Vatten problem

#1 - 10 januari 2009 20:10
Mitt vatten har blivit grått, fiskarna verkar må utmärkt. Vattnet ser rent och fint ut men gråfärgat på nåt vis, botten ren och fin också. I strömmen runt pumpen ser det ut som rök(när det gråa vattnet rör sig ser det alltså ut som om det ryker i akvariet). Såg i ett akvarie i djuraffären en gång något som liknade detta, då var det algblommning sa dom och det var inget fara alls. Bara låta det vara. Undrar om det kanske kan vara så? Nåt att göra något åt i så fall? Vad tror ni?
Mvh Malin
#2 - 10 januari 2009 21:05
Kan det vara infusorier?
Har du gjort något med karet den senaste tiden?
Blir det bättre vid ett vattenbyte för att inom något dygn falla tillbaka igen?
#3 - 11 januari 2009 11:13
M.B skrev:
Mitt vatten har blivit grått, fiskarna verkar må utmärkt. Vattnet ser rent och fint ut men gråfärgat på nåt vis, botten ren och fin också. I strömmen runt pumpen ser det ut som rök(när det gråa vattnet rör sig ser det alltså ut som om det ryker i akvariet). Såg i ett akvarie i djuraffären en gång något som liknade detta, då var det algblommning sa dom och det var inget fara alls. Bara låta det vara. Undrar om det kanske kan vara så? Nåt att göra något åt i så fall? Vad tror ni?

Mvh Malin

Låter som svävande alger. Drabbades av detta för mååånga år sen så mina tips är mera spontana än vetenskapliga. Men låt belysning vara släckt ett par dagar. Korta sen ner belysningtiden till 4tim per dag eller nåt sånt. Delvattenbyten brukar bara förvärra det hela. Dock kan du kanske starta med ett delvattenbyte. Får du in dagsljus i akvariet så försök att skärma av detta.
#4 - 11 januari 2009 11:26
Sist jag kollade är alltid grönvatten alger, detta eftersom växterna i fotosyntesprocessen använder klorofyll och klorofyll är grönt.

Finns det ingen tillstymmelse till grönt utan i stället mjölkigt vatten brukar det antingen vara infusorier eller faxesubstrat som reagerat.
#5 - 11 januari 2009 12:09
Såsom det beskrivs låter det som en form av svävalger. Det jag har sett ser ut som mycket små och korta gråaktiga strån och kan se ut som "rök" vid filterutblås etc. Brukar ofta triggas av mycket ljus/dagsljus och ett större vattenbyte. Någon form av obalans i akvariet alltså. Dessvärre går dom ju inte att filtrera bort med ett normalt filter.
#6 - 11 januari 2009 12:38
Det går att filtrera bort svävalger med hårt packad filtervadd som man gör rent ofta!

Annons