Västafrikanskt ciklidakvarium

#1 - 20 oktober 2007 16:13
Hej,

Har för avsikt att starta upp ett nytt akvarium här. Sist det begav sig hade jag bland annat ett par palettciklider som fick yngel och ett 30-tal att överleva. Har nu fått lite blodad tand på det här med ciklider och skulle vilja ha ett mer renodlat ciklidakvarium. Storleken på akvariet är runt 150 liter. Palettciklider är ganska givna, tar tacksamt emot tips på andra ciklidarter från samma region som också går bra ihop.
#2 - 20 oktober 2007 18:38
Några som är fantastiskt fina tycker jag är Hemichromis lifalili
Jag har två som agerar som utbölingar i malawiakvarium ;)
De leker just nu och har otroligt vackra färger.
#3 - 20 oktober 2007 19:33
Charlotte: du kan ju fundera på någon av de andra arterna av palett också. Jag har... nån slags Pelvicachromis taeniatus, som påminner om de här: http://www.aquanet.de/objimages/20040617140305108-hauptbild-170620041410221311.jpg, och det är en väldigt trevlig fisk, något mindre och märkbart snällare än den vanliga paletten. Det finns många många palett-släktingar och palett-varianter!

Du har ju också alla Nanochromis. Min erfarenhet av Nanochromis är tyvärr begränsad till parilus, och de var vansinnigt aggressiva, men det sägs att de andra arterna är snällare.

Och Hemichromis lifalili som surinam tipsar om, plus några andra av de snällare och mindre Hemichromis, som t.ex. H. cristatus, och vi får ju inte glömma lejonhuvudscikliderna!

Det finns kort sagt en massa skojiga ciklider i västafrika!
#4 - 20 oktober 2007 19:53
Jaha Azur nu har du fått min uppmärksamhet ;)
De sistnämnda var ju otroligt läckra.
Får nog läsa på lite om hur man ska inreda ett akvarium om man ska ha västafrikaner....

Annons