Vatten över huvudet?

#1 - 3 november 2005 11:31
Jag har länge drömt om att skaffa diskus. Läst otaliga inlägg i forum och varit in på de flesta sidor som finns. Kände mig redo och väntade bara på rätt tillfälle för inköp.
Så dök det då upp ett guldtillfälle (tyckte jag). Var iväg och hämtade tre vuxna fiskar, 1 hona och 2 hanar. Honan och en av hanarna har lekt tidigare, och tyr sig till varandra även hemma hos mig. Den mobbade stackarn står mest i ett hörn. Väldigt mörk i färgen och grumlig på ögonen. Dock den som började äta först.
Hämtade fiskarna i förrgår kväll, så jag förstår ju att det kan ta ett tag innan de känner sig helt lugna i sin nya miljö. Men mitt självförtroende sviktar.....Kommer jag verkligen att kunna hålla liv i dessa fina fiskar?
Har matat med torsk, röda (jag vet!) och svarta mygglarver utan någon större framgång. Imorse gav jag dem av den pellets jag fick med. Då högg dem faktiskt allihop.
Honan är mager. Klarar de sig verkligen på bara pellets? Det verkar ha varit deras huvudföda hos den tidigare ägaren.
Dessutom har de gått i rent osmovatten. Mitt vatten är berett kranvatten, med ett pH på 6,5. Alla andra värden bra:
No2 20
N03 0
Gh 5
KH 7
Temperaturen har legat på 28 grader tidigare. Höjde upp till 30 lite försiktigt, men det resulterade att övriga fiskar (mestadels dvärgciklider) kippade efter andan. Sänker nu till 28 grader igen, och har lagt i en syresten (med pump).
Det är långt ifrån ungfiskar, har bortåt 7 år på nacken. Samtliga härstammar från Svante Odén.
Vad kan jag göra för att maximera välmåendet?
Tacksam för alla svar.
Mvh Jeanette
#2 - 3 november 2005 11:48
varför har du köpt just tre? tror att den tredje kan bli lite mobbad... hur stort akvarium har du? vad har du mer för fiskar? när de gäller mat så ska man variera men de kan ta nån dag innan dom kommer igång med maten. vad är de för pellets du ger dom? nånting som är bra för dicus är ju så kallad dicus mix... å sen så brukar ja ge mina ganska mycke artemia och även en hel del annat fryst. men de kompleterar ja bara med...

mvh Daniel
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 november 2005 11:57
Pellets är ett betydligt mer näringsrikt foder än de frysta som du nämner så fortsätt du bara med pellets om de äter det.
Sen är det definitivt inte det lättaste att skaffa fullvuxna exemplar - halvvuxna är betydligt tåligare för flyttar. Kanske är det också så att det tidigare gick separat eeller med en anna typ av sällskap och då måste det ha varit en chock för "gamlingarna" att hamna i en ny miljö.
Att höja tempen som du gjorde brukar underlätta men då måste man öka syresättningen rejält (ha pumpar som slår sönder vattenytan) och som du skriver kan det ju då finnas andra fiskar som inte gillar höga temperaturer
#4 - 3 november 2005 12:12
visst nog är pellets ett bra foder särskilt om du har nu har pellets som är avset för just discus men de är ändå bra om du varierar kosten lite
#5 - 3 november 2005 12:24
Att jag köpte just tre beror på att de såldes som en grupp. Den tidigare ägaren har precis gjort sig av med sitt 720 l akvarium. Där har de gått tillsammans med L-malar och en del tetror.
Mitt akvarium är 312 l, och jag har mestadels dvärgciklider, några otocinclus, ett litet stim kejsartetror samt en grupp molly som jag inte "blivit av" med ännu.
Fisken som blir mobbad av den andra hanen, har blivit det sedan hans egen "fru" dog.
Pelletsen som jag matat med heter "Tetra diskus".
Temperaturen ligger nu på 29 grader, och det verkar inte vara några problem för de övriga fiskarna. Har dock syrepumpen går för fullt fortfarande.
Grumligheten på den mobbade hanens öga ser bättre ut nu. Dock har han väldigt mörka ögon.
Tack för alla tips hur jag bäst ska sköta om mina "gamlingar". Nu har jag ju tagit på mig det ansvaret, och jag ska verkligen göra allt vad jag kan för att de ska få en så behaglig ålderdom som möligt. Tar tacksamt emot fler råd!
Mvh Jeanette
#6 - 3 november 2005 13:01
Hej det är så med diskusar att dom bildar par och den tredje som blir över kommer att mobbas ut av dom andra det kommer att att skada den.Har du läst boken av dick au back to nature diskus.Har du provat med diskus mix. Mina diskusar gillar svarta mygglarver,olika pellets som tex tetra diskus och back to nature excel och diskus mix.
Det tar någras dagar innan dom har kommit till ro man ska helst inte mata dom på två dagar för att dom ska lära känna på sitt nya hem först.Mvh Torbjörn (lycka till)

Annons