Varvtalsstyrning ytterfilter

#1 - 16 januari 2005 10:47
Funderar på varför man inte hittar några ytterfilter där man reglerar flödet genom att ändra varvtalet på pumpen istället för att strypa med ventiler?

Borde finnas flera fördelar, lägre ljudnivå, mindre slitage, lägre energiförbrukning.
Kostnaden kanske är lite högre än med ventilvarianten men i alla fall på lite större ytterfilter borde merkostnaden inte bli så stor.
#2 - 16 januari 2005 11:01
Frågan är väl hur det blir med impellern vid lägre varvtal.
Dom har ju en tendens att slå i och låta om belastningen blir för hög.
Man borde väl kunna prova med en vanlig dimmer till glödlampor, det borde ge lägre varvtal.
#3 - 16 januari 2005 11:10
Dimmer fungerar inte, den styr spänningen och inte frekvensen som det måste till en magnetrotorpump.
MVH
Magnus
#4 - 16 januari 2005 11:38
Naturligtvis, tänkte lite för snabbt där, eller inte alls kanske :o .
Jag borde ju kunna sånnt här :D

Där har vi också anledningen till att det inte finns så många varvtalsstyrda pumpar, eftersom det måste till en frekvensomvandlare.
#5 - 16 januari 2005 11:59
Kostar det mycket att konstruera en frekvensomvandlare för motorer med så låg effekt som i filterpumpar?
#6 - 16 januari 2005 12:32
en enklare lösning måste vara att ge sig på en microprocessor styrd likströms pump, eheimoch hydor har ett gäng, de kan inte vara de ända, en sådan "ska" tydligen gå att styra, med varierad strömstyrka, hur pass vet jag inte, inte provat själv. används i huvudsak av överklocknings fantaster som ska vattenkyla, men vill ha allt drivet på pc's interna power.

Lycka till.
B!
#7 - 16 januari 2005 13:12
Gå in på www.elfa.se och sök på varvtalsregulator.
Varvtalsregulator

Fabr Eljo, serie Trend
Varvtalsregulator för infällnad i apparatdosa. Regulatorn är avsedd för varvtalsreglering av växelströmsfläktar av asynkrontyp t ex fläktar i braskaminer och badrumsfläktar. Inbyggd 1-polig strömställare. Regulatorn skyddas mot överströmmar med inbyggd finsäkring. Tillverkad i polarvit termoplast. Kapslingsklass IP21. S-märkt.

Spänning: 230 V~, −10, +6 % 50 Hz
Reglerbar effekt: 60–450 VA,
1-fas asynkronmotor
Dimensioner: 82×82 mm

Artikel- Pris per styck
Typ nummer 1- 5-

E19 028 1300 36-098-07 883.00 794.00
#8 - 16 januari 2005 17:21
har köpt en sådan för att styra aqua medic ocean runner or 2500 har 2 sådana men köpte 1st varvtalsregulator för att testa med 1 pump ,tanken var att om det funkar skulle jag styra 2 st pump med 2 st varvt reg .Men den ena jag köppte för att styra 1 st pump fick jag ej att funka varfor vet jag ej
#9 - 16 januari 2005 18:10
Funkade varvtalsregulatorn överhuvudtaget inte eller bara i vissa lägen?

Vad kallas elmotorn som sitter i ytterfilter, ja kanske i alla filterpumpar, asynkron typ nämns i ett inlägg är det en sån?
#10 - 16 januari 2005 19:01
[QUOTE=-piraya-]Vad kallas elmotorn som sitter i ytterfilter, ja kanske i alla filterpumpar, asynkron typ nämns i ett inlägg är det en sån?[/QUOTE]

Det är en 1-fas synkronmotor i princip i alla akvariefilter. Synkron betyder i detta fallet att den roterar med exakt den hastigheten som nätfrekvensen är. Men eftersom det bara är 1 fas så är det lite lurigt att få den att fungera vid andra frekvenser, en 1-fas motor är konstuerad för en viss frekvens.

Impellern är en magnet som tvingas att ställa sig i olika lägen i magnetfältet som skapas runt det. Den enda rörliga delen är impellern. När man stryper påverkas inget mer än något ökad strömförbrukning förrän man når gränsen när inte impellern klarar att följa med nätfrekvensen, då börjar den låta förskräckligt.

En asynkronmotor roterar någon långsammare än matningens frekvens. 3-fas asynkronmotorer är industrins arbetshästar. Endast en rörlig del, inga borstar och klarar höga effekter. Dessutom förfinad under 100 år.

3-fas synkronmotorer har högst vikt-effekt-förhållande dessutom bra verkningsgrad. Det finns rätt mycket i små dimensioner numera eftersom modellflyget har fått upp ögonen för dem. De är varvtalsstyda med matningens frekvens.

Likströmsmotorer kan man varvtalsstyra bara genom att mata dem med annan spänning. Men något sådant vill man inte ha i akvariet, borstarna som överför strömmen måste bytas då och då, jobbigt underhåll.
#11 - 16 januari 2005 19:14
Hej.
Den här frågan har varit uppe förut,det finns en styrning på Chlas Ohlsson som skall fungera,så om ni söker på tidigare ämne i denna fråga så finns det svar.Kan vara på Cikld. se kommer ej ihåg vilket forum det var som jag skrev det på.
MVH Mats
#12 - 16 januari 2005 20:45
www.clasohlson.se , varvtalsregulator, kan funka.

Varvtalsregulator för manuell inställning av varvtal på t.ex. fläktar. Ställbart 0-99%. Fläktens lägsta varvtal kan justeras med trimpot. 230V. Max/min belastning 0,1-1A. IP-44. För infällt eller utanpåliggande montage, ram medföljer.

32-7691

398,00
st.
#13 - 17 januari 2005 09:37
Tack för alla tips och svar, jag ska kolla närmare på Clas Ohlson.
#14 - 17 januari 2005 19:46
den jag köpte fra elfa köpte jag för att jag har hört att det skulle vara bättra kvalitet men den funkade inte alls i nogot läge:confused:
#15 - 21 april 2005 19:26
Det är en sådan här ni skall ha. Monteras i serie med lasten

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=216315.htm

Mvh H
#16 - 22 april 2005 15:08
Det där är en vnlig dimmer. Den ska man inte ha.

Annons