Jag har länge drömt om att skaffa diskus. Läst otaliga inlägg i forum och varit in på de flesta sidor som finns. Kände mig redo och väntade bara på rätt tillfälle för inköp.
Så dök det då upp ett guldtillfälle (tyckte jag). Var iväg och hämtade tre vuxna fiskar, 1 hona och 2 hanar. Honan och en av hanarna har lekt tidigare, och tyr sig till varandra även hemma hos mig. Den mobbade stackarn står mest i ett hörn. Väldigt mörk i färgen och grumlig på ögonen. Dock den som började äta först.
Hämtade fiskarna i förrgår kväll, så jag förstår ju att det kan ta ett tag innan de känner sig helt lugna i sin nya miljö. Men mitt självförtroende sviktar.....Kommer jag verkligen att kunna hålla liv i dessa fina fiskar?
Har matat med torsk, röda (jag vet!) och svarta mygglarver utan någon större framgång. Imorse gav jag dem av den pellets jag fick med. Då högg dem faktiskt allihop.
Honan är mager. Klarar de sig verkligen på bara pellets? Det verkar ha varit deras huvudföda hos den tidigare ägaren.
Dessutom har de gått i rent osmovatten. Mitt vatten är berett kranvatten, med ett pH på 6,5. Alla andra värden bra:
No2 20
N03 0
Gh 5
KH 7
Temperaturen har legat på 28 grader tidigare. Höjde upp till 30 lite försiktigt, men det resulterade att övriga fiskar (mestadels dvärgciklider) kippade efter andan. Sänker nu till 28 grader igen, och har lagt i en syresten (med pump).
Det är långt ifrån ungfiskar, har bortåt 7 år på nacken. Samtliga härstammar från Svante Odén.
Vad kan jag göra för att maximera välmåendet?
Tacksam för alla svar.
Mvh Jeanette