vartifrån kommer sniglarna?

#1 - 6 april 2004 13:39
såg idag till min förvåning en liten snigel i mitt 40l. Är detta bra eller dåligt? att bli av med dem är inget problem för jag har vänner som har kulfisk som tar emot dem men dock... har inte köpt något nytt till mitt akvarium på evighéter....
vart kommer de ifrån?
mvh
#2 - 6 april 2004 13:42
tja,jag undrar också vart dom kommar ifrån?..men det måste ha vare då jag köpte en växt för några dagar sen.!
#3 - 6 april 2004 14:25
De kommer in via saker man inför till akvariet, dock inte (?) vattnet.
Snäckor kan vara 'borta' i flera veckor innan man ser en till, utan att ha köpt något.
#4 - 6 april 2004 15:07
i början undrade jag också varfrån mina snäckor kom. men jag kollade runt lite på internet och där stog det att dom kan komma som "ägg" med växterna när du köper dom i affären. dom äter upp överbliven mat och en del alger, men dom kan också äta upp dina växter... så det bestämmer du själv... vill du bli av med dom så kan du lägga i en liten bit kolhuvud i nåt dygn. sniglarna kommer dit och när dom sitter på kålhuvudet tar du bara upp snäckorna!
#5 - 6 april 2004 17:19
tack..
#6 - 6 april 2004 17:35
Instämmer med Kryddarn. Sniglarna kommer oftast från växter som är nyköpta, antingen att de sitter i växterna eller att det sitter ägg i dem, det är därför det helt plötsligt kan dyka upp sniglag. Först ör de så smo att man inte lägger märke till dem. Men om det är bra eller dåligt er en smaksak. Det ingår ju i nå´t kretslopp där dom glider omkring och suger i sig den mat som ligger på botten t.ex. Men det kan bli jobbigt om de blir för många, men mata sparsamt så finns det inte tillräckligt med mat över till dem och då kan de inte bli så många.
#7 - 11 april 2004 04:39
När man köper växter ska man alltid ha dom i hinken i några dagar och behandla dom med snäckmedel och salt.
#8 - 11 april 2004 05:26
Jag har länge försökt bli av med snäckorna, med snäckmedel, botior (huu!) och andra metoder. Nu har jag gett upp och insett att snäckor är rätt nyttiga, trots allt. Och blir de för många har jag matat för mycket. Då är det bara att börja plocka.
mvh Daniel
Fija
#9 - 11 april 2004 07:24
Ursprungligen skickat av dolken

När man köper växter ska man alltid ha dom i hinken i några dagar och behandla dom med snäckmedel och salt.

Om man behandlar med salt, hur länge behöver de ligga i salt?

mvh

Annons