Vatten mjölkigt/dammigt, ingen vet varför, hjälp!!

#1 - 17 mars 2004 21:36
Mitt vatten är lite disigt, mjölkigt och har varit det ända sen jag startade upp det. Har en bra pump och cirkulationen är bra...någon hade en teeri om infusorier eller vad det heter. I går testade jag ett "clearing medel" Som skulle klumpa ihop partiklar men OJ OJ det blev bara ännu värre, som om man hält i någon liter mjölk. Snälla hjälp mig nu, jag tappar hoppet...
#2 - 17 mars 2004 21:39
Nästan helt säker på att det är infusorier. Kan bli så när ett akvarium är nystartat. Sök på "infusorier" här på Zoopet och du kommer att få en himla massa tips. Ett är att mörklägga akvariet under en tid. Själv hade jag detta problem i början men då berodde det helt enkelt på att jag hade för dåligt filter och pump, något som åtgärdades och då blev det inga problem utan ett glasklart vatten.

Lycka till,

David b.
#3 - 17 mars 2004 21:53
Tack så jätte mycket för tipset!! Hur länge mörklägger man i så fall?
#4 - 17 mars 2004 22:03
Runt tre dagar utan mat. Men sök som sagt var på "infusorier" här på forumet så får du ännu mer tips. Men att mörklägga akvariet är en bra start...kanske inte det roligaste men ändå.

Lycka till,

David B.
#5 - 17 mars 2004 22:08
Jag hittar inget när jag söker på infusorier, bara artbeskrivningar på fisk osv. Vart hittar du det? Tackar.
#6 - 17 mars 2004 22:12
Gå in på "sök" ovanför "hur skriver man ett inlägg i formumet?"

Skriv in "infusorier" i fältet "sök efter"

Tryck på knappen "sök"

Sedan dyker det upp elva sidor med frågor och svar där infusorier är markerade med gult.

Bara att klicka sig fram.

Lycka till.

David B.
#7 - 17 mars 2004 22:53
Du har inte något kalkhaltigt i akvariet? T.ex. kalksten i filtret, kalkhaltig grus eller så?
#8 - 17 mars 2004 23:10
låter helt klart som att inte gruset är tillräckligt tvättat om det har varit så sen start....
#9 - 18 mars 2004 09:05
Kalkhaltigt, kunde eventuellt va en sten jag har, tror den hette regnbågs sten el. liknande. Vit med orange-rosa "ränder".

Gruset ja...jo jag har också trott det men nu har jag haft akvariet i gång mitten an Januari.

Annons