Vatten ränder...

#1 - 18 juni 2008 19:30
Tjaba,

Har en fråga: hur tar man bort vatten ränder från ett gammal akvarium på enklaste sätt?

Har testat med bara vatten, tvål, citron även cif (ett rengörings medel för badrum) inget hjälper. Det gäller alltså utsidan av glasen inget i akvarium. Men självklart ska jag skölja ordentligt ändå :)

Några tips?

Mvh / Darek
#2 - 18 juni 2008 19:31
Fönsterputs eller glasputs ;)
#3 - 18 juni 2008 19:39
Nina82 skrev:
Fönsterputs eller glasputs ;)

Njae det tror jag inte... om inte ett rengöringsmedel för badkar osv med en "skrubb trasa" hjälper så tror jag att det krävs starkare medel.....

Avkalkningsmedel kanske eller nått ???
#4 - 18 juni 2008 19:43
Testa med avkalkningsmedel som du har till vattenkokare/kaffekokare då. Det funkar iaf till lysrör och insidan av rampar.
#5 - 18 juni 2008 19:46
Ättika 24% tar kalk, använd den vit/gula "scotten" och inte den grön/gula.
#6 - 18 juni 2008 19:46
Nina82 skrev:
Testa med avkalkningsmedel som du har till vattenkokare/kaffekokare då. Det funkar iaf till lysrör och insidan av rampar.

Mmmm... problemet är att jag har inget sånt... har bara hi-tech saker som inte behöver avkalkas :D men det är bara att inhandla... skulle vilja ha det bekräftat att det hjälper bara...

Någon som vet hur farligt ett avkalkningsmedel är egentligen?
#7 - 18 juni 2008 19:52
Darre skrev:
Mmmm... problemet är att jag har inget sånt... har bara hi-tech saker som inte behöver avkalkas :D men det är bara att inhandla... skulle vilja ha det bekräftat att det hjälper bara...

Någon som vet hur farligt ett avkalkningsmedel är egentligen?

Visst e det farligt om du skulle ha det i akvariet men detta var väl på utsidan av glaset eller?

Sen ska man inte få det direkt på huden heller men jag antar att du läser på flaskan innan du använder det ;)

Vi hade ett par droppar på en tjock servett och gnuggade. Upprepade några gånger sen var det som nytt. Funkade kanon hos oss iaf men andra har kanske en annan erfarenhet av avkalkningsmedel.
#8 - 18 juni 2008 19:54
Nina82 skrev:
Visst e det farligt om du skulle ha det i akvariet men detta var väl på utsidan av glaset eller?

Sen ska man inte få det direkt på huden heller men jag antar att du läser på flaskan innan du använder det ;)

Vi hade ett par droppar på en tjock servett och gnuggade. Upprepade några gånger sen var det som nytt. Funkade kanon hos oss iaf men andra har kanske en annan erfarenhet av avkalkningsmedel.

Japps utsidan, men man kanske klantar till sig och trasan ramlar i hehehehe.... Akvariet är tomt men ändå man vill slippa få problem sen om man säger så.
Skönt att det funkade för dig... var det valiga "droppar" eller var dem typ vita och "grövre" när man drog genom med fingret?
#9 - 18 juni 2008 19:57
24% ättika på flaska finns i mataffären, ättika avdunstar och lämnar inga rester.
#10 - 18 juni 2008 20:01
Darre skrev:
Japps utsidan, men man kanske klantar till sig och trasan ramlar i hehehehe.... Akvariet är tomt men ändå man vill slippa få problem sen om man säger så.

Skönt att det funkade för dig... var det valiga "droppar" eller var dem typ vita och "grövre" när man drog genom med fingret?

Menar du fläckarna på akvariet ?
Det var vita kalkavlagringar som bildas på lysrör och insidan av ramper.

Har aldrig behövt använda avkalkningsmedel på glaset eftersom det funkat med glasputs. Men det skadar ju inte att prova så länge du håller hårt i trasan och upprepar tyst för dig själv "jag ska bara torka utsidan, inte torka insidan" hela tiden ;) :p.
#11 - 18 juni 2008 20:03
Gaffel skrev:
24% ättika på flaska finns i mataffären, ättika avdunstar och lämnar inga rester.

Tänkte på det oxå men hjälper det??
#12 - 18 juni 2008 20:20
Ja, det gör det.
Tog bort millimetertjocka kalkavlagringar på mina terrarieglas med ättika.
Det var några bitar som var besvärligare än andra att ta bort, men där var det bara att byta från trasa till stålull (stålull repar inte glaset om du inte verkligen anstränger dig för att repa, och knappt ens då).
#13 - 18 juni 2008 20:49
Trollsvans skrev:
Ja, det gör det.

Tog bort millimetertjocka kalkavlagringar på mina terrarieglas med ättika.

Det var några bitar som var besvärligare än andra att ta bort, men där var det bara att byta från trasa till stålull (stålull repar inte glaset om du inte verkligen anstränger dig för att repa, och knappt ens då).

Hehe oki nu har jag "lånat" ättika av morsan... ibland är det bra att mor bor i närheten av en... skall sätta igång och fixa det nu... är lite envis av mig som ni märker. :D
#14 - 18 juni 2008 22:07
Har tänkt på en sak, kan man inte köra med nån desinfektions medel efteråt???
#15 - 18 juni 2008 22:42
Att akvariet blir rent är väl en sak men varför desinfektera, har du variga sår och stafylokockinfektion på händerna så är det iofs rekommenderat?
#16 - 19 juni 2008 08:17
Gaffel skrev:
Att akvariet blir rent är väl en sak men varför desinfektera, har du variga sår och stafylokockinfektion på händerna så är det iofs rekommenderat?

Tänkte mer på all medel man har använt för att göra rent rutorna på utsidan. Det kanske kom lite på insidan, var försiktig men ändå. Därav frågan.
#17 - 19 juni 2008 08:33
Desinfektionsmedel tar eventuellt död på bakterier som kan finnas, det är inget universalmedel mot kemikalierester.
Dessutom ska desinfektionsmedel användas med yttersta restrikion, eftersom en felaktig användning ger reswistens hos bakterierna, och det ska man undvika.
#18 - 19 juni 2008 08:57
Mumin skrev:
Desinfektionsmedel tar eventuellt död på bakterier som kan finnas, det är inget universalmedel mot kemikalierester.

Dessutom ska desinfektionsmedel användas med yttersta restrikion, eftersom en felaktig användning ger reswistens hos bakterierna, och det ska man undvika.

Oki tack det var det jag ville veta. Kort och bra svar.
Tusen tack / Darek
#19 - 19 juni 2008 09:27
Och ett lite grann off topic tips! Fönsterputs är slöseri på pengar och miljö när man ska putsa glasytor och fönster. Kör med en hink rent vatten, en liten skvätt diskmedel och gummiskrapa och rena torra trasor. (Så gör proffsen) Kemiindustrin vill få oss att köpa en massa skit som vi och miljön inte behöver.
Akvariers utsidor putsas lämpligen med bara rent vatten och eftertorkas med en ren torr trasa.
#20 - 19 juni 2008 09:36
Halloj!
Det finns väldigt bra algskrapor som har ett långt "rakblad" längst fram, i akvariehandeln. Dessa är framförallt väldigt effektiva att skrapa alger med på insidan av glasen, men även att ta bort de där torra, vita ränderna som byggs upp av "rinn".
Får en del såna (kalk)ränder på utsidan av glasen i mitt Tanganyika-kar och det går bort hur fint som helst med skrapan, sedan tar jag och efterputsar lite med en aning fönsterputs och typ torkypapper.
:)
#21 - 19 juni 2008 09:40
Japps, precis så.
Vid besvärliga kalkfläckar, tillsätt citronsyra eller ättika.

Vissa torkar med tidningspapper, för att det inte blir några ränder efteråt.
Oklart om det, men det funkar lika bra att "polera" med en handduk också.
#22 - 19 juni 2008 09:54
Trollsvans skrev:
Japps, precis så.

Vid besvärliga kalkfläckar, tillsätt citronsyra eller ättika.

Vissa torkar med tidningspapper, för att det inte blir några ränder efteråt.

Oklart om det, men det funkar lika bra att "polera" med en handduk också.

Ja, principen att skrapa bort "ränder" är ju ganska utbredd - (nu blir det lite OT här, men...) - t.ex. spisar som är av typen keramikhäll är ju känsliga för kastrullrepor, men man får med en stöddig "rakbladsskrapa" att skrapa väck tuffa beläggningar med till dessa spisar. Och precis som du säger; citronsyra är oerhört effektivt att använda vid svårare beläggningar och fläckar. Man kan göra som kärringarna i det där städprogrammet på tv - använda saften från en citron helt enkelt, utspädd med vatten eller helt outspädd - funkar kanon!
Ett annat skraptips (och nu blir det våldsamt OT - sorry[:o]) är stearinspill på bord, golv o.dyl. Det är bara att skrapa väck med t.ex. ett bankomatkort, i hård vinkel mot stearinet.
:)
#23 - 19 juni 2008 20:21
Så där... var inne på min lokala zoobutik på min lunch. Plockade upp min lilla beställning på massa filter reservdelar och köpte även en ny BTN bakgrund. Så all skrapande och fixande var i onödan (men det är pga att det var så jobbigt att fixa) lättare att dölja skiten :)
Den nya bakgrunden skall limmas på plats imorgon (är just nu hos tjejen) och sedan skall den gammla ut på blocket för nån slant :D
Men tack så mycket till alla som engagerade sig i mitt lilla projekt hehehe :p

Mvh / Darek
#24 - 7 juli 2008 23:51
24% Ättika är alldeles förträfflig till avkalkning, avkalkade senast en 5l ånggenerator som innehöll säkerligen 3l kalkbeläggning, blev så så gott som ny efter 8l 24% ättikssprit.Mne man får skölja bra efteråt, men detta gäller även om man gör avkalkningen med avklaknings vätska.

Annons