGH
5 ºdKH

Jag har försökt läsa så mycket som möjligt.
Och som jag har fattat det rätt så är...
pH lite högt, men inget alvarligt?
Nitriten är bara bra?
Totalhårdhet sam karbonathårdhet är väl okey, men på gränsen till för låg?

Snälla rätta mig om jag har fel :confused:
#2 - 21 april 2007 11:41
du har uppgett no2 2ggr vilken av dem är no3?
Bilagor:
#3 - 21 april 2007 11:46
alla värden är bra utom nitrit No2 som alltid ska vara noll!
#4 - 21 april 2007 14:32
VioXiD skrev:

295 kr, ett kap tyckte jag :D

Låter Svindyrt om ja ska vara ärlig .. kostar 145kr i butik här

i övrigt så kan ett vattenbyte va i sin ordning så du får ner no2
ett större o efektivare filter kan va ide eller öka syresättningen så du slipper nitrit i framtiden
#5 - 21 april 2007 18:22
0,1 mg/l NO2N = 0,3 mg/l NO2
#6 - 21 april 2007 19:08
mayday skrev:
Låter Svindyrt om ja ska vara ärlig .. kostar 145kr i butik här

Aha, då blev man lurad där också :p

mayday skrev:
i övrigt så kan ett vattenbyte va i sin ordning så du får ner no2

ett större o efektivare filter kan va ide eller öka syresättningen så du slipper nitrit i framtiden

Men det kan juh vara noll, testet visar bara att det är mindre än 0.3mg/l
Enligt tabellen jag fick med så var det perfekt...
Eller har jag fått allt om bakfoten?
Tänkte dock göra ett 20-30% vattenbyte imorgon.
Har en fluval 4+ i mitt 167 liters akvarium. är det för lite?
#7 - 21 april 2007 19:08
du har uppgett no2 2ggr vilken av dem är no3?

Inte en aning, är ny på det här [:o]
#8 - 22 april 2007 17:09
VioXiD skrev:
Aha, då blev man lurad där också :p

Men det kan juh vara noll, testet visar bara att det är mindre än 0.3mg/l

Enligt tabellen jag fick med så var det perfekt...

Eller har jag fått allt om bakfoten?

Tänkte dock göra ett 20-30% vattenbyte imorgon.

Har en fluval 4+ i mitt 167 liters akvarium. är det för lite?

Mindre än 0,3 funkar, om det är det lägsta ditt test kan ange.

Fluval 4+ är mer än tillräckligt för ditt akvarium, åtminstone i fråga om att syresätta vattnet. Men som alla innerfilter (möjligen med undantag för Bluwave), måste det kompletteras med 30%-iga vattenbyten en gång i månaden, minst.
#9 - 22 april 2007 17:20
Jens A. skrev:

Fluval 4+ är mer än tillräckligt för ditt akvarium, åtminstone i fråga om att syresätta vattnet. Men som alla innerfilter (möjligen med undantag för Bluwave), måste det kompletteras med 30%-iga vattenbyten en gång i månaden, minst.

Varför då?
MVH
Magnus
#10 - 22 april 2007 18:27
Jag lånar denna tråden...

Jag har ett JBL test där jag kan pröva efter JÄRN (Fe) och får konstant värdet 0.. Ska jag göda mer då? Eller hur ska jag höja mitt järnvärde? Vad mår bra av högre järnvärde? (Har lite små alger nu, om jag höjer järnet, kommer algerna att försvinna då eller kommer dom bara tacka och ta emot och frodas mer?...)

Ska jag göda med mer PMDD?

Hade förövrigt 0 nitrit/nitrat också...
#11 - 22 april 2007 19:20
Tropfrog skrev:
Varför då?

MVH

Magnus

Innerfilter har för liten area på sina filter för att det skall finnas tillräckligt mycket bakterier där. Bakterierna omvandlar fiskarnas restprodukter (ammonium) till i slutänden nitrat, som växterna behöver.

Med endast ett innerfilter kommer man vanligtvis inte upp den i areal som behövs för att inte behöva byta vatten så där ofta. Man kommer då sakta men säkert till slut att få för höga halter av antingen ammonium, nitrit eller nitrat, och fiskarna tål inte detta.

Bluwave 09 har en väldigt stor filterarea, dessutom återcirkuleras vattnet genom två steg med biobollar och "makaroner" där sådana bakterier finns. Det renar därför hej vilt, även om det låter lite.

Jag har också ett fluval 4 och ett ytterfilter i akvariet, plus att jag byter vatten en gång i månaden...jag vet att det kanske är att använda både hängslen och livrem, men jag gillar mina firrar. :)
#12 - 24 april 2007 07:50
Jens A. skrev:
Mindre än 0,3 funkar, om det är det lägsta ditt test kan ange.

Okey. tack så mycket. Men behövs det inte oftare .. jag hade räknat med 20-30% byte i veckan.. redan planerat in en dag juh :p
#13 - 24 april 2007 11:08
Det beror på hur mycket fisk och växter du har, plus hur mycket du matar. Ett tips är att kolla nitrithalterna. När de börjar krypa uppåt, byt vatten. Efter ett tag får du kläm på hur ofta du måste byta.
30% i veckan verkar vara lite överdrivet vattenbytande, tycker jag.

Jag byter bara vatten en gång i månaden, men jag har ett 540-liters plus tre filter...men jag kollar också nitriten en gång i veckan, ungefär.

Annons