Myycket matnyttig info, tackar tackar Lasse och Daniel! Utifrån den informationen verkar mina farhågor bara stärkas alltmer.
Skall försöka "bemöta" era förslag med egna funderingar i tur och ordning.
Vad jag förstår så har vattnet som är fullt mättat med luft ca 8,6 mg O2/liter:
The DO (dissolved oxygen, min anm.) concentration for 100% air saturated water at sea level is 8.6 mg O2/L at 25°C (77°F)
http://waterontheweb.org/under/waterquality/oxygen.html
8,6 mg/l borde väl kunna räcka för att få algerna "att hålla käften" (eller sprön, eller antenner - whatever), eller hur? Alltså: kan man bara få vattnet att blanda sig med vanlig luft lite bättre så borde det i vart fall teoretiskt vara tillräckligt för att undvika låg syrenivå.
Om man nu utgår från detta så har jag gjort följande.
Mitt akvarium är ett nanokub på 27 liter av märket Aquatic Nature. Därutöver är det ett filterfack i bakre akvarieväggen på ca 8 liter har jag för mig. Filterfacket är i sin tur uppdelat i tre efter varandra följande fack, där vattnet rinner från första via andra till tredje. Enkelt. Nu till min setup.
1. I "insugsfacket" är det bara filtermaterial.
2. I det mellersta facket har jag dock placerat en vattenpump i bottnet som pumpar vattnet helt fritt och rakt upp mot vattenyta, så att man får en liten
fontäneffekt på ytan där.
3. I tredje "utblåsfacket" sitter en pump som pumpar vattnet ut ur samtliga filterfack och in i visningsdelen av akvariet. Den här pumpens utblås sitter ganska nära vattenytan och skapar även den ganska mycket ytrörelse.
Så långt allt väl och borde egentligen borga för ordentlig syresättning. Problemet har dock varit att luften verkar vara väldigt stillastående med heltäckande ljusramp och det verkar bildas en luftkudde utan till synes någon direkt utbyte. Dessutom kör jag ju med CO2 ur tub, och det blir troligen en hel del koldioxid kvar över vattenytan när det luftas ut ur vattnet.
Min lösning blev att jag installerade en PC-fläkt (60 mmm i diametern) rakt över den den mittersta "fontänpumpen" för att alltid ha tillgång till "färsk" luft.
Fläkten blåser alltså rakt över fontänen, så att det är hela tiden "nytt" vatten som exponeras mot "färsk" luft. Fläkten blåser in luften till vattenytan via ett stort ventilationshål (det andra ventilationshålet har jag klistrat igen för att undvika spill) och går ut i framsidan på akvariet. Detta gjorde jag för att få så mycket syre/koldioxid utbyte vid vattennivån som möjligt
i syftet att växterna inte skall stå i sin egen avföring (syrebubblor från bladen). MEN - dum som jag är satt jag fläkten på timer. Fläkten skulle endast vara på samtidigt som ljuset och koldioxiden tillfördes, dvs. under dagen. På natten var det enligt mitt resonemang ovan inte nödvändigt att lufta ut syret för växterna producerar ju inget i sådan omfattning att det behövs luftas ur. Tanken slog mig aldrig att det under natten kan bli så syrefattigt att man kan få ammoniumspikar och syresänkor!!
Nu skall jag försöka se till att ha fläkten på även under natten och observera vad som händer. Ni som har helt öppna kar behöver sannolikt inte tillgripa sådana drastiska åtgärder som aktiv luftcirkulation via fläktar, men med heltäckande ramp är nog detta en nödvändighet. Tiden får utvisa om det blir någon förbättring, experimentet har i sin nuvarande utförande börjat från och med idag.
Jag har dock fått upp ögonen - åter igen tack till Daniel och Lasse - på andra lösningar på syrefrågan. Jag avvaktar svaret från mitt experiment med fontän+fläkt innan jag går över till andra åtgärder. Nackdelen med fläkten och fontän är ju att jag kommer att förlora en del CO2 på detta vis - jag tänker då givetvis på under dagen, eftersom jag inte tillför något CO2 på natten. Men det kan jag nog strunta i, eftersom jag har så pass litet kar att när jag väl släpper in CO2 på morgonen så borde mitt lilla nano mättas med CO2 ganska snabbt. I värsta fall får jag installera en timer på fontänen så att den stängs av när ljuset är på. Detta under förutsättning att jag märker CO2 brist i karet. Ser jag inget sådant får pumpen jobba även dagtid, så kanske man slår två flugor i en smäll: a) syresätta vattnet på natten och undvika syrebrist och b) lufta ut lite syre på dagen så växterna inte står i sin egen avföring. Fläkten skall nog vara på dygnet runt.
Nackdelen med en oxidator är att man behöver fylla på den med jämna mellanrum. Dessutom tillkommer löpande kostnader - hur försumbara de än är - för sådan påfyllning. I ett nano så är detta kanske inte alls dyrt, men för er med lite större burkar så kan det vara en del.
Ett wet-dry filter är också en kostnad, dock endast en initiall sådan (om man bortser från ökad elförbrukning). Jag vet dock inte hur det funkar med ett sådant filter i ett CO2-berikat kar - kommer filtret att lufta ur alldeles för mycket CO2? Det känns i vart fall så, men den känslan är ju inte mycket värd mot kunskapen och erfarenheterna från er som kör med en sådan.
Vad gäller pH-styrning så äger jag inte sådan utrustning, och av det jag sett så verkar anskaffningskostnaden vara rätt rejäl. Jag är tyvärr hänvisad till att köra ett high-tech kar i en low-tech anda.
En luftpump är å andra sidan ganska lätt att införskaffa. Kommer jag inte att tycka att jag riktigt lyckas med fläkt + fontän kommer jag sannolikt att välja mellan en oxidator och en luftpump, helt klart. Fast det borde för fanken gå med riktigt med vatten- ochluftrörelse, i alla fall i teorin!
Vad tror ni, är jag ute och cyklar?