Vatten Hur gör ni?

#1 - 30 januari 2003 21:18
Hej alla.
En liten fråga. När ni gör delvattenbyten, häller ni vattnet direkt från kranen i karet? Har hört att det bör stå 24h och lufta sig och att man skall värma upp det med värmare. Kan inte tänka mig att man inte borde hälla det direkt i karet men det kan vara bra att fråga.
Hur gör ni?
#2 - 30 januari 2003 21:23
Det beror på vad du har för vatten och vad du har för fisk. Jag har diskus och ett vatten som inte är lämpligt för dom. Jag håller vattnet i ett kar där jag sänker ph, höjer kh, värmer upp det och luftar av det. Kanske lite väl överarbetat men jag vet att dom får lika dant vatten vid varje vattenbyte. Om du inte byter för mycket vatten åt gången och inte har för krävande fiskar så kan du ta vatten direkt ur kranen.
MVH
Magnus
#3 - 30 januari 2003 21:28
jag har malawi nu, men anledningen att jag frågade var att jag skall skaffa mig discus. Och det var just en discus snubbe som sa att man skulle göra så. problemet är då att jag inte har plats med ett så stort extra kar att lufta vattnet i, bor i en ett och har 375 liter malawi och skall ha discusarna i ett 220 och till råga på allt är ett 720 liters med centralamerika på väg att startas upp.
kan bli lite trångt och det är just vatten bytena som krånglar till det, då jag är övertygad om att man skall åtminstone göra det en gång i veckan, gör det själv två gånger i veckan. Bra lösning på i och ur fyllning?
#4 - 30 januari 2003 21:30
Vad har du för värden i kranen?
Magnus
#5 - 30 januari 2003 21:37
Ph 7,5
Hårdhet 6
#6 - 30 januari 2003 21:53
Jag tar vatten direkt från kranen till mina diskusar och det har funkat bra,,,varför göra allt på den jobbiga vägen,,,,ska det vara omständigt så är risken att man slutar med fiskar...

Mvh kim
http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
#7 - 30 januari 2003 21:56
Ja, varför skall man göra allt på det jobbiga viset, men du vet hur det är när man skall starta upp ett nytt kar, framför allt när det är discusar som är så "myt omspuna".
Några tips kanske?
#8 - 30 januari 2003 22:19
Med det vattnet så är det inga problem med odlad diskus. Om det inte innehåller klor så kan du använda det direkt ur kranen utan problem. Om det känns bättre att ligga på andra sidan 7 så kan du nöja dig med att sänka ph med torv eller ekbarkextrakt.
Och Kilova: jag hade också tagit vatten ur kranen om det inte hade innburit en direkt risk för mina djur.
MVH
Magnus
#9 - 31 januari 2003 08:26
Du kan ta vatten direkt från kranen vid vattenbyten. Förutom klor finns även problemet att vatten från kran är under högre tryck och innehåller mer gas. Därför bör du hälla i/spruta ner vattnet. Då frigörs större delen av gasen (och även klor) som bubblor.

Annons