Västerås fiskauktion 9/9

#1 - 26 augusti 2007 17:26
Undrar om det brukar vara en större auktion där det finns levandefödare tex endlers osv? Någon här som har varit på en auktion i Västerås någon gång?
#2 - 26 augusti 2007 18:53
Lånar tråden:
Vad brukar finnas där? var hittar man information om det?
#3 - 30 augusti 2007 18:33
Det står om auktionen på zoopet första sida under aktiviteter. Där kan man köpa och sälja fiskar men är det verkligen ingen här som brukar vara där??
#4 - 30 augusti 2007 19:06
Tackar
#5 - 5 september 2007 00:12
Joodå och nu på söndag är det dags igen så jag lämnar Dalarna och åker till västerås. :DTrevlig auktion med lite av varje men det är ju mest levandefödare ja om det blir lika i år och det vet man ju aldrig det beror ju på vad som odlats i trakten;)Men skoj blir det
#6 - 5 september 2007 16:11
erik l skrev:
Joodå och nu på söndag är det dags igen så jag lämnar Dalarna och åker till västerås. :DTrevlig auktion med lite av varje men det är ju mest levandefödare ja om det blir lika i år och det vet man ju aldrig det beror ju på vad som odlats i trakten;)Men skoj blir det

Brukar det vara mycket fiskar och folk alltså? Jag är ju ute efter levandefödare så det är ju perfekt:-)
#7 - 5 september 2007 16:58
Låter intressant, inte så långt bort heller.
#8 - 5 september 2007 17:51
Jag kommer, men det är premiär för mig så det skulle vara kul om ni som varit där förut ville skriva några rader om vad man kan vänta sig;)
#9 - 5 september 2007 20:37
cikliden2 skrev:
Brukar det vara mycket fiskar och folk alltså? Jag är ju ute efter levandefödare så det är ju perfekt:-)

Tja mycket folk och fisk det är ju en av de mindre auktionerna men hur många utrop det vet jag inte men det som fanns gick åt och folk var nöjda och glada.:)både köpare och säljare och auktionen höll på till 16-17.
Det såldes växter och fisk men även akvarietillbehör.utbudet på alla auktioner styrs ju av vad folk odlar och lämnar till auktion.Jag åker på olika auktioner och tycker det är riktigt skoj, både att köpa och sälja:D
#10 - 5 september 2007 21:04
lmo skrev:
Jag kommer, men det är premiär för mig så det skulle vara kul om ni som varit där förut ville skriva några rader om vad man kan vänta sig;)

Ja det är som en vanlig auktion godset finns numrerat på borden så man skriver upp eller har bra minne det man vill ropa på.Sedan ropas posterna ut och det bjuds från ca 20 till någon ger sig och kassören kommer då med godset och man betalar(bra och ha olika valörer med sig)sedan är några pauser för fika som säljs och man hinner titta runt på godset igen och lotter säljs i regel(det enda lotteri jag brukar vinna på) Praktist är att ha kylväska eller dylikt för fisk med hem.:D
#11 - 8 september 2007 08:44
Imorgon smäller det, västerås fiskauktion som jag sett fram mot detta min första auktion, bara att ladda plånboken och kylväskan;)

Ikväll smäller det också Sverige-Danmark. Heja Sverige
#12 - 8 september 2007 18:24
har ni någon aning om set blir mer är förra året är tvetsam om jag ska åka.är det några som har förbokat om det går att göra det
#13 - 8 september 2007 18:45
om man kör med gps vad skriver man in då lövudden finns inte med.
#14 - 8 september 2007 20:31
Försök att skriva in Johannisbergs flygplats eller bara Johannisberg på din Gps för efter det så ligger Lövudden efter någon km.
#15 - 8 september 2007 20:42
det finns något som heter johannisbergsvägen funkar det
#16 - 9 september 2007 00:37
återkom gärna med vilka fynden var och pris på dessa, samt antal poster och hur lång tid hela auktionen tog... (gärna bilder)
Bilagor:
#17 - 9 september 2007 05:39
fairing skrev:
det finns något som heter johannisbergsvägen funkar det

Det är rätt!
#18 - 9 september 2007 14:06
det va inget som gick dyrt det mästa gick jätte billigt,det som va jobbigt va att när det va 5min paus så vart det lätt 15min.
#19 - 9 september 2007 16:37
fairing skrev:
det va inget som gick dyrt det mästa gick jätte billigt,det som va jobbigt va att när det va 5min paus så vart det lätt 15min.

Jag själv kom inte dit:-(!
Var det mycket folk och vad fanns det mest av och för vilka priser???? Vad gjorde du för fynd?
#20 - 9 september 2007 19:17
En liten rapport från mig

Detta var min första fiskauktion, därför kom det som en chock för mig att fiskarna var förpackade i burkar och påsar istället för att simma runt i akvarium vilket jag hade föreställt mig, det skulle naturligtvis vara omöjligt att genomföra vilket jag insåg ganska snabbt[B)]. Jaja så är det med förutfattade meningar;)

Det var 350+ utrop, med en salig blandning av fiskar, jag blev dock förvånad över det stora utbytet av ciklider och då främst malawi, fanns också gott om ancistrus, guppys, svärdbärare, växter mm

Lite styck priser:
Malawiciklider 5-40 kronor per styck de flesta runt 5-10 kronor
Ancistrus 10-70 kronor jag köpte ett fullvuxet par för 120 kronor
Crystal red räkor jag köpte 10 st för 200 kronor
Guppys några kronor, dock var det ngn som lyckades köpa 2 st vanliga guppys för 50 kronor hehe.
Växter 20-60 kronor per påse
2 st stora plecos 25-30 cm gick för 140 kronor paret har jag för mig
Svärdbärare var eftertraktade och fanns ganska många vildfångade och avkommor till viltfångade.

Detta är ungefärliga priser kommer dock inte exakt ihåg alla;)
Jag trodde det skulle vara mycket mera folk, de uppfödare jag pratade med intygade att det var köparens auktion då väldigt många utrop gick för lägsta pris 20 kronor.

Här följer mina fynd:

[ATTACH]7518[/ATTACH]

Titta i länken för att se mina fynd
Mest nöjd är jag med priset på räkorna, precis vad jag var ute efter:D

Detta var blott andra året auktionen i Västerås anordnades och arrangörerna verkade nöjda och jag återkommer givetvis nästa år kanske med egna objekt:)

Tack för en trevlig auktion VAAF
#21 - 9 september 2007 19:35
Kul att höra din rapport :) Hoppas att fler kan rapportera här.
#22 - 9 september 2007 20:11
Nån som har några bilder upplagda från dagens auktion? ^^,
#23 - 9 september 2007 20:15
Hm jag kan inte se filen och jag som är så nyfiken;-). Men det lät ju rätt så mycket, nästa år kommer jag garanterat att vara där!
#24 - 9 september 2007 21:28
Var på aktionen (bor i västerås) och det var mitt första besök. Hade för avsikt att roffa åt mig så mycket växter som möjligt(bra utbud) men det blev mycket mer. Kunde inte låta bli att börja buda på lite olika Malawis då priserna var ruggigt låga! Det blev några olika arter i varierande storlek. Snittpriset blev cirka 10 kronor per firre. Köpte bland annat 8 stycken Aulonocara stuartgranti, Mdoka för det ringa priset av 65 riksdaler! Kom även över himla fina växter för cirka 25 kronor stycket.

Jag är jättenöjd! Att man dessutom drog in lite priser i lotteriet som avslutning gjorde inte saken sämre!

(Pratade med arrangörerna under fikat och de var själva lite förvånade över de låga priserna. De antog att det fanns fler säljare än köpare som orsak till de låga nivåerna. Förra årets aktion hade varit mer gynsam för säljare!)

I övrigt tyckte jag arrangemanget var bra.
#25 - 10 september 2007 04:38
Överlevde alla fiskar hem?
#26 - 10 september 2007 13:19
cikliden2 skrev:
Hm jag kan inte se filen och jag som är så nyfiken;-). Men det lät ju rätt så mycket, nästa år kommer jag garanterat att vara där!

Det var mitt första försök att länka en bild här på zoopet, det gick tydligen inget vidare[B)]. Jag har lagt upp bilden på min zoon istället.;)
#27 - 10 september 2007 14:18
jag är ochså nöjd det vart massa guppisar för en bra peng.fick en burk med speciall odlade blåa kanon fina 5 st för 20kr det vart väl ca 40 guppisar för 90kr.så jag e nöjd.men ett förslag ta er dit nästa år för det är bättre priser där än dom här i stockholm.
#28 - 10 september 2007 14:27
fairing skrev:
jag är ochså nöjd det vart massa guppisar för en bra peng.fick en burk med speciall odlade blåa kanon fina 5 st för 20kr det vart väl ca 40 guppisar för 90kr.så jag e nöjd.men ett förslag ta er dit nästa år för det är bättre priser där än dom här i stockholm.

Jag är ute efter blå endlers guppys, var det sådana som du fick tag i igår? Isådana fall kan du väl sälja av lite yngel sedan;-)??
#29 - 10 september 2007 17:50

Gjorde ett nytt försök att bifoga fil man måste ju lära sig:)
#30 - 10 september 2007 19:20
kul och höra lite raporter för er som var där
#31 - 11 september 2007 18:31
lmo skrev:

Gjorde ett nytt försök att bifoga fil man måste ju lära sig:)

Vilka fynd du gjorde:-O
#32 - 11 september 2007 18:43
cikliden2 skrev:
Vilka fynd du gjorde:-O

Tackar

Nog trodde jag att det skulle bli billigare än i affären, men vissa saker blev löjligt billiga:D

Annons