Väteperoxidförbrukning ?

#1 - 18 januari 2006 09:38
Hej, har bygg en egen oxydator enligt beskrivningar som jag hittat på nätet. Den verkar fungera utmärkt, tekniskt sett, har ännu inte märkt någon skillnad i akvariet.

Min fråga är, ... hur mycket lösning av väteperoxid är det lämpligt att det sprutar ut?

Jag kör med 6% väteperoxid-lösning och har ett 200l akvarium som är normalbefolkat av växter och fisk.

/ Håkan
#2 - 18 januari 2006 12:29
Läste du artiklarna i ciklidbladsartikelarkivet på ciklid.se om oxydatorer? (Minns inte om du var involverad eller till och med upphovet till den nyligen timade diskussionen om detta där.)
#3 - 18 januari 2006 12:33
[quote=dinajel]Läste du artiklarna i ciklidbladsartikelarkivet på ciklid.se om oxydatorer? (Minns inte om du var involverad eller till och med upphovet till den nyligen timade diskussionen om detta där.)[/quote]

Jodå, jag har läst tre artiklar där (intressant läsning trots lite pajkastning), men jag lyckades aldrig få kläm på hur mycket väteperoxidlösning som det borde gå åt, kanske jag missat något.
#4 - 18 januari 2006 12:51
det var jag som startade den senaste diskussionen om hemmagjorda oxydatorer. har heller inte läst någonstans hur mycket väteperoxid som är lämpligt t ex per liter och dygn. även om man visste är det ju svårt att veta mäta och kontrollera mängden som kommer ut ur oxydatorn. dessutom borde den ju minska allt eftersom koncentrationen i behållaren minskar.
för varje ny syrgasmolekyl som hjälper till att trycka ut vp i vattnet bildas två vattenmolekyler som späder lösningen, vilket borde resultera i allt långsammare utsöndring av en allt svagare lösning.

jag var nyfiken på hur mycket syrgas som avges när vp oxiderar... i förhållande till mängden vp alltså. tog ungefär en tesked 35% vp i en vanlig fryspåse (precis så ett litet hörn var fyllt) och la i en liten bit bly (ca 0,5x1x2mm) och knöt påsen utan mkt luft i så jag skulle se hur mycket den svällde. efter att ha fyllt ungefär en deciliter av påsen med gas (tog kanske 2min) började jag bli orolig för att den skulle spricka och skvätta vp på mig så jag stack ett litet hål i den (och fick lite skvätt på tummen... ajaj!). den fortsatte fräsa i flera minuter till så jag uppskattar att ca 5ml 35% vp ger 1-2dl syrgas under vanligt tryck. har ingen aning om temperaturen spelar in... vätskan och luften i påsen blev varm (50-60 grader kanske) när vp oxiderade.

märks det att jag inte är kemist? :P

edit: hjac... har du dokumenterat ditt bygge?
#5 - 18 januari 2006 13:16
Hej, nej jag har inte dokumenterat det direkt, än så länge är det bara en liten plastflaska med hål i locket som sitter i ett hörn av akvariet.

Jag har gjort följande lilla VÄLDIGT GROVA beräkning, ... vet inte om jag har gjort rätt men det kanske ger en fingervisning iallafall.

Syrgashalten i mättat vatten är cirka 10 milligram/liter tror jag.

Väteperoxid sönderfaller från H2O2 till H2O + O och det är den ensamma syreatomen som ger "extra" syre i akvariet såsmåningom. Eftersom vätet (H) är mycket lättare än syret så kan man grovt sett räkna med att 50% av vikten på vp blir syre i vattnet. (Vi försummar vikten på H, och antar att alla ensamma O tas upp i vattnet).

1 dl 6% vp innehåller 6 gram ren vp varav alltså cirka 3 gram blir syre i vattnet. Fördelat på t.ex. 100 liter ger det alltså ett tillskott på 30 milligram/liter, d.v.s tre gånger den mättade halten.

Om man vill ge ett tillskott på 10% extra syrehalt i sitt 100 liters akvarium borde alltså 1 dl 6% vp-lösning räcka i 30 dagar.

Frågan är om mitt amatöresonemang håller ???

/ Håkan
#6 - 18 januari 2006 15:05
Hej.
Ha koll på vad ni gör med handduken (eller kläderna)som ni torkar händerna på,när vätperoxiden har torkat in kan den självantända precis som en linoljetrasa.Koncentrerad väte.över 19,5% kan självantända.
MVH Mats
#7 - 18 januari 2006 17:26
[QUOTE=hjac]Hej, har bygg en egen oxydator enligt beskrivningar som jag hittat på nätet. Den verkar fungera utmärkt, tekniskt sett, har ännu inte märkt någon skillnad i akvariet.

Min fråga är, ... hur mycket lösning av väteperoxid är det lämpligt att det sprutar ut?

Jag kör med 6% väteperoxid-lösning och har ett 200l akvarium som är normalbefolkat av växter och fisk.

/ Håkan[/QUOTE]
Hej. Intressant är att höra hur små bubblorna blir ur era hemmatillverkade oxydatorer. Jag har köpt min och ur den kommer det ut som en dimma som består av så små bubblor så att de knappt når ytan utan de förs runt i akvariet och fastnar på lite av varje.Fungerar era så också??
#8 - 18 januari 2006 18:33
#10 - 18 januari 2006 20:18
[quote=danturion]Hej. Intressant är att höra hur små bubblorna blir ur era hemmatillverkade oxydatorer. Jag har köpt min och ur den kommer det ut som en dimma som består av så små bubblor så att de knappt når ytan utan de förs runt i akvariet och fastnar på lite av varje.Fungerar era så också??[/quote]

än så länge har jag bara laborerat runt lite. inte placerat någon i ett aktivt akvarium. av vad jag sett kommer inga bubblor alls ur oxydatorn... endast ren lösning som sen oxiderar i akvarievattnet.

vad jag förstått så om bubblorna försvinner innan de når vattenytan så innebär det att de löses i vattnet. när vattnet är syremättat kommer det sluta ta upp syre och bubblorna kommer upp till ytan.
#11 - 18 januari 2006 20:29
[QUOTE=terpentin]än så länge har jag bara laborerat runt lite. inte placerat någon i ett aktivt akvarium. av vad jag sett kommer inga bubblor alls ur oxydatorn... endast ren lösning som sen oxiderar i akvarievattnet.

vad jag förstått så om bubblorna försvinner innan de når vattenytan så innebär det att de löses i vattnet. när vattnet är syremättat kommer det sluta ta upp syre och bubblorna kommer upp till ytan.[/QUOTE]
Kan nog vara så bara inte bubblorna beter sig som en luftpump för då gör de ingen nytta. Det ska ta tid innan de når ytan och då i form av dimmoln eller väldigt små bubblor
#12 - 18 januari 2006 21:25
[quote=danturion]Kan nog vara så bara inte bubblorna beter sig som en luftpump för då gör de ingen nytta. Det ska ta tid innan de når ytan och då i form av dimmoln eller väldigt små bubblor[/quote]

bryter de ytan innebär det ju att syremolekylerna lämnat vattnet och givit sig ut på äventyr i rummet.
#13 - 18 januari 2006 21:54
Om jag fattar rätt

Enda burken o silvret gör är att det trycker ut väteperoxiden i en jämt o långsam takt i vattnet

är det inte enklare att ordna nått som gör detta med en större tank istället ?

eller har livret o blyt nån annan funktion
#14 - 19 januari 2006 08:04
[quote=mayday]Om jag fattar rätt

Enda burken o silvret gör är att det trycker ut väteperoxiden i en jämt o långsam takt i vattnet

är det inte enklare att ordna nått som gör detta med en större tank istället ?

eller har livret o blyt nån annan funktion[/quote]

Jag tror du fattat rätt, och precis som du har jag funderat på om man skulle kunna bygga något snyggare (utanför akvariet) och som har större tank. T.ex. skulle man väl kunna ansluta det med ett T-rör till ytterfilter-slangen. Jag har inte kommit på någon riktigt bra lösning ännu dock. Intressant och höra om någon annan gjort det!
#15 - 19 januari 2006 11:32
droppanordning a la sjukhus är en möjlighet. problemet är ju att behållaren måste vara en bit över akvariet. inte så snyggt det heller.

rent logiskt så borde man kunna placera en behållare under akvariet som funkar på samma sätt som en vanlig oxydator, dvs att det är gastrycket i behållaren och inte gravitationen som står för en relativt jämn fördelning. det borde rimligen krävas ett högre tryck i behållaren för att trycka lösningen genom en smal slang en meter eller två... högre krav på fogar alltså. har ingen aning om hur vp påverkar silikon i längden.
#16 - 19 januari 2006 20:04
Behövs igentligen silver eller bly
Skulle det inte gå att bara droppa rent vätepersoxid i karet

samt dödar inte det dom nyttiga bakterierna samt nyttiga ämnena också
eller angriper de bara dött
#17 - 19 januari 2006 20:07
Behövs blyt eller silvret
kan man inte droppa det direkt?

Samt är det inte skadligt för dom nyttiga bakterierna o ämnena
samt fiskarna ?
#18 - 19 januari 2006 21:56
[quote=mayday]Behövs blyt eller silvret
kan man inte droppa det direkt?

Samt är det inte skadligt för dom nyttiga bakterierna o ämnena
samt fiskarna ?[/quote]

metallen används som katalysator för att det ska oxidera snabbare. väteperoxiden i sig har ingen positiv effekt men när det oxiderar omvandlas det till syre och vatten. syret gör nitrit till nitrat.

toxiteten beror på dosen. låg dos med snabb oxidering = låg risk
#19 - 20 januari 2006 00:40
Varför då inte köpa rent syre på tank/flaska o trycka ut i jämn takt

trodde väteperoxiden användes pga att det fräter sönder organiskt avfall
#20 - 20 januari 2006 06:45
[quote=mayday]Varför då inte köpa rent syre på tank/flaska o trycka ut i jämn takt

trodde väteperoxiden användes pga att det fräter sönder organiskt avfall[/quote]

Nu får du allt läsa på lite, ... finns bra artiklar i ämnet på ciklidbladet.

Jag tror inte du kommer billigare/enklare unden med syretank.
#21 - 20 januari 2006 10:21
[quote=mayday]Varför då inte köpa rent syre på tank/flaska o trycka ut i jämn takt

trodde väteperoxiden användes pga att det fräter sönder organiskt avfall[/quote]

för syrgastuber är dyra och det är svårt att dosera så lågt, samt för att oxydatorn huvudsakligen funkar genom att producera rent syre... inte syrgas (O och inte O2). O binder sedan till NO2 så det blir NO3 och sparar därigenom syre som annars skulle använts i nedbrytningsprocessen... mer över till fiskarna alltså. de O som inte hittar en NO2 parar ihop sig och blir O2 och syresätter vattnet direkt.
#22 - 20 januari 2006 12:40
Tack terpentin! Nu fattar jag vad ni pysslar med. Jag satt som ett levande frågetecken och en fågelholk och undrade varför ni vill hålla på med väteperoxid. Nitriten!
#23 - 20 januari 2006 12:59
Men det är ju väldigt otrevligt att hålla på med bly och silver i vatten. Det hamnar i naturen och är absolut inte trevligt. Äckliga tungmetaller båda två.

Annons