Vatenbyte

#1 - 2 maj 2007 10:11
hej det kanske inte ä ett sån passande ämne men jag ä tvungen att fråga någon som vet :D
kan jag göra ett delatten byte medans min dvärgurami hanne bygger ett fint litte skum bo :D
jag har ju läst lite men jag undrar om det kanske går sönder eller att han blir störd!!!!

Jusst nu har jag nästan panik efter som att jag skulle ha bytt vatten redan i måndags för att hålla balansen i akvariumen.

Några tips om hur jag kan göra :D

Ps jag har bara ett akvariume så om ni kanske tänkte att jag kan lyfta över boet med hannen så går det tyver ej men jag skulle inet ha vågat det i alla fall efter som att det är så skört :D Ds

ha en trevlig dag + 26 garader ute :D
#2 - 2 maj 2007 10:19
Gör du ett vanligt vattenbyte så kommer skumboet nog att gå sönder, men om du tömmer ut samtidigt som du fyller på i ett jämnt flöde kan det funka om inte ytan sjunker något nämnvärt.
Annars kan du vänta ett par dagar och se om det blir lek, då de ofta tappar intresset att bygga om inte honan är redo.
#3 - 2 maj 2007 10:53
Okey jag kanske kan byta typ 5 liter i alla fall mer vågar jag nog inte.
jag ska nog väna tills nästa vatten byte och se om et blir lek presis som du sa :D

tack super snällt :D
#4 - 2 maj 2007 20:26
I ett inkört akvarium är vattenbyte aldrig så akut att du tvingas störa lekande fiskar. Vänta du tills de är färdiga och gör ditt byte då.
MVH
Magnus

Annons