vatten byten

#1 - 3 augusti 2007 18:38
Jag ska ta och göra ordning mitt akvarium, byta lite vatten.

Hur mkt vatten räcker att ta bort och ersätta med nytt?
#2 - 3 augusti 2007 18:49
elinj skrev:
Jag ska ta och göra ordning mitt akvarium, byta lite vatten.

Hur mkt vatten räcker att ta bort och ersätta med nytt?

Det beror litet på vad du har för fiskar och hur mycket fisk du har, hur ofta du byter vatten och hur mycket du matar. Själv byter jag ca. 25% 1 gång i veckan och det funkar bra hos mig.
#3 - 3 augusti 2007 18:51
Halloj Elinj!
Hur stort är karet? Hur länge har det stått utan vattenbyte? Vad har du för fiskar i det?
Byter du regelbundet eller är det nystartat?

Vanligtvis byter man väl ungefär 25-30-40% i veckan beroende på var i cykeln man befinner sig och vilken typ av vatten (fiskar - biotop) man har.

Lite mer info bara så skall vi hjälpa dig!:)
#4 - 4 augusti 2007 10:26
Jag startade upp detta kar för ca 3 veckor utan fiskar bara för att det skulle komma igång med pump och växter. själva karet är 200l.

Förra veckan skaffade jag alla mina fiskar, 3 svärdbärare, 3 black molly, 2 guppy, 20 neontetra, 1 mal, och 2 st grodor.har även en liten black molly yngel. fast den försvinner snart till mat till de andra. har haft fyra från början.
detta är första gången.

( men har haft kar för länge sedan så jag har glömt bort lite )

ph värdet och hård het vet jag inte än..
#5 - 4 augusti 2007 10:58
elinj skrev:
ph värdet och hård het vet jag inte än..

Behöver inte tänka på det så mkt.

Du verkar ha ganska många fiskar , har du kollat nitrit och nitrat värderna?
Med dom fiskarna räcker det att du byter ca 25-30 i veckan.
Men gör inga vatten byten första månaden kanske ända till andra för att bakterikulturen måste växa till, det är bra om du tillsätter det också :)
#6 - 4 augusti 2007 11:38
ok, tänkte försöka byta varje lördag, så för mig ska jag byta förs nästa lördag alltså. själva pumpen behöver jag inte heller göra ren förs nästa gång jag ska töma och ersätta med nytt???

så nu behöver jag bara tänka på att knipsa av lite på växter.

Men jag har inte förståt det där med bakterikulturen,, bakterier är väl inte bra,, :confused:'

MM visst är det mkt fiskar med det ser inte ut som det är 31 st djur i detta akvarium. Dom har gått med plats att röra sig i.
#7 - 4 augusti 2007 14:10
Du får inte göra rent pumpen samtidigt som du byter vatten, då försvinner de NYTTIGA bakterierna.
Bakterier finns sågottsom överallt, vissa är bra och andra inte.
Guest
#8 - 4 augusti 2007 14:37
elinj skrev:
Men jag har inte förståt det där med bakterikulturen,, bakterier är väl inte bra,, :confused:'

Jo i akvariet så ska du ha en god bakteriekultur!
Vilken kommer genom att balansen är bra. För att få en bra balans krävs en bra bakteriekultur. Det är alltså inte samma bakterier som vi förknippar med typ hushåll.
Du kan gott byta 30% av vattnet i veckan redan nu, men gör INTE rent filtret.
Samt undvik att slamma bottnen de 3-4 första veckorna.
Mata sparsamt, helst var tredje dag...
#9 - 4 augusti 2007 15:48
För att göra det ännu tydligare: Byt ca 25% av vattnet varje vecka. Byt -aldrig- allt vatten på en gång. Gör i princip -aldrig- rent filtret. Bara när det har blivit så skitigt att vattenflödet har minskat (när det rör sig mindre vid ytan). När du väl ska göra rent filtret: ta ut det och krama ur det i en hink med gammalt akvarievatten så att den värsta skiten försvinner, sätt sedan tillbaka filtret. Skölj aldrig filtermassan i kranvatten.

Det är i "skiten" du ser (i filtret, i sanden) som dom nyttiga bakterierna bildas. Dom hjälper till att bryta ner farliga ämnen som ammonium och nitrit. Särskilt i början är det viktigt att inte göra rent för mycket.

Köp ett dropptest för nitrit (ej att förväxla med nitrat..). Testa nitrit-värdet varje vecka nu i början. Om du märker att värdet är högre än 0 eller 0,2, byt lite vatten (kanske 25%), fortsätt att byta lite vatten när du märker att du har nitrit. Efter ett tag har tillräckligt mycket nyttiga bakterier bildats, så att nitriten bryts och omvandlas av sig själv. :) Detta går fortare om man inte gör rent.

Lycka till med ditt akvarium. :D
#10 - 4 augusti 2007 18:06
har ett medel som jag använde de 7 första dagarna innan fiskarna fisk komma in i akvariumet. så det ska vara borta med nitrit.

jag har nu bara knipsat av växterna, och bytter lite vatten nästa lördag.. för jag tycker det räcker.. eftersom det är många här som säger att jag kan lugna ner mig första månaden.

men hur kan man mata sparsamt har ju ``många´´ fiskar, även yngel och två st ``mammor´´ i varsin yngelkassa, det klarar väl inte var tredje dag som Anettejt skrev. låter lite tycker jag.
#11 - 4 augusti 2007 18:53
Varför har du dom i yngelkassen?
Dom klarar att inte få mat på 3dagar. Men det gör inget om alla fiskar inte får mat. Men släng i 2-3 flingor på några olika ställen i akvariumet eftersom man måste vara extremt försiktig med vattnet vid uppstart!
#12 - 4 augusti 2007 18:55
eftersom det är första gången jag är med att de får yngel så vill jag se det ordentliggt redan från början.
hur ofta tycker ni att man ska mata dom vid uppstart.
jag matar mina fiskar, grodor, mal 2 ggr/ dag

Annons