Vatten på hela golvet!!

#1 - 11 maj 2006 13:41
Igår var jag äntligen å köpte ett ytterfilter (jebo 815). När jag kom hem började jag bygga ihop det med alla slangar och filter. Äntligen var det på, och efter ett tag såg att det var massor med vatten på golvet[:o] jag försökte stoppa vattnet som forsade ut på golvet till slut lyckades jag hämta en hink och luta hela filtermaskinen och hälla ut allt i hinken istället för på golvet;)

Jag ska göra om allt från början och läsa ordentligt på bruksanvisningen som bara finns på engelska, och väldigt konstiga ord som man inte förstår alls[:o] jag får se hur det går med filtret men ska få hjälp av farsan han är bra på engelska som tur ee.
#2 - 11 maj 2006 13:44
En av orsakerna till att jag inte vågar ha ytterfilter... [B)]
Har läst för många gånger här på forumet om ytterfilter som läcker och börjar tömma akvariet...!!!
#3 - 11 maj 2006 13:48
oj verkar va farligt de där med ytterfilter..hehe..hoppas det inte orskade nån större skada..
#4 - 11 maj 2006 13:51
jag tror inte att det blev nån större skada som tur var
#5 - 11 maj 2006 14:01
Jag var också rädd för det i början men nu så är jag modigare. Jag startar alltid upp mina nya och gamla i badrummet för ibland kommer den stora packiningen lite på sne, till motorn mot behållaren, och då förhindrar jag bad i rummen. Häller ut lite vatten genom att luta den sen så är det bara att montera i karet igen och suga fullt den igen och starta.

Lycka till med ditt andra försök och simma lugnt!
#6 - 11 maj 2006 15:53
ett tips är att borra ett litet hål precis under vattenytan på insugsröret.
Då rinner det inte ut så mycke vatten ifall en packning skulle gå sönder.
#7 - 11 maj 2006 20:41
Det var ett bra tips, här ska borras.
Hur stort hål behövs för att pumpen skall tappa sugen ?
#8 - 11 maj 2006 20:53
[quote=Andreas_B]ett tips är att borra ett litet hål precis under vattenytan på insugsröret.
Då rinner det inte ut så mycke vatten ifall en packning skulle gå sönder.[/quote]

Det var verkligen ett tokbra tips, men det betyder väl tyvärr att man måste stänga av filtret vid vattenbyte :(
#9 - 11 maj 2006 21:22
jag är dum , men var menar ni att man ska borra????? ja kan läsa va ni skriver alltså men ja fattar inte ändå ;)
#10 - 11 maj 2006 21:28
Att göra ett hål menar de..
#11 - 11 maj 2006 21:30
färstår att man ska göra ett hål när man ska borra ;) men jag är inte riktigt med när de gäller VAR man ska borra
#12 - 11 maj 2006 21:32
Precis under vattenytan på insugsröret, till ytterfiltret.
#13 - 11 maj 2006 21:36
vattenytan på insugsröret? finns de en vattenyta på insugsröret???:confused:

förlåt men jag är inte med alls[:o]

eller jo, nu kanske de släppte ;)
på själva röret som går ner i akvariet? så när vatten nivån sjunker i karet så suger inte pumpen längre eftersom de kommer luft i genom hålet man borrat?? fattar ja rätt?
#14 - 11 maj 2006 21:46
Nja, det rinner inte lika fort å möcke..
#15 - 11 maj 2006 21:48
se där ja..kanske ska testa de.
#16 - 12 maj 2006 06:42
[quote=sigges]Nja, det rinner inte lika fort å möcke..[/quote]

Det borde ju sluta rinna helt eftersom hävertprincipen inte funkar vid luftläckage, men det beror nog på hur stort hål man borrar, pumpen däremot mår nog inte så bra om den går torr en tid vid ev läckage.
Men ett pumphaveri är småpengar jämfört med att få allt vatten på golvet.

Det är sant att man måste stänga pumpen vid vattenbyte men det borde ju gå att fixa tex men en slangstump eller liknande som passar röret, den kan man då förflytta över hålet vid vatten byte, problemet är kanske att allt har en förmåga att fastna och suga fast efter en tid i vattnet, alt kan man ju fixa en plugg av av något slag.
#17 - 12 maj 2006 07:02
[quote=albjohn]Det borde ju sluta rinna helt eftersom hävertprincipen inte funkar vid luftläckage, men det beror nog på hur stort hål man borrar, pumpen däremot mår nog inte så bra om den går torr en tid vid ev läckage.
Men ett pumphaveri är småpengar jämfört med att få allt vatten på golvet.

Det är sant att man måste stänga pumpen vid vattenbyte men det borde ju gå att fixa tex men en slangstump eller liknande som passar röret, den kan man då förflytta över hålet vid vatten byte, problemet är kanske att allt har en förmåga att fastna och suga fast efter en tid i vattnet, alt kan man ju fixa en plugg av av något slag.[/quote]

Japp
#18 - 12 maj 2006 07:21
jag stänger av filtret vid vatten byte.
och hålet behöver inte vara stort för "avbryta" hävertprincipen
mitt hål är nog bara 2mm
#19 - 12 maj 2006 07:35
ja stänger oxå av mina 2 ytterfilter vid vattenbyte med hjälp av en liten trådlös mojäng ;) Osen har ja en snappkoppling precis vid filterslangen...så vattenbyte+gödning kanske 20min nånting. :)
#20 - 12 maj 2006 08:23
[quote=albjohn] pumpen däremot mår nog inte så bra om den går torr en tid vid ev läckage.[/quote]

lite tveksam om pumpen verkligen bränner om den skulle gå torr.
filtret isej kommer ju fortfarande va vattenfyllt och borrar man inget hål på slangen till akvariet kommer ju lite vatten rinna bakvägen och dränka impellern.

sen kan man också diskutera vad händer när den går torr.
är det bara impeller och axel som går åt h****e så är de ju en småsak i sammanhanget, eller finns det pumpar som måste ja vattenkylning så inte spolen bränner ?

vet iallafall att flertalet cirkulationspumpar som finns till akvarier även finns i versioner för datorer med vattenkylning och där ligger ju oftast inte hela pumpen under vatten utan bara insidan av pumphuset och plasten tål nog iallafall 100 grader utan problem.s
#21 - 12 maj 2006 10:20
[quote=EEE]Jag ska göra om allt från början och läsa ordentligt på bruksanvisningen som bara finns på engelska, och väldigt konstiga ord som man inte förstår alls[:o] [/quote]

Det var konstigt. Du har väl köpt filtret i Sverige, och då skall det finnas med bruksanvisningar på svenska, det är ett krav för CE-märkta produkter. Kräv en svensk bruksanvisning där du köpte filtret!

/Johan
#22 - 12 maj 2006 12:08
Hmm, jag blev rädd för vatten skador första gången jag använde ytterfilter och då sa jag aldrig mer och så har det varit, fattar forfarande inte varför man vågar sig på det igen.
Visst kan man stoppa vis hävert effekt med håltagning osv.
Men tänk senariot du e inte hemma på 3-7timmar kanske 10-30liter läcker ut på ett parketgolv, ingen fara tänker ni, vet ni hur mycket ett parkettgolv reser sig när det blir fuktigt mmm mycket och även om där står ett tungt akvarie så e lyft effekten stor, akvariet lyft lite i taget i den berömda diagonalen och *KRACK* där sprack botten och resten av vattnen rinner ut...

jaja nej jag håller mig till att ha pumparn inne i karet och som ni flesta vet bottenfilter då det är minst besvär med sådant.. nu kan tyvärr inte alla ha detta men men viss finurlighet nästan alla..

Annons