Vatten bakom BTN Modulerna

#1 - 12 mars 2003 22:41
Om man får det riktigt tätt så kommer där inget vatten bakom modulerna. Påverkar de trycket på bakrutan negativt eller positivt? Eller är det bättre om där e vatten bakom så det blir ett jämt tryck på bakrutan? Förslag, Tips, Egna erfarenheter och kommentarer är mycket välkomna.
#2 - 13 mars 2003 09:06
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Om man får det riktigt tätt så kommer där inget vatten bakom modulerna. Påverkar de trycket på bakrutan negativt eller positivt? Eller är det bättre om där e vatten bakom så det blir ett jämt tryck på bakrutan? Förslag, Tips, Egna erfarenheter och kommentarer är mycket välkomna.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Om din BTN bakgrund ligger an mot bakrutan så får bakrutan ta trycket precis som vanligt. Om BTN'n sitter fritt framför bakrutan, t.ex. för att du vill ha plats för filter, så får BTN'n ta hela trycket, och då är jag rätt säker på att antingen knäcks den eller så lossnar limfogarna som håller den...

Jag skullle låta vatten komma bakom BTN'n om jag var du - du vinner egentligen ingenting på att täta totalt.

Om du här på zoopet söker på 'montera back to nature' så får du se hur man kan utnyttja utrymmet bakom BTN'n för ett filter. Jag har gjort så, fast lite annorlunda.
#3 - 13 mars 2003 09:14
om du har filter intag, värmare mm. bakom bakgrunden (det är ju en av vitsarna med den) så måste du ju låta vattnet komma in bakom den så att det kan sugas upp av filtret.
du måste alltså ha ett antal öppningar i bakgrunden med galler eller som i mitt fall blå filtermatta som förhindrar att fisk kan simma in bakom bakgrunden.

http://hem.passagen.se/turbonito/

Simma Lungt!
#4 - 13 mars 2003 09:24
En stor fördel med att ha vatten bakom bakgrunden är att man får en större vattenvolym. Med en större vattenvolym får man stabilare vattenkvalité.
Här kan du se hur jag har monterat min bakgrund;
http://hem.passagen.se/mipcom/cichlids/btn_900_1.html
http://hem.passagen.se/mipcom/cichlids/btn_900_2.html

Mvh
Michael Persson
#5 - 15 mars 2003 11:51
micke: större vatten volym i förhållande till vadå... vatten volymen minskar ju totalt sett när man installerar en btn... inte mycket men dock så minskar den... påstå inte att den ökar...

mercenaries never die, they just go to hell and regroup
#6 - 15 mars 2003 12:11
Man får större vattenvolym i förhållande till att inte ha vatten bakom bakrunden, tror dock inte att det håller om man inte låter vattnet rinna in bakom.

Daniel Olsson
#7 - 15 mars 2003 12:14
...i förhållande till att inte ha vatten bakom bakgrund/modul.
Diskussionen handlade om att ha vatten bakom bakgrund/modul eller inte. Med vatten bakom bakgrund/modul blir vattenvolymen större än om man inte har det, eller?

Mvh
Michael Persson
#8 - 15 mars 2003 12:27
jo det var det jag antog att du menade... men det fungerar inte... fogarna släpper och krossar lätt allt som finns bakom bakgrunden... jag vet för jag har varit med om det hgos min kusin...

mercenaries never die, they just go to hell and regroup
#9 - 15 mars 2003 13:14
Jag förstår inte riktigt vad du menar, har du vatten på båda sidor om bakgrunden får då inget tryck på silikonfogen.

Mvh
Michael Persson

Annons