Västafrikabiotop

#1 - 19 november 2005 11:15
Om man ska ha ett äkta biotop riktigt västafrika-akvarium..
Måste fiskarna då komma från samma flod.
Jag har lagt märke till att vad det gäller västafrikanska ciklider så står det ofta en specifik flod/floder/region nämda som ursprung... inte ett land.
Så om man då vill vara lite kinkig och ha ett "äkta" biotop-akvarium, måste man då se till att arterna kommer från samma flod/område eller räknas det som akvaristik-mässigt godkänt att arterna kommer från Västafrika?
Jag jobbade i Tyskland ett tag och jobbade med djur och besökte då en massa akvarie tävlingar där då naturligtvis en av kategorierna var biotop-akvarier.
Där var det ju dödssynd att stoppa ner minsta lilla sandkorn som inte var direkt ifrån den biotopen.. Inredning/växter/djur.. allt skulle vara äkta.
Är det lika noga i Sverige/Skandinavien om man nu skulle bege sig till nån dylik tävling? (Om det nu finns?) Bara en liten undran..
Är det nån mer än jag som har kommit på att för 20 år sedan tyckte man att man var världsbäst på fiskar och akvaristik.. men sen ju mer man lär sig ju okunnigare verkar man bli... Jag måste nog bli lärling hos nån..
#2 - 19 november 2005 11:31
Blandade fiskar med det enda gemensamma att de kommer från västafrika är ingen biotop. Det kanske egentligen inte är en biotop heller om alla fiskarna kommer från kongofloden. Det systemet är så stort så det kanske rör sig om fiskar som aldrig skulle träffas i naturen. För att göra det enklare för sig så kan man kalla det för habbitat istället för biotop, då kan man tex bestämma sig för enbart strömlevande ciklider från kongofloden och slippa bry sig om de skulle träffas i naturen, de kommer ju från liknande habitat.

Själv är jag mycket nöjd med mitt västafrikaakvarium med blandad fisk från kamerun,nigeria och kongo. Men det ger väl inte högsta poäng i en bitoptävling.

Jag har aldrig hört om några större bitoptävlingar i Sverige, tror att det är för smalt för lilla Sverige. Men det finns en del fototävlingar på nätet, med väldigt få anmälningar och därmed väldigt goda schanser att ta hem det.
MVH
Magnus

Annons