Vatten byte med Fluval Fx5

#1 - 27 februari 2007 16:27
Hej har köpt ett Fx5 filter och har självklart slarvat bort cd skivan som va med.
Hur går man till väga när man tömmer ut vatten med filtret? Ska filtret vara igång eller ska det bara rinna av häv effekten?
Ska man stänga av kranen med vattnet som går tillbaka till akvariet?
// Marcus
#2 - 27 februari 2007 20:04
vet inte hur fx5an funkar men på mitt eheim är det bara att dra ner farten lite(behövs inte men det skvätter så dant annars) så länge insuget är under vattenytan så är det bara att köra på.
#3 - 27 februari 2007 21:04
Jag har den skivan de är samma som man får med om man köper ett ytterfilter från 05 serien men behöver du skivan har du inte manualen?
#4 - 27 februari 2007 21:24
Hej har köpt ett Fx5 filter och har självklart slarvat bort cd skivan som va med.

Hur går man till väga när man tömmer ut vatten med filtret? Ska filtret vara igång eller ska det bara rinna av häv effekten?

Ska man stänga av kranen med vattnet som går tillbaka till akvariet?

// Marcus

Jag stängde alltid av FX5 när jag bytte vatten från pluggen på filtret eller från slang ur akvariet.
//Camilla
#5 - 28 februari 2007 17:08
okej sen rinner det med häv effekten då. Stänger du av kranen till inloppet i karet med då?
Jo manualen har jag men jag hatar verkligen att läsa sådant på engelska då den inte är på topp.
// Marcus
#6 - 28 februari 2007 17:24
Jag hävdar fortfarande att man inte behöver stänga av filtret vid vattenbyte.
#7 - 28 februari 2007 17:27
är fluval fx 5 lagom till ett 375 och låter det mycket
#8 - 28 februari 2007 18:20
Det beror nog på vad du har för fisk i karet, har bara haft ett ytterfilter innan och det va ett eheim och det va tystare än fluvalen men sen va det bara hälfen så bra tryck på det.
// Marcus
#9 - 28 februari 2007 18:33
kan någon rekomendera ett schysst bra dvd-rip program så kan jag fixa skivan åt dej :)
#10 - 28 februari 2007 20:44
Det är lungt jag fixar det på något bra sätt, men tack ändå.
#11 - 1 mars 2007 16:51
Du har 3 stycken likadana "kontakter" varav en inte används, den kopplar du en slang på i samma dimension som de 2 andra slangarna som följde med.
För att slippa slabb stänger du IN i filtret först i 3 sekunder sen UT dra sen ur kontakten direkt, när du sen tar av UT kontakten skapas ett svagt baksug och inget vatten rinner ut.
Tryck sen dit den 3:e kontakten med den slang du fäst där och dra den till ett avlopp eller till en toa, öppna IN vredet sen UT och du har direkt ett vatten flöde dit du vill.
Om du sen sätter i strömkontaken går det fort som fanken personligen har jag inte möjlighet att fylla akvariet i samma takt som FX5 tömmer.
Glöm inte att stänga doppvärmaren om det finns risk att den hamnar över vattenytan vid tömning.
Därför låter jag mitt bara rinna av sig själv samtidigt som en slang fyller och jag styr tömnings hastigheten via kranen på UT på filtret.
Detta enligt CD:n som du inte har.
Botten kranen är för att tömma "slam" som kan samlas på botten av filtret, det gör du när filtret är avstängt annars sitter slammet i bottenmassan, eller rättare sagt svårare att få ut, den proceduren tar ca:5-10 minuter, låt IN vara öppen vid den behandlingen, och stäng UT, allt detta för att slippa få luft i filtret och att det då kan vara lite tjurigt att starta.

Pesrsonligen kan jag nog bara rekomendera ett FX5 i ett 375 om det är lax som ska födas upp, det är ett sjuhelsikes drag i ett 600L med FX5.
Jag hade biltema sand första gången jag drog igång FX5:an och det flyttade sanden, för att sen bli vågformad som på en sandstrand.
Ingen lyckad kombination, så ett stenkar utan växter och grov sand på botten samt en fisk som vill ha riktigt strömt vatten, om du svarar ja på dessa påståenden då kan du ha FX5 i ett 375.
Eller tänker skaffa ett större kar senare, då sitter du i guldsits! :D
#12 - 1 mars 2007 20:42
Tack strixx för ditt väldigt utförliga svar nu vet jag hur jag ska gå till väga men jag trodde att man tömde med den lilla kranen.
Karet står en meter från mitt fönster så då funkar det lika bra att ta min lilla slang och köra baksug direkt ut ur fönstret.
// Marcus
#13 - 2 mars 2007 09:34
Tack strixx för ditt väldigt utförliga svar nu vet jag hur jag ska gå till väga men jag trodde att man tömde med den lilla kranen.

Karet står en meter från mitt fönster så då funkar det lika bra att ta min lilla slang och köra baksug direkt ut ur fönstret.

// Marcus

Ska du tömma med bottenventilen så ska filtret vara avstängt .. rinnar inget annars knapt.

Öppna upp Båda ventilerna upp på räcker iofs med en men har märkt att de blir bättre flöde med båda öppna.

Annars köper du en 1" slang o sätter på den extra koplingen som följde med o fäster den på UT. sen drar du slangen till avlopp/badkar o startar filtret ... kan säga att den tömmer karet väldigt fort när den pumpar ut vattnet .... nästan lite för fort.

Annons