Vatten temp. till Discus?

#1 - 22 mars 2006 14:21
Undrar vad jag ska hålla på temeratur till mina discusar? ligger på 30 nu, men det kanske är lite för varmt eller? Sen så flåsar dom väldigt tycker jag, kan det ha något med temperaturen och göra? vattenvärdena är helt ok.
#2 - 22 mars 2006 14:28
Flåset kan väl beror på lite olika saker. Men har du varmt vatten och dålig syretillförsel så kan det kanske vara anledningen.
Det råder väl ganska delade meningar om vilken temp som är optimal för diskus. Vissa hävdar 30+ och andra hävdar 28. Själv har jag 28-29 grader i karet, det tycker jag funkar bra!
#3 - 22 mars 2006 14:29
ju högre temperatur du har destå mindre syre blir de ju i vattnet så dom kanske lider av syrebrist? därför dom flåsar troligtvis
#4 - 22 mars 2006 14:31
Ja ok testar och sänker det någon grad får vi se vad som händer... Är ett 540L och jag byter 100L om dagen pluss att jag har luftpump i så syrebrist borde det väl inte vara? Har ju haft någon sjukdom i det, 4 har nydligen dött, men nu verkar det ha gett sig, dom som överlevde verkar pigga nu iaf. kanske kan vara efter medicin behandlingarna också...
#5 - 22 mars 2006 16:10
Vad har du haft för sjukdom?
Du kan gälparasiter de brukar orsaka kraftigt flås, vissa stammar lär ska klara även högre temp.
Men om det är gyro så bör du inte sänka temperaturen.
#6 - 22 mars 2006 16:35
Hej Crickan.
Om jag kommer ihåg har du små diskus under 10 cm.Då är en temp på 29-30gr.bra.Felet kan vara att dina fiskar är lite stressade efter behandlingen som dom gick igenom nyss.Gälparasiter verkar vanligtvis med att fisken stänger en gäle och skrubbar sig med ett blad eller liknande.Annars är tempen från 26-30 gr.Stora- små.MVH Mats
#7 - 22 mars 2006 16:47
Ja jag vet inte vad jag har haft riktigt, 4 av min 10 har dött. Har sett ut som något slags mögel på dom och sen har det blivit kött sår av det, har behandlat med 0,3% salt och omnipur i 2 omgångar, men om det hjälpt vet jag inte för en dog för mig senast i går efter behandlingen ar avslutad. Så nu har jag börat byta vatten 100L 1ggr om dagen för att få bort alla rest proudukter av medicinen om det nu blir några av det? Dom 6 som är kvar nu verkar hyfsat pigga, men dom sagt dom flåsar, vet inte riktigt vad jag ska ta mig till längre.... Har kollat vattenvärdena också och dom är Ok. Men det kan ju vara så att jag fortfarande har något kvar i akvariet då? har en bild på senaste som dog här
http://hem.passagen.se/crickan/d8.jpg
någon som vet vad det kan vara?
#8 - 22 mars 2006 17:05
Hej Crickan.
Har läst och grunnat på vad jag själv skulle ha gjort om jag var i ditt ställe.Hade köp ett hundra liters kar för jag anser ditt vara för stort för dina fiskar 3-5 cm.Du får ingen riktig koll på dom i ett så stort kar och sen en annan sak som är av stort värde du kan höja och med. på ett mycket bättre sätt,det är inte hanterbart 540 l.
MVH Mats
#9 - 22 mars 2006 17:18
Hmm. ja men problemet är att jag har inte plats för ett 100 L akvarie och sen är frågan vad ska jag ha mitt 540L till då? om inte fiskarna kan vara där i. Om jag nu inte har någon annan möjlighet att ha fiskarna i 540 L hur ska jag bära mig åt för att få bukt på det??? känns lite som jag tagit mig vatten över huvudet här :(
#10 - 22 mars 2006 17:42
små upp till 10-12cm> 30-21 grader.12+ 28,5-29,5
#11 - 22 mars 2006 18:22
Hej
Det gäller medan fisken är så liten.Så små fiskar borde ej få säljas för dom är görsvåra ätt hålla för nybörjare även för en lite erfaren akvarist.Det är som att få småttingar.
MVH Mats
#12 - 22 mars 2006 18:44
Alla e vi nybörjare nån gång :)
#13 - 22 mars 2006 18:49
har man bara haft fullvuxna discusar i många år och sen en vacker dag går o köper små discus på några cm är man ju nybörjare när de gäller dom ändå. tycker det är bra o ha små så man får den erfarenheten redan från början :)

ska själv köpa mina första discus om knappt två veckor ca 10-12cm
#14 - 23 mars 2006 09:17
lite oftopic har aldrig egenterligen fått nått bra svar på varför dom ska ha så hög temp. ja menar övriga sydamerikanska ciklider har ju inte någon speciellt hög temp. så discus borde ju inte ha så hög temp i naturen varför ska dom då ha det i akvarium?
Lucas_no1
#15 - 23 mars 2006 09:38
[QUOTE=Crickan]Ja jag vet inte vad jag har haft riktigt, 4 av min 10 har dött. Har sett ut som något slags mögel på dom och sen har det blivit kött sår av det, har behandlat med 0,3% salt och omnipur i 2 omgångar, men om det hjälpt vet jag inte för en dog för mig senast i går efter behandlingen ar avslutad. Så nu har jag börat byta vatten 100L 1ggr om dagen för att få bort alla rest proudukter av medicinen om det nu blir några av det? Dom 6 som är kvar nu verkar hyfsat pigga, men dom sagt dom flåsar, vet inte riktigt vad jag ska ta mig till längre.... Har kollat vattenvärdena också och dom är Ok. Men det kan ju vara så att jag fortfarande har något kvar i akvariet då? har en bild på senaste som dog här
http://hem.passagen.se/crickan/d8.jpg
någon som vet vad det kan vara?[/QUOTE]

De där såren ser vidriga ut och måste bero på bakterier.
Discusarna kan ha fått svampangrepp eftersom du skriver om luddigt på kroppen.
Dessa svampangrepp har sedan blivit infekterade av bakterier.
Eller tvärt om vilket är vanligare.
Alltså först sår sen svamp.
Vid en temp av 30 grader i vatten frodas bakterierna om det får ligga kvar matrester och annat skit.
När såren har blivit så stora som på fisken på bilden går det nästan inte att göra något för fisken klarar ej av att hålla vätskebalansen med ett så stort sår.
Om det är någon mer discus som har ludd eller ser så skulle jag behandla med något mot bakterier.
Svampen får man ta i ett andra skede.

Om fiskarna är så nedsatta som dina verkar vara är det troligen gälparasiter också.
För har du bra filter och syresten ska dom inte andas fort.
Försök att se om någon har någon gäle stängd.
Gälparasiter är svåra att bli av med eller rättare sagt man blir aldrig av med dom men hos en frisk och välmående discus så hålls dom i schack och besvärar inte fisken.
Vet ej om stora vattenbyten med obehandlat vatten dvs med klor och annat i gynnar dina fiskar i det här läget för gälarna tar stryk av sådant vatten i förstora mängder.
Men hundra liter på 500 är ju å andra sidan inte så mycket.

Hoppas det löser sig i allafall.

Sen kan jag inte hålla med Andreas om att ta tjuren vid hornen och starta med unga discusar på direkten i stället för att börja med äldre fiskar.
Du lär dig otroligt mycket på vuxna som är bra kunnskap vid köp av unga discusar. :-)
#16 - 23 mars 2006 10:03
Att som novis börja med det svåraste kan ju mycket väl sluta med att det går åt h_lvete. Om vi pratar om att snida i trä eller hugga i sten så spelar det väl ingen större roll, men när man pratar om djurliv så är det ju något helt annat tycker jag. Tycker man ska börja på en nivå där det är lättast att lära sig. Säg att man har lärt sig "diskus" från 10cm och uppåt, då lär det ju vara rejält mycket lättare att lära sig från 0>10cm med det i bakfickan. Än att börja på 5cm från början.
Och som vanligt är ju det bästa stället att börja på det teoretiska planet. Alltså att läsa och lära sig, inte att köpa ett gäng fiskar och lära sig allt eftersom. Man behöver väl kanske inte spendera 100 timmar med att läsa massvis med litteratur, men åtminstone läsa igenom de mest viktigaste bitarna. Sen får man väl själv bedömma om man känner att man klarar av mindre diskusar eller om man ska köpa lite större.

Nu är det inte min mening att klaga på någon. Jag själv började också med lite för små diskusar (strax under decimetern).
#17 - 23 mars 2006 10:16
En bekant till mig har varit till amazonas och fiskat, och han fick erfara att där är det konstant 30 grader i vattnet (förutom vid regnperiod). Alltså svar på din fråga danne, diskus ska ha 30 gradit vatten, och även andra fiskar från amazonas, men de flesta klarar av en lägre temp, dock inte diskus.
#18 - 23 mars 2006 15:49
Kollade nu och det verkar som dom flåsar med båda gälarna, kan inte se att en är stängd... men frågan är om jag nu har bakterier i vattnet hur får jag bort dom? Har en yterfilter pump eheim plus luftpump, så syre borde det ju finnas i vattnet...

[quote=Lucas_no1]De där såren ser vidriga ut och måste bero på bakterier.
Discusarna kan ha fått svampangrepp eftersom du skriver om luddigt på kroppen.
Dessa svampangrepp har sedan blivit infekterade av bakterier.
Eller tvärt om vilket är vanligare.
Alltså först sår sen svamp.
Vid en temp av 30 grader i vatten frodas bakterierna om det får ligga kvar matrester och annat skit.
När såren har blivit så stora som på fisken på bilden går det nästan inte att göra något för fisken klarar ej av att hålla vätskebalansen med ett så stort sår.
Om det är någon mer discus som har ludd eller ser så skulle jag behandla med något mot bakterier.
Svampen får man ta i ett andra skede.

Om fiskarna är så nedsatta som dina verkar vara är det troligen gälparasiter också.
För har du bra filter och syresten ska dom inte andas fort.
Försök att se om någon har någon gäle stängd.
Gälparasiter är svåra att bli av med eller rättare sagt man blir aldrig av med dom men hos en frisk och välmående discus så hålls dom i schack och besvärar inte fisken.
Vet ej om stora vattenbyten med obehandlat vatten dvs med klor och annat i gynnar dina fiskar i det här läget för gälarna tar stryk av sådant vatten i förstora mängder.
Men hundra liter på 500 är ju å andra sidan inte så mycket.

Hoppas det löser sig i allafall.

Sen kan jag inte hålla med Andreas om att ta tjuren vid hornen och starta med unga discusar på direkten i stället för att börja med äldre fiskar.
Du lär dig otroligt mycket på vuxna som är bra kunnskap vid köp av unga discusar. :-)[/quote]
#19 - 25 mars 2006 23:44
[quote=Alexander Ylipää]En bekant till mig har varit till amazonas och fiskat, och han fick erfara att där är det konstant 30 grader i vattnet (förutom vid regnperiod). Alltså svar på din fråga danne, diskus ska ha 30 gradit vatten, och även andra fiskar från amazonas, men de flesta klarar av en lägre temp, dock inte diskus.[/quote]

ytterst tveksam till att din info stämmer. möjligt vis att den maxar där runt 30 men tror inte det är någon "normal" temp.. däremot kan jag tänka mig att den höga tempen gör det möjligt att mata med oxhjärta samt att den får dom att växa snabbare..
#20 - 26 mars 2006 07:50
[quote=Alexander Ylipää]En bekant till mig har varit till amazonas och fiskat, och han fick erfara att där är det konstant 30 grader i vattnet (förutom vid regnperiod). Alltså svar på din fråga danne, diskus ska ha 30 gradit vatten, och även andra fiskar från amazonas, men de flesta klarar av en lägre temp, dock inte diskus.[/quote]

Det kan säkert vara så på vissa ställen i vissa bifloder och främst i ytvattnet. Jag har en bok där samtliga vattenvärden samt både yttemp samt temp på tvåmeters djup är tagna i alla flodområden och där finns mätvärden allt från 26-32 grader uppmätta samt att det har jag även fått bekräftat från lokalbefolkningen.

Själv försöker jag alltid hålla en temp på strax över 26 grader,aldrig över 28 grader enbart för att undvika minskad syremängd och slippa massa syrestenar och annat kraftigt ytflås som endast trycker ur co2 ur vattnet.
Man bör oxå tänka på att ju högre värme ju större bakterieutveckling och våra discusar lever ju inte i en fritt flödande biflod i Amazonas utan i en sluten tank med helt andra förutsättningar än vad naturen kan erbjuda.

För mig funkar det alldeles utmärkt och dom leker och förökar sig hela tiden. Mina Coaripars ungar som du kanske tidigare har sett kläcktes och växte upp i just 26-27 gradigt vatten och inte va det några problem snarare tvärtom,jag har väl aldrig sett ett så litet frånfall som att en dog på fyra månader och vad jag vet i dag så har totalt tre dött och dom är i dag ca sjumånader. Däremot så är jag väldigt noga med andra värden vad gäller vattnet.
#21 - 27 mars 2006 22:23
[quote=y0da]Att som novis börja med det svåraste kan ju mycket väl sluta med att det går åt h_lvete. Om vi pratar om att snida i trä eller hugga i sten så spelar det väl ingen större roll, men när man pratar om djurliv så är det ju något helt annat tycker jag. Tycker man ska börja på en nivå där det är lättast att lära sig. Säg att man har lärt sig "diskus" från 10cm och uppåt, då lär det ju vara rejält mycket lättare att lära sig från 0>10cm med det i bakfickan. Än att börja på 5cm från början.
Och som vanligt är ju det bästa stället att börja på det teoretiska planet. Alltså att läsa och lära sig, inte att köpa ett gäng fiskar och lära sig allt eftersom. Man behöver väl kanske inte spendera 100 timmar med att läsa massvis med litteratur, men åtminstone läsa igenom de mest viktigaste bitarna. Sen får man väl själv bedömma om man känner att man klarar av mindre diskusar eller om man ska köpa lite större.

Nu är det inte min mening att klaga på någon. Jag själv började också med lite för små diskusar (strax under decimetern).[/quote]

nej du har helt rätt, jag menade givetvis inte att man bara skulle köpa sig ett gäng fiskar och sen se hur de går.
givetvis ska man läsa så mycke som möjligt samtidigt.
det ja menade mest var att det är en väldigt bra erfarenhet och ha haft små discus.

(jag antar att det va mig du syftade på) ;)
#22 - 28 mars 2006 12:00
[quote=Danne_K]ytterst tveksam till att din info stämmer. möjligt vis att den maxar där runt 30 men tror inte det är någon "normal" temp.. däremot kan jag tänka mig att den höga tempen gör det möjligt att mata med oxhjärta samt att den får dom att växa snabbare..[/quote]

Hur vet du det? var har du grundat den informationen? Man kan vänja diskus till lägre temp, men hur det är i naturen är en helt annan sak.
#23 - 28 mars 2006 19:54
[quote=Alexander Ylipää]Hur vet du det? var har du grundat den informationen? Man kan vänja diskus till lägre temp, men hur det är i naturen är en helt annan sak.[/quote]

Man kan väl ta reda på det genom fakta eller??? Sedan tror jag att jag skrev någon stans att det är en viss skillnad på Amazonas flodsystem och en sluten tank i Sverige. I en tank så skapas bara fler problem ju högre temp men det är ju bara mitt sett att se på det. Var och en gör som den vill och skapar själv sina problem.
#24 - 29 mars 2006 19:51
Hej Alexander.
Om du går in på denna adress får du veta lite grann om diskus.
http://fish.MongaBay.com/discus.htm.
MVH Mats
#25 - 29 mars 2006 20:39
[quote=mats m]
Om du går in på denna adress får du veta lite grann om diskus.
http://fish.MongaBay.com/discus.htm.
MVH Mats[/quote]

Kanonlänk Mats!! Går fett in bland mina favoriter.
#26 - 30 mars 2006 08:19
Hej P-ö.
Tycker att man ej skall vara säker på sin sak utan ta reda på fakta,inte bara hörsägen.Just detta att så många går in och svarar på saker som dom ej känner till skapar oreda och får det att gå runt i huvudet på nybörjare med svar som ej är rätt.
MVH Mats
#27 - 30 mars 2006 10:12
[quote=andreassofus]nej du har helt rätt, jag menade givetvis inte att man bara skulle köpa sig ett gäng fiskar och sen se hur de går.
givetvis ska man läsa så mycke som möjligt samtidigt.
det ja menade mest var att det är en väldigt bra erfarenhet och ha haft små discus.

(jag antar att det va mig du syftade på) ;)[/quote]

Rätt å rätt, det är min åsikt i alla fall ;). Jag syftade egentligen inte på någon när jag skrev inlägget, gav mest min åsikt om det som skrevs.

Gällande vattentemp till diskus. Jag är som sagt absolut ingen expert, så jag kan inte påstå att jag vet så mycket om ämnet. Men jag kan ge mina funderingar/tankar.
Diskusakvarister påstår ofta att det ska vara en temp på runt 30 grader. Vilken temp det är i deras naturliga biotop vet jag inte, men det lär ju finnas massvis med fakta om ämnet. Man bör givetvis ta hänsyn till hur det är i deras naturliga biotop, men främst bör man nog ta hänsyn till hur det fungerar i ett akvarium. Förhållanderna här är ju som sagt inte riktigt som de är i deras naturliga biotop, hur mycket man än försöker efterlikna det.

Vanligtvis när det gäller diskusakvarium så är det ett tomt akvarium utan någon större inredning?! Tempen ligger runt 30 grader. Det kan säkert fungera jättebra under de förhållanderna. När man inte har någon inredning och karet är väldigt lätt att städa så kan man ju hålla det väldigt rent, och då får en miljö där det inte är så mycket bakterier. Det kan alltså (bevisligen?) fungera mycket bra till diskus. Men har man däremot ett växtakvarium med mycket växter och annan inredning så är jag osäker på om man ska ha så hög temp. Vid den tempen så bildas som sagt mycket bakterier och har man då mycket t.ex. växter så är det ju svårt att hålla karet så rent... Här tror jag nog att man med fördel ska välja lite lägre temp.
Vid nästan alla diskussioner om detta ämne så hör man kommentarer som "Jag håller mina i 27 grader och mina har inte dött" / "Jag håller mina i 32 grader och mina har inte dött!" Jag är helt övertygad om att fisken klarar att leva i både 26 och 32 grader. Det som är viktigare för fisken lär vara kvalitén på vattnet. Och för att uppnå detta så är ju en del utav det att hålla rätt temperatur vid de förhållanden som är i akvariumet?

Om vi nu säger att tempen i deras naturliga miljö är 32 grader. Betyder detta att man SKA hålla fisken i ett akvarium på 32 grader? Mår inte fisken bättre över att leva i ett akvarium där vattenkvaliten är bättre men tempen något lägre?
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 30 mars 2006 11:11
En bekant till mig har varit till amazonas och fiskat, och han fick erfara att där är det konstant 30 grader i vattnet (förutom vid regnperiod). Alltså svar på din fråga danne, diskus ska ha 30 gradit vatten, och även andra fiskar från amazonas, men de flesta klarar av en lägre temp, dock inte diskus.

Angående tempen i diskusens naturliga miljö så anger Dick Au i sin bok den till "kring 27 grader och strax däröver". Desutom så verifierade t.ex. Jack Wattley det i en artikel nånstans (kommer inte ihåg var).
Så 26-29 grader kan väl anses vara normalt utifrån den utgångspunkten.

Ja ok testar och sänker det någon grad får vi se vad som händer... Är ett 540L och jag byter 100L om dagen pluss att jag har luftpump i så syrebrist borde det väl inte vara? Har ju haft någon sjukdom i det, 4 har nydligen dött, men nu verkar det ha gett sig, dom som överlevde verkar pigga nu iaf. kanske kan vara efter medicin behandlingarna också...

Att syresätta ett akvarium med en luftpump och syresten ger en väldigt dålig syresättning -använd en pump som sätter vattenytan rejält i rörelse istället
#29 - 30 mars 2006 14:51
[quote=Alexander Ylipää]Hur vet du det? var har du grundat den informationen? Man kan vänja diskus till lägre temp, men hur det är i naturen är en helt annan sak.[/quote]

ja läser en hel del om akvarier och om miljön som fiskarna kommer ifrån. är inte helt hundra på hur varmt de är men konstant över 30 känns inte rätt... men såg nu att det har kommit ganska många bra svar.. även om jag kanske inte har fått svar på varför många kör över 30grader.. men fick ju bra anledningar till att inte ska ha så hög temp.. man får tacka för alla svar som har kommit
#30 - 30 mars 2006 16:17
jag har mina diskus i ca 28 grader
#31 - 30 mars 2006 18:46
Hej.
Folk matar med oxhjärta och då måste tempen.över 30 - 32gr. för att vara smältbart.
Kjell jag har också läst det inlägg som du syftar på men var?
MVH Mats
#32 - 30 mars 2006 19:25
okej misstänkte att det kunde ha mycket med tempen att göra. dom borde väll rimligtvis växa snabbare med högre temp?
#33 - 30 mars 2006 19:25
[quote=mats m]
Tycker att man ej skall vara säker på sin sak utan ta reda på fakta,inte bara hörsägen.Just detta att så många går in och svarar på saker som dom ej känner till skapar oreda och får det att gå runt i huvudet på nybörjare med svar som ej är rätt.
MVH Mats[/quote]

Du syftar på mig alltså?

Ursäkta om jag skapat oreda, i fråga om temp i amazonas så har jag nu hört av en snubbe som personligen vairt i amazonas och fiskat. Jag tar reda på fakta inna jag köper en viss fisk, om du nu tvivlar på det, men jag tycker det är lite mer trovärdigt att höra av en livs levande person om hans erfarenheten än från en internet site.
#34 - 30 mars 2006 19:32
[quote=Danne_K]okej misstänkte att det kunde ha mycket med tempen att göra. dom borde väll rimligtvis växa snabbare med högre temp?[/quote]

Tyvärr skapar det snarare ämnesomsättnings problem.
#35 - 30 mars 2006 19:34
[quote=Kjell Fohrman]Angående tempen i diskusens naturliga miljö så anger Dick Au i sin bok den till "kring 27 grader och strax däröver". Desutom så verifierade t.ex. Jack Wattley det i en artikel nånstans (kommer inte ihåg var).
Så 26-29 grader kan väl anses vara normalt utifrån den utgångspunkten.

Att syresätta ett akvarium med en luftpump och syresten ger en väldigt dålig syresättning -använd en pump som sätter vattenytan rejält i rörelse istället[/quote]

Jag kan bara hålla med dessa kloka ord.
#36 - 30 mars 2006 19:46
[quote=y0da]
Om vi nu säger att tempen i deras naturliga miljö är 32 grader. Betyder detta att man SKA hålla fisken i ett akvarium på 32 grader? Mår inte fisken bättre över att leva i ett akvarium där vattenkvaliten är bättre men tempen något lägre?[/quote]

Verkar vara ett HETT ämne det här.(ha ha)

Alla gör väl som dom vill och jag vill bara ha det så naturligt som möjligt utan onödigt merarbete.

Det innebär en inredd tank med sand,rötter samt växter OCH så naturlig föda som möjligt. Oxhjärta går fett bort.

Har man en sådan biotop och vill ha 30 grader och älskar att byta mellan 40-50%vatten per dag så har man väl inte så mkt annat att göra mer än att ställa till med oreda eller oxå så har man 26-27 grader och behöver då bara byta drygt 50% i veckan vilket ställer till med mindre oreda.

Jag tror många hobbyakvarister inte har problem med att få sina Discusar att leka utan snarare skapar ett problem med att dom aldrig ger dom ngn lugn och ro till lek.
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 30 mars 2006 19:49
[quote=Alexander Ylipää]Du syftar på mig alltså?

Ursäkta om jag skapat oreda, i fråga om temp i amazonas så har jag nu hört av en snubbe som personligen vairt i amazonas och fiskat. Jag tar reda på fakta inna jag köper en viss fisk, om du nu tvivlar på det, men jag tycker det är lite mer trovärdigt att höra av en livs levande person om hans erfarenheten än från en internet site.[/quote]
Nåväl lite fler än en internetsite är det väl som menar detta;)
#38 - 30 mars 2006 19:51
[quote=mats m]Hej P-ö.
MVH Mats[/quote]

Hummm!!!! Din länk finner jag som kanonbra och stämmer väldigt bra överens med både dom fakta jag har i litteratur samt utifrån den informationen jag tagit del av irl.
#39 - 30 mars 2006 20:04
Klart det inte finns en temp i amazonas. Det är ju inte Ätran precis. Det skilljer också givetvis från säsong til säsong oavsett vad som står i litteratur o på siter. Det man beskriver är ju i vilka temperaturer man hittat dom o klart där är spannet stort beroende på när man mätte. Om man ser till förra året med den värsta torkan på åratal om inte någonsin så var klart tempen hög. Det finns dock studerier på diskus, enligt dessa är hannen som mest fertil i 28,5 grader. Om han mår bäst då vet jag inte. Men skulle tro det om jag refererar till mig själv.:D :D :D
#40 - 30 mars 2006 20:35
Hej P-Ö.
Här kommer en bra sida till www.discusland.com och gå till links och du kommer att få ditt lystmäte för en stund.
MVH Mats
#41 - 30 mars 2006 20:43
[quote=mats m]Hej P-Ö.
Här kommer en bra sida till www.discusland.com och gå till links och du kommer att få ditt lystmäte för en stund.
MVH Mats[/quote]

Lambi bal!!!!
#42 - 31 mars 2006 20:30
[quote=p-ö]Tyvärr skapar det snarare ämnesomsättnings problem.[/quote]

okej är mest bara nyfiken på varför så många verkar tycka att discus ska gå i så varmt. misstänkte att det berode på att många utfodrar med oxhjärta och att det ger snabbare tillväxt obs de var vad jag misstänkte att det berode på.. har själv haft ca 28-29 har sänkt nu till ca27-28.. ska kanske nämna att jag inte matar med oxhjärta själv. tycker inte det känns riktigt rätt eftersom att det inte direkt är något naturligt foder.. sen så att dom inte växer lika fort och ev inte blir lika stora är inget som jag bryr mig om... det viktigaste är ju att dom är friska (påstår nu inte att dom mår sämre för att dom äter oxhjärta har själv aldrig testat så vill inte utala mig om det)

Annons