Vatten i Juwel Rio Armatur!! Liten varning??

#1 - 16 december 2007 20:07
Skulle göra ett vatten byte samt lite ommöblering idag i sambons kar, plockade av Plast luckorna och lyfte rampen. då såg jag att det rann ut vatten från fästena som man fäster rören i.. Vad i *** tänkte jag och så bzz, kände den där mindre roliga doften av bränd el kabel... Hur fasen har det gått till? Det ska ju inte kunna komma in vatten i armaturen! [:(!] Efter jag hade dragit uten den från kontakten så tippade jag den på sidan och det rann nog ut 1 DL vatten från den, Snacka om brandfara! [B)] Tur man upptäckte det på det sätt iaf.. [:o]

Så ni som har Rio kar nu vet ni att det är möjligt !!!!...
Så nu blir det att ringa imorrn till inköpsstället och se vad dom har å säga:(..
#2 - 16 december 2007 20:12
Hört mycket illa om juwels armaturer.. hur länge har ni haft karet? Har aldrig sett det i mitt rio 180.. Men tack för varningen!!
#3 - 16 december 2007 20:14
kontakta din affär där du köpte det, och kolla om du kan få ett nytt... juwel brukar kunna se mellan fingrarna om garantin har gått ur, då den inte vill ha dåligt rykte!
#4 - 16 december 2007 20:22
vi har typ haft karet max 6månader..
#5 - 16 december 2007 20:24
samma som jag då... hmm, ska ta en titt i morgon när det är ljust
#6 - 17 december 2007 10:59
Ok... Nu i morse strax innan jag skulle ringa till inköpsstället så provade jag den, och nu ville den funka!!! Antagligen har den torkat över natten.. tur ;) !! Men tycker fortfarande det e märkligt.. Borde ju inte kunna hända .. ska kolla nu senare om det kanske finns ngon spricka i den.. men glad e jag ;) !
#7 - 17 december 2007 19:04
Om du har haft tätningarna ute vid ändarna av lysrören riktigt åtskruvade och dom inte är förgamla så borde din affär ta tillbaka armaturen och byta den.Men det står ju tydligt i manualen att man ska se till så det är riktigt åtskruvat i ändarna samt att dom ska bytas samtidigt som man byter lysrör då livslängden är begränsad på packningarna.Jag har haft samma problem som dig, det var bara att byta men då var akvariet max 3 mån gamalt.Konstruktions fel finns det men man måste titta så man har skruvat åt och att packningarna inte är dåliga pga ålder för då tar dom det inte på garantin.
#8 - 17 december 2007 21:31
Jo ändarna var ordentligt dit skruvade.. Dock ska jag göra en egen packning för deras känns lite klen nu när man studerat de.. Dock var hennes mjuka och fina.. men men jag e iaf glad att den funkar nu igen ;)
#9 - 17 december 2007 21:55
Hm, hade också vatten i min ramp i kväll, på ett Wromak-akvarium. Men det var kattens fel... Höll på att koppa in några fiskar och befann mig på våningen under när jag hörde ett brak! For upp och fann katten hängandes med bakbenen ner i vattnet och rampen till en 1/3 också under vatten, inkopplad lysande förstås. Tordes inte lyfta katten förrän jag dragit ur sladden, man vet ju aldrig. Men det gick bra fast nu får rampen torka över natten innan jag kopplar in den igen.

Nästa gång plockar jag nog undan rampen helt och hållet istället för att låta den ligga på trekvart, inte lätt för katten att veta att den inte gick att hoppa upp på denna gång...
#10 - 17 december 2007 23:55
Min ramp har också badat...För att klanten jag TAPPADE den[:o][:o][:o]...också den lysandes medans den låg i vattnet...De tål rätt mycket tack å lov :p

Annons