Vatten byte...

#1 - 18 januari 2004 17:29
Alla ni som har 300 liter och mer.. .När karet varit igång ett tag... Byter ni fortfarande en 3del av vattnet varje vecka, eller kan det gå längre mellan bytena???
#2 - 18 januari 2004 17:31
Ja det är rekommenderat att byta 1/3'del varje vecka, generellt, för att hålla nere nitrat och uppe syre bland annat...
#3 - 18 januari 2004 17:38
beror väll lite på vad för fisk med.å hur mycket mat å så dom får.. men själv håller jag mig till 12-16 dags intervaller
#4 - 18 januari 2004 18:03
Jag byter 1/3 två gånger i veckan.
MVH
Magnus
#5 - 18 januari 2004 18:03
Det är i inkörda kar vattenbyten är nödvändiga inte i nystartade.
MVH
Magnus
#6 - 18 januari 2004 18:21
Jag trodde att akvariet fick mer hjälp av div bakterier ju längre det stått [:-56], så att täta vattenbyten hör till nystartade.
#7 - 18 januari 2004 18:25
Så det är i inkörda kar vattenbyten är nödvändiga inte i nystartade, vad bra då behöver jag inte göra vattenbyten.
#8 - 18 januari 2004 18:31
Hej,

Byter 1/3 2 ggr/vecka i mitt 400 liters, Ibland 3 ggr. Nu matar jag ganska hårt just nu, annars så skulle jag nog nöja mig med 1 ggr per vecka.

/C
#9 - 18 januari 2004 18:44
Ursprungligen skickat av morsan

Jag trodde att akvariet fick mer hjälp av div bakterier ju längre det stått [:-56], så att täta vattenbyten hör till nystartade.

I vanliga akvarier utan anaeroba bakterier finns ingen nerbrytning av nitrat och det är just nitrat du kan minska genom vattenbyten. Nitrit som är problemet i nystartade kar bryts ner av bakterier och ju längre karet varit i gång ju bättre funkar nerbrytningen av nitrit till nitrat. Men att tro att man kan byta vatten för att få ner nitrit är lite för enkelt. Sammtidig som du byter vatten för att få ut en del nitrit så stör du balansen lite så att nitrit produktionen ökar. Altså bryter bakterierna i inkörda filter ner nitrit till nitrat och det är just nitrat du vill byta bort. Nu ser du kanske lite enklare att det är i inkörda kar vattenbyten blir viktiga. I nystartade handlar det mest om att befolka sakta och mata sparsamt till bakterierna i filtret är igång.
MVH
magnus
#10 - 18 januari 2004 20:09
Med risk att bli påhoppad för att komma med kontroversiella påståenden så vill jag göra ett inlägg. I väl inkörda akvarium med lagom mycket fisk och växter har jag provat lite olika bytesstrategier beroende på hur akvarieintresset varierat. T.ex.:
- 10% varje dag
- 25% i veckan
- 50% i månaden
- 90% i halvåret

Jag har aldrig märkt någon skillnad mer än att brunfärgningen från humusämnen ökar med tiden och att växterna växer en aning sämre. Har det väl kommit i balans kan man misshandla det nästan hur som helst utan att något händer.
#11 - 18 januari 2004 20:29
Beror kanske på vad man har i karet. Vattenbyten är till för inkörda kar och nitrat får man inte bort på något annat sätt. Sen en del kanske tycker att det är ballt med fiskar som utsätts för onaturliga förhållanden, de kanske rent av lider??
MVH
Magnus
#12 - 18 januari 2004 20:29
jag försöker hålla mig till 25% var 5:e dag eller 1/3 var 7:e dag.... fast det brukar bli när det känns bra..altså +/- n¨gra dagar ibland..huvudsaken är att man byter en hel del vatten nådorludan ofta =)
#13 - 18 januari 2004 20:31
Har det väl kommit i balans kan man misshandla det nästan hur som helst utan att något händer

Riktigt så enkelt är det väl inte, enligt min mening... skulle själv inte våga testa var gränserna går, för de kan vara bra att ha om det verkligen behövs.

I höstas drabbades både jag och sambon samtidigt av rejäl influensa, vi var helt däckade i över två veckor. Det var jobbigt nog att gå upp och mata fiskarna, vattenbyten var inte att tänka på. Jag kände mig bara SÅ sjuk! Men det gick bra ändå, eftersom balansen var bra i akvarierna, och det var ju inte så lång tid det var fråga om. Men tänk om jag redan innan hade satt balansen i gungning genom att hoppa över vattenbyten, då hade det kanske slutat illa för fiskarna!

Naturligtvis beror det ju på hur väl inkörda akvarierna är, vilka och hur många fiskar man har, hur mycket man matar osv. Min poäng är dock att strulmarginalen ska man vara rädd om, för en dag kan den helt plötsligt behövas...
#14 - 18 januari 2004 20:44
Jag byter 40% av vattnet varannan vecka.men jag har inte så mycket fisk för tillfället.
#15 - 18 januari 2004 20:46
Var kommer inställningen om att ett inkört akvarium tåler mer nitrat?? Kräver färre vattenbyten?? Kan någon förklara?? Jag ser inlägg efter inlägg som säger det. Har jag missat något?? Har ni nitratfilter?? Klart förvirrande. Är det inte fiskaen som är känslig för nitrat?? Era inlägg antyder att karet tål mycket, men fisken då??
MVH
magnus
#16 - 18 januari 2004 20:52
Lite bajs=lite nitrit eller har jag missuppfattat nånting?
#17 - 18 januari 2004 21:02
Missförstå mig inte: Jag rekommenderar inte att låta bli vattenbyten. De perioder när akvarieintresset är på topp så byter jag lite vatten flera gånger i veckan (man hinner med några akvarium på samma tid som att gå ut med en hund).

Men det jag säger att jag aldrig märkt någon skillnad på fiskarna, varken på de som bott i akvarierna eller om jag köpt nya och släppt i.

#18 - 18 januari 2004 23:26
Tja jag har en del växter i mitt akvarie (även mäsk co2) jag kan inte ens mäta nitratet effter det att akvariet har varit i gång 1 månad (utan vattenbyte).
Enda gången jag har kunnat mäta nitrat var i sammband med att nitriten komm i gång innan filtret anpassat sig men det räknar jag inte till inkört (värdet var då >40 <100mg/l).
Kan visserligen bero på mitt lilla fiskbestånd men jag matar iaf 2-3 ggr per dag.
Jag börjar snart gå i banor om att tillsätta nitrat ;)
Ska försöka skaffa mig ett bättre nitrat test oxo (använder stickor i dag med gradering på 0 10 40 100 .... mg/l).

Fisk beståndet är då: 4 Black molly 4 korall platy 2 ancistrusar (barn) 1 pleco 5 khuliåhlar (barn).
110Liters kar med 2 st 18W rör.
#19 - 19 januari 2004 00:07
Fiskar kan vänja sig vid höga nitrithalter, MEN om man då gör ett rejält vattenbyte som hastigt sänker nitrithalten eller stoppar in nya fiskar som inte är vana så är risken stor att de dör. Så kan man ju också fråga sig hur mycket höga nitrithalter påverkar fisken på lång sikt... man kanske förkortar fiskens liv avsevärt utan att det märks här och nu ( på samma vis som att få lungcancer fast man inte rökt på 10 år ).
Vissa fiskarter är kanske också lite mera känsliga än andra. Mina papegojciklider får svarta fläckar av nitrit, något jag inte sett på mina andra fiskar.
Så vitt jag vet ska man för fiskarnas skull inte byta mera än 50% av vattnet. Annars blir omställningen för mycket för dem...
Mvh
Elana
#20 - 19 januari 2004 00:37
Vattenbyten är till för inkörda kar och nitrat får man inte bort på något annat sätt.

Om man inte har välmående växter som käkar mer nitrat än det tillförs i karet genom nedbrytning.
Jag måste tillsätta extra nitrat för växternas skull.

Känns som om nitrit och nitrat förväxlas lite. Nitrit är giftigt för fiskarna, därför har man biologiska filter med bakterier som bryter ner nitriten till nitrat som inte alls är lika farligt för fiskarna, men som är mums för växter och tyvärr även alger.
Om man inte har välmående växter så är risken att algerna tar upp nitraten istället.
Risken för detta minskar med mängden nitrat, alltså nitrat försvinner inte i filtret, och därför behövs vattenbyten även i "inkörda" kar.

/heeke
#21 - 19 januari 2004 04:13
Skulle förekomsten, eller brist på, av alger kunna ge ett hum av nitratvärde om man inte mäter?
#22 - 19 januari 2004 08:01
Om man inte har några alger så lär inte nitratvärdena vara skyhöga i alla fall. :)

/heeke
#23 - 19 januari 2004 08:18
Det var intressant att läsa allas åsikter... Summan av kardemumman blir alltså... Vattenbyten är lika viktiga vare sig man har 50 liter eller 500..

Har haft en diskussion med en bekant om detta... Han sa att är karet ordentligt inkört räcker det med ett vattanbyte var 6-8 vecka..
Det kändes lite knäppt... För skaffar man sig ett större akvarie, så beror det med all säkerhet på att man vill ha fler fiskar... [:-140]
#24 - 19 januari 2004 08:26
Det är ju lättare att komma så nära en biologisk balans som det bara går i ett större kar, dvs ett ekosystem i miniatyr där man inte behöver tillsätta eller ta bort någonting.
Jag har svårt att tro att man kan få ett 540 liters att sköta sig själv (ingen matning osv.), men däremot är det lättare att komma nära än i ett 45liters.
Mycket beror ju på vad man har i karet. Det är nog svårt att hålla nitratnivåerna låga i ett kar utan växter (om man inte gör vattenbyten dvs).

/heeke
#25 - 19 januari 2004 08:35
Någon visade en länk till en japansk (kinesisk) akvarie konstruktör för ett tag sedan.. Han gjorde en ENORM tank.. 4 fullvuxna män fick plats där i när de inredde det.. Kul att byta 1 3del på de tusen litrarna [:-34].. Men ju större man har... desto vackrare trädgård kan man få på sommaren..... (om man vattnar med vattnet...)
#26 - 19 januari 2004 10:10
Ursprungligen skickat av Elana

Fiskar kan vänja sig vid höga nitrithalter, MEN om man då gör ett rejält vattenbyte som hastigt sänker nitrithalten eller stoppar in nya fiskar som inte är vana så är risken stor att de dör. Så kan man ju också fråga sig hur mycket höga nitrithalter påverkar fisken på lång sikt... man kanske förkortar fiskens liv avsevärt utan att det märks här och nu ( på samma vis som att få lungcancer fast man inte rökt på 10 år ).

Vissa fiskarter är kanske också lite mera känsliga än andra. Mina papegojciklider får svarta fläckar av nitrit, något jag inte sett på mina andra fiskar.

Så vitt jag vet ska man för fiskarnas skull inte byta mera än 50% av vattnet. Annars blir omställningen för mycket för dem...

Mvh

Elana

Fniss, nu pratar du allt om nitrat (no3). Nitrit (no2) ÄR giftigt för fiskarna även i små koncentrationer. Man kan INTE sänka nitrit halt genom vattenbyten med kranvatten. Däremot så stämmer det mesta du säger med nitrat.

Maltok: biologisk obalans=nitrit, större filter= mindre nitrit. Du kan ha mycket fisk och mycket bajs utan att få nitrit.

RightC och Henke: Visst kan man ha ett nitratfritt akvarium om man har mycket växter, jag glömde att nämna det. Själv tillsätter jag massor av nitrat i mitt växtkar. Men det innebär inte att man inte behöver byta vatten. Nitrat är bara en proxy för alla dom andra organiska avfallen. Har man inte väldig mycket växter/lite fiskar så kan man använda fosfat som proxy. Men om man tillsätter fosfat också pga fosfatbrist så tror jag inte att det finns något värde kvar att avgöra när det är dags med vattenbyten. Men vattenbyten är förmodligen nödvändiga i vilket fall.
MVH
Magnus
#27 - 19 januari 2004 10:16
Jag vet att du vet Magnus!
Var bara tvungen att få vara lite duktig jag med! [:)] [;)]

Det är ju bla tack vare dig som jag har den här kunskapen nu!

Kommer snart att börja tillsätta fosfat också (förutom nitrat), men som sagt vattenbyten gör jag ändå varje vecka.

/heeke
#28 - 19 januari 2004 22:03
Hmmm... lustigt.. föredraget jag var på som hölls av 2 mycket erfarna odlare/säljare som pratade om nitrit... det var liksom poängen med hela diskussionen, men skit samma, jag kan mycket väl ha hört fel.
Mvh
Elana

Annons