vatten innan byte

#1 - 19 augusti 2005 19:32
sist jag hade akvarium (några år sen) hörde jag att man skulle låta det vatten man ska ha i akvariet stå nån dag innan man häller i det i akvariet. Stämmer det??
#2 - 19 augusti 2005 21:16
[QUOTE=Ketti]sist jag hade akvarium (några år sen) hörde jag att man skulle låta det vatten man ska ha i akvariet stå nån dag innan man häller i det i akvariet. Stämmer det??[/QUOTE]Nej. Möjligen för att få rätt temperatur på vattnet.
Det du kan göra, för att få vattnet "bättre", är att spola vattnet genom något slags duschmunstycke, detta gör att klor luftas ur.

Jag (och de flesta med mig?) drar dock en slang direkt från kranen till akvariet och kör ned det nya vattnet direkt i karet. Försöker se till att det inte diffar så många grader mellan det nya vattnet och det i akvariet, men jag har även kört med det kallaste vattnet som går att få från kranen och det fungerade utmärkt.
#3 - 19 augusti 2005 21:43
[QUOTE=Ketti]sist jag hade akvarium (några år sen) hörde jag att man skulle låta det vatten man ska ha i akvariet stå nån dag innan man häller i det i akvariet. Stämmer det??[/QUOTE]
Det beror mest på om du har kommunalt vatten , eller egen brunn.
Om du har kommunalt vatten är det inte fel, jag har dock aldrig själv haft ork att göra så, men det är inte fel; snarare rätt. -Geezer-
#4 - 19 augusti 2005 22:01
Inget jag någonsin tänker göra iaf (det behövs inte heller i min mening, inte pga klor iaf). Vart skulle jag ha 200l vatten stå och lufta någonstans?
#5 - 20 augusti 2005 01:31
var nog viktigare förr när man använde mycke mer klor än ida.

men om det skall göras ska det genomluftas samtidigt.
#6 - 20 augusti 2005 05:27
Det beror som sagt på hur mycket vatten man behöver byta både i relativ och absolut mening. :)

Skulle jag byta 200 liter som heeke skulle jag också öra direkt från kranen och det gör ju många akvarieaffärer och storodlare.

Men jag har många små akvarier där jag ofta byter 50-70% och i vissa yngelburkar mer än det. Därför låter jag vattnet stå minst över natten och gärna mer än så.
#7 - 20 augusti 2005 12:02
ok tack så mycket för era svar =)
#8 - 20 augusti 2005 13:27
[QUOTE=erikthur]Men jag har många små akvarier där jag ofta byter 50-70% och i vissa yngelburkar mer än det. Därför låter jag vattnet stå minst över natten och gärna mer än så.[/QUOTE]

ja brukar ta å spola vatten tills ja får en bra temp och sen ner i en spann och sen i med några droppar aquatan om ja kommer ihåg och sen tar det runt 2-10min innan det kommer i karet.
har funkat bra hittils för mej men ska byta spann då den börjar se lite.......tveksam ut till att användas.
#9 - 21 augusti 2005 21:35
Att låta vattnet stå påverkar som sagt klorhalten. Men även vattnets hårdhet. Om man häller upp vatten och låter det stå stilla så faller en del av salterna ut. Har dock inte koll på hur mycket mjukare vattnet därmed blir.

Annons