Nja, jag är nog lite skeptisk till den sidan
Tex att större akvarium skulle klara sig längre mellan vattenbyten anser då jag i alla fall vara helt fel, intervallet beror helt på fisklast, mängden växter, utfodring och hur väl fungerande filter man har, filtret tar dock inte bort överskott på nitrat som kan uppstå om man inte har rikligt med växter och då är vattenbyte enda lösningen.
Men att byta 20-30% i veckan när akvariet är inkört är nog alldrig fel, men det finns många åsikter om detta så det är nog nästan omöjligt att säga vad som är rätt eller fel eftersom alla akvarier är olika.
Desutom tycker jag iden med att schemalägga filterrengörning känns lite märkligt.
Klart att ett kar med höre volym inte normallt behöver lika täta eller stora byten då det kan hantera saker som nitrit,sjukdomar mfl bättre. Jag menar klart att 10L klor i en 100L bassäng blir mer koncentrerat än mot en på 1000L.
Sen att han på sidan pratar om att rengöra filtret vid varje byte är jag inte med på, utan anser att man gör rent det när det börjar förlora kapacitet.
Och självklart spelar sen växter,fiskar mfl in men här räknar man med att man är lite insatt i övriga, tex att man har ett filter som klarar att bygga en biotop med rätt flöde,matar rätt osv