Ursprungligen skickat av jorgen41
I princip spelar ju Co2 nivån ingen roll eftersom växterna tar upp detta under natten (när lyset är släckt). Bara den är tillräckligt hög under natten innan jag släcker ?..
fel så rätta mig gärna....
Jag har ingen aning om om du har fel på något sätt. Däremot så kan jag bekräfta att jag har testat både Hagens och JBL's ph-test emot min controller och de visar alltid ungefär samma värde. Detta även när jag blindtestat med de i familjen som har färgseende bättre än mitt. Så att ph-testet fungerar tror jag absolut.
Vad som är förbryllande är att det inte bubblar (precis det du undrar över?). Jag tror/hoppas/inbillar mig att jag alltid har schysst co2-nivå numera med tub/controller och allt.
Med "garanterad" Co2-nivå så bubblar det alltid hos mig, det bubblar inte kopiöst men alltid hyggligt. Nålgräset sätter fart redan 5 minuter efter tändning av ljuset medan mina Eustralis stellata's tar flera timmar på sig att börja bubbla. Det bubblar även när JBL's test tycker att FE't är 0 (noll).
Jag kan däremot inte förstå hur mitt kar med bara några få växter (ca 20-25%) kan mumsa i sig 3 ml Micro+ varenda dag ??
Bör väl åxå säga att jag har helt andra problem än du, här bubblar det rejät men jag misstänker att jag är skrämmande nära det som brukar beskrivas som "grönvatten". När ljuset går på så ser det hyggligt ut, men några timmar senare (4-5) så ser det rejält grönt ut när jag tittar ifrån gavel till gavel (130cm)... Framifrån så ser det schysst ut. Funderar iallafall seriöst på att skaffa mig ett litet 5Watts UVC-filter för att ta död på dessa eventuella elakingar...
Så om du frågar mig så bubblar det om CO2't är bra, däremot så upphör inte alla problem för det... Men va f-n , det är väl problemen som ör detta kul ??
Jag misstänker att mina "gröna" problem beror på att mitt förbaskade filter inte kommit igång riktigt ännu. Jag tycker att jag gjort allt rätt med det genom att krama ur mitt fisksoppefilter och tillsätta Nitrivec osv men får likförbaskat orange'a test (ungefär 0,3 NO2-)...
Jag tänker iallafall försöka VÄNTA ut problemen just nu, nystartade kar är lite lömska som jag ser det. Dessutom så har jag bara startat 5 st kar det senaste året så jag kan inte riktigt påstå att jag har minsta aning vad som händer i dem i början :(
Skiter sig allt så köper jag UV-C...
Oj vad det här blev långt, kanske inte hjälpte dig men jag fick iallafall en funderare på vad som händer i mina egna :)
Hoppas att jag tillförde något iallafall !!