vatten fråga

#1 - 29 mars 2009 11:50
Tänkte kolla om det är någon som kan ge svar på hur länge ett nystartat akvarium(bara sten och vatten) kan gå innan man stoppar i fisk?
tänkte ifall vattnet blir dåligt eller så.

tacksam för svar.
#2 - 29 mars 2009 13:06
Nä, har svårt att tro att vattnet blir dåligt så länge du har cirkulation. Däremot så startar ingen "uppstart" av bakterier om du inte tillsätter fisk eller om du kör men ammonium. Växterna kan bli lite hängiga om du inte göder eller har fiskar i.
#3 - 29 mars 2009 13:10
okej.ja ha hällt i sera biostarter.tänkte om man kan ha de stående till mitten på nästa månad kanske?
#4 - 29 mars 2009 13:47
Cold skrev:
okej.ja ha hällt i sera biostarter.tänkte om man kan ha de stående till mitten på nästa månad kanske?

Det kan du säkert ha men det kommer inte hända något om du tänker på bakterier. Alltså den dagen du släpper in fisk det är då du räknar den dagen som dag 1.
#5 - 29 mars 2009 13:55
Darre skrev:
Alltså den dagen du släpper in fisk det är då du räknar den dagen som dag 1.

jo jag misstänkte nästan det.
tack för snabba svar
#6 - 29 mars 2009 14:07
Cold skrev:
jo jag misstänkte nästan det.

tack för snabba svar

Så lite så. Är uttråkad på jobbet så vad gör man hehehehe
#7 - 29 mars 2009 19:35
for ock köpte ett gäng ancistrus malar av en som vi känner.bla en stor och fin på ca 12cm :) och den minsta på ca 2cm:)

15st för 50kr är väl endå ganska överenskomligt? :D
#8 - 29 mars 2009 22:39
Japps det är lugnt men akta dig nu för Nitrit, mata sparsamt nu den närmaste månaden.

/Lycka till
#9 - 30 mars 2009 16:22
hur märker jag om om de bli för mkt nitrit,va ett tag sen ja hade akarium
#10 - 30 mars 2009 17:00
Ja du, det allra bästa är att köpa dropp test i akvariebutik och följa instruktionerna. Men man kan även se på fiskarna att dom har blivit "förgiftade" genom att dom simmar snabbt vid ytan (fram och tillbaka) och sedan har dom tendens till att klia sig mot stenar, växter, rötter osv.
Eftersom Nitrit i stora mängder dödar dom röda blodkropparna i fisken så "kvävs" firren. Med andra ord så kan man även ana Nitrit om fiskarna "hänger" vid ytan och kippar efter luft.
Men det allra bästa är att köpa ett dropptest.

/Darek
#11 - 30 mars 2009 17:45
hur sänker man det som?
eller köper man nått som man häller i?

Annons