vatten från avfuktare

#1 - 25 augusti 2009 07:53
Hej!

Vi har en avfuktare i källaren och jag undrar om det skulle gå att ta vatten direkt från den och hälla i karet?

Borde ju få ned hårdheten för mina schackbräden[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 25 augusti 2009 08:07
Hej!

Vi har en avfuktare i källaren och jag undrar om det skulle gå att ta vatten direkt från den och hälla i karet?

Borde ju få ned hårdheten för mina schackbräden[:o]

Jag gör så i alla fall - dock så har många avfuktare koppar i rör och kondensator och detta är ju inte helt Ok i längden.
#3 - 25 augusti 2009 08:08
Det borde gå...det är ju att likna vid destillerat vatten, bara det är plaströr i avfuktaren. Iofs lär rören vara så korta och vattnet så kallt, att även om det är kopparrör i avfuktaren att det inte borde vara någon fara med det.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 25 augusti 2009 08:18
Jens A. skrev:
Det borde gå...det är ju att likna vid destillerat vatten, bara det är plaströr i avfuktaren. Iofs lär rören vara så korta och vattnet så kallt, att även om det är kopparrör i avfuktaren att det inte borde vara någon fara med det.

Jag mailade dom som var generalagent för Mitsubishi (det är en sådan avfuktare jag har) i Sverige och frågade dom - men dom kunde i alla fall inte garantera att vattnet var fritt från koppar.

Har sedan tänkt att få testat vattnet avseende kopparhalten men det har liksom aldrig blivit av[:o]
#5 - 25 augusti 2009 14:34
Okej, Så om det skulle vara någt krux så är det kopparrören.

Går ju att testa kopparhalt isf! Tack för svaren!
#6 - 25 augusti 2009 16:25
Jag testade mitt vatten med moina som är känsliga för både det ena och andra och det gick bra. Men det kan ju också kanske bero hur gammal och ärgad vattenavfuktaren är.
Bilagor:
#7 - 25 augusti 2009 19:44
Jag har använt dett 1 gång .. första o sista gång . min avfuktare vart aldeles ny , och antagligen kopperrör i . så dett sket sig , växter o djur dog
//janne
#8 - 26 augusti 2009 17:45
Jag har använt dett 1 gång .. första o sista gång . min avfuktare vart aldeles ny , och antagligen kopperrör i . så dett sket sig , växter o djur dog

//janne

aj då!
#9 - 29 augusti 2009 19:52
Jag tänkte fixa upp samling av vatten från luftvärmepumpen som står ute. Nån som vet om det kopparkylare på en sån? Och hur mycket vatten kan det bli på en vecka?

Annons