Vaselin till packningar ytterfilter

#1 - 10 december 2008 11:59
Hej!
Har ett eheim 2226 ytterfilter. Filtret har börjat läcka mellan pumphuvudet och själva filterbehållaren. Jag har beställt nya packningar, men i manualen står det att man bör smörja packningarna med vaselin.
Nu till frågan: Vad är det för vaselin man skall använda. Är det Aoptekets vanliga eller? Jag har frågat både på PWSS och i min lokala zooaffär utan att de har haft "specialvaselin" för ändamålet.

/Anders
#2 - 10 december 2008 12:24
Tror det allra bästa vore sådan där silikonsmörja man kan köpa på dykbutiker. Man har det bland annat för att smörja in packningar till kamerahus, o-ringar osv. Trampa in på en sådan och be om en tub. :)
#3 - 10 december 2008 12:29
Vit vaselin funkar utmärkt till allt utom slemhinnor..
#4 - 10 december 2008 21:53
Armaturfett, används för att smörja upp tätningar i kranarna i kök och badrum t.ex., finns på VVS-avd, funkar också.
#5 - 10 december 2008 22:23
Gaffel skrev:
Vit vaselin funkar utmärkt till allt utom slemhinnor..
:confused: vaselin kan smörjas i sår, underliv, näsa osv. så vad syftar du på där?
#6 - 11 december 2008 01:46
Det var menat som ett "grekiskt" skämt men visst, att dom trycker in vaselin i boxares spruckna ögonbryn handlar om att stilla blodflödet för att matchen ska kunna fortsätta och är ingenting att rekommendera, i övrigt är näsan ingen slemhinna och var i underlivet brukar du smörja in vaselin, eller förresten jag tar tillbaks den frågan för det var mer än jag vill veta.. ;)

I övrigt är vaselin en petrokemisk produkt.
#7 - 11 december 2008 06:52
Vaselin funkar också men silikonfett är nog kanske lämpligare. Finns tex på Kjell & Company:
http://www.kjell.com/?item=18355&path=437500000,441500000,443500000
#8 - 11 december 2008 08:52
Jag tror inte det spelar nån större roll om man använder silikonfett eller vaselin, utom kanske att silikonfettet sitter kvar längre.
När jag jobbade på Kabi använde vi vaselin till o-ringarna på centrifugerna pga att det är ogiftigt, men till o-ringarna på min dykutrustning använder jag silikonfett.

Annons