Vårtecken 2005

#1 - 21 februari 2005 16:14
Nån mer än jag som är trött på vintereländet och vill ha vår? Kanske känslan av vår kommer tidigare om vi får lite positiva rapporter hur våren arbetar sig uppåt (?) genom landet. [^]

Det enda jag märkt hittills är småfåglar som börjat spela i gryningen samt skator som börjat bygga bo.
#2 - 21 februari 2005 16:15
jag har sett blommande snödroppar i helgen!
och katten, hunden samt hästarna på ridskolan fäller vinterpälsen så det yr om dem
#3 - 21 februari 2005 16:16
det "vårtecken" jag märkt är ju inte så trevligt kanske, det luktar ju hundskit överallt!
#4 - 21 februari 2005 16:52
Inga direkta vårtecken här i Huskvarna i alla fall.
Och som gammal norrbottning (på 1960-talet) så vill jag påpeka att allt sådant här "dansk-tjafs" om våren gör en deprimerad. :(

Däruppe fanns knappt någon vår alls. Ena dagen låg snön halvmeterdjup, nästa dag såg gatorna ut som vattendrag och dagen därpå började man leta fram t-shirtsen. Det kanske inte gick riktigt så snabbt men man brukade säja att om man blinkade i fel ögonblick missade man lövsprickningen. Och än idag tycker jag faktiskt att sörvåren är lite för långdragen...

Men detta är i alla fall helt sant - vid sista april tände man majbrasan på halvmetertjock luleälvsis och lyssnade på sånger om våren (vilket uppenbarligen inte hade någotsomhelst med väderlekssituationen att göra) och i slutet av maj hade vi utomhuslektioner på gräsmattan i enbart uppkavlade skjortärmar.

Och detta är väl också nästan sant att man kan dela upp året däruppe i nio månader vinter och tre månaders sämre skidföre... :)
#5 - 21 februari 2005 16:56
[QUOTE=smurfmats]det "vårtecken" jag märkt är ju inte så trevligt kanske, det
luktar ju hundskit överallt![/QUOTE]

Ja ni ligger ju liite före i Kalmar än här i Västerås, här snöar det ju hela tiden:( , vet inte om man skall sätta bältet runt midjan eller halsen när man klär på sig på morgonen, enda som är glädjande är att ljuset börjar komma tebax.
Ser fram mot hundskits lukten:p
#6 - 21 februari 2005 17:09
[QUOTE=Hawkmoon][QUOTE=smurfmats]det "vårtecken" jag märkt är ju inte så trevligt kanske, det
luktar ju hundskit överallt![/QUOTE]

Ja ni ligger ju liite före i Kalmar än här i Västerås, här snöar det ju hela tiden:( , vet inte om man skall sätta bältet runt midjan eller halsen när man klär på sig på morgonen, enda som är glädjande är att ljuset börjar komma tebax.
Ser fram mot hundskits lukten:p[/QUOTE]

säg den lycka som varar för evigt... nu snöar det ju här oxå!! :(
#7 - 21 februari 2005 17:31
Det märks att det är många från södra delen av vårt land som skriver i denna tråd. Som äkta norrlänning skulle jag istället vilja säga att äntligen är vinterns höjdpunkt här. Låt oss nu bara hoppas att den håller i sig så länge som möjligt. Vi har nu passerat de värsta köldmånaderna och det har äntligen kommit en massa snö och skidföret är på topp och temperaturen lagom.

Nu är det med andra ord bara och njuta så länge den ljuvliga vita snön finns kvar. Förhoppningsvis så håller det i sig i ytterligare en och en halv månad innan slasket sakta börjar krypa fram och årets bästa årstid vintern börjar ta slut än en gång...

Fast det är klart vintern är ju rätt annorlunda här i norr jämfört med i söder. Så jag kan förstå att ni som definierar vintern som perioden då det ständigt ligger snöslask på vägen helst vill att den skall ta slut.
#8 - 21 februari 2005 17:50
Första vårtecknen såg jag idag när skatparet var i full gång med att bygga bo och solen sken och det var någon plusgrad... men säg den glädje som varar... tjocka snöflingor dalade i allt snabbare takt på em och allt blev vitt och grått om vartannat.

På tal om Kalmar där jag tillbringat de senaste 6 veckorna... och om och om igen fått hundskit under skorna... får mig att undra om inte Kalmariterna hört talas om hur behändigt det är med H U N D B A J S P Å S A R, särskilt sådana där man sedan också använder och inte bara har knutna på kopplet för syns skull. ;)
#9 - 21 februari 2005 19:29
[QUOTE=klara]
På tal om Kalmar där jag tillbringat de senaste 6 veckorna... och om och om igen fått hundskit under skorna... får mig att undra om inte Kalmariterna hört talas om hur behändigt det är med H U N D B A J S P Å S A R, särskilt sådana där man sedan också använder och inte bara har knutna på kopplet för syns skull. ;)[/QUOTE]

nej det verkar inte som det... riktigt äckligt kan det vara ibland, man får se upp (ner alltså) var man sätter sina fötter..:(
#10 - 21 februari 2005 19:32
Om det är ett säkert vårtecken kan jag inte sia om men lite mysko är det.
I början på Januari skulle jag och frugan åka till Södertälje för att hämta min sons kusiner,det var en solig dag och när vi kom fram var jag tvungen att pinka in reviret så jag drog mig undan till ett gäng buskar,döm om min förvåning när jag upptäcker en flugsvärm som flyger omkring i buskaget där solen ligger på :confused:
#11 - 21 februari 2005 20:28
En fjärilslarv såg jag i lördags. Tror i och för sig att det var snöplogen som hyvlat fram den från sitt gömställe under gräset så det räknas kanske inte?
#12 - 21 februari 2005 20:35
[QUOTE=klara]
På tal om Kalmar där jag tillbringat de senaste 6 veckorna... och om och om igen fått hundskit under skorna... får mig att undra om inte Kalmariterna hört talas om hur behändigt det är med H U N D B A J S P Å S A R, särskilt sådana där man sedan också använder och inte bara har knutna på kopplet för syns skull. ;)[/QUOTE]

Gäller nog här och var tror jag. När första tövädret kom efter första snöperioden visade det sej att Nässjös hundägare allt trott att snön skulle ligga kvar betydligt längre än den gjorde.
Jag tror inte en enda hundägare använt påsen den veckan vilket nog alla andra innevånare lade märke till lite senare och vilket förhoppningsvis lett till ökad disciplin därefter. Men vet vet man inte förrän allt smälter på nytt...
#13 - 22 februari 2005 00:19
Jag har sett snödroppar som första vårtecken!
#14 - 22 februari 2005 15:25
Ja, snödroppar blommar lite varstans här i Stenungsundstrakten nu. Även i mina rabatter, trots att snön fortfarande ligger nästan decimeterdjup runt omkring. (Nere i Stenungsund är den däremot nästan borta, även om det kom lite snöflingor idag). I morse när jag cyklade till jobbet hörde jag en gröngöling ropa för första gången i år.

Olle
#15 - 22 februari 2005 15:26
Första vårtecknet = semesteransökningarna delas ut på jobbet...Skakar på huvudet och inser att endel tror det blir sommar igen ;)
#16 - 22 februari 2005 15:38
Möjligtvis kan man känna lite värme från solen... om man känner efter ordentligt alltså... Morgonpromenaden gick rätt raskt i morse med tanke på de 15 minusgraderna som bet i kinderna!!! Så någon vår i sikte är det nog inte för oss jämtlänningar i alla fall... Men som Erland så fint påpekade... det är nu vintern är som vackrast här... så det är ingen panik med våren... den varar ju, som Erik sa, bara en par dagar... Sedan blir det sommar, och den brukar inte vara helt olik vintern....
#17 - 23 februari 2005 05:04
Om våren är på väg så har jag missat alla tecken. Häromdagen hade jag dryga 2dm snö på bilen, och i går var det -25, men nåja snart är februari slut och då kommer de varma dagarna när man kan vara ute och njuta av miljön.
Eller i alla fall känna att det vore skönt att kliva ur bilen och vandra ut på luleäven i vårsolen.

Förhoppningsvis så kommer vårtecknen även till Luleå, även i år :cool:
#18 - 24 februari 2005 08:47
Vaddå "dansk-tjafs"?

Vi - här i Danmark!! - har haft snödroppar o vintergäck i 3 veckor nu, och nån form av påskliljor börjar sticka upp, tillsammans med krokusen, på skyddade platser. I övrigt är det grått o brunt och kleggigt överallt.
#19 - 24 februari 2005 12:04
[QUOTE=mohlin]Vaddå "dansk-tjafs"? [/QUOTE]
Däruppe räknade man ibland allt söder om Stockholm som mer eller mindre danskt förr i tiden...
#20 - 24 februari 2005 12:11
Erikthur.

OK, jag begriper. Det är ungefär som det skånska uttrycket
"Lund och där norrom liggande fäbodar..."
#21 - 3 mars 2005 09:32
[:-120] [:-120] [:-120] [:-120] [:-120] [:-120] [:-120] [:-120] [:-120]
20 dagar kvar till påsk. Tjohoooooooo

Fåglarna kvittrar som tossiga och snön smälter som på het spis då solens strålar gassar i överflöd.
#22 - 3 mars 2005 09:48
O igår var vi insnöade hemma på landet i Danmark och kunde inte komma till jobb...Vaddår vår? Här är 30 cm snö och det är ju fint, men inte i MARS, och inte härnere. Ska smälta till helgen enligt meterologerna och då blir allting bara lera o geggamojja. Urrk.
#23 - 3 mars 2005 11:19
Idag känns det som om det är vår i luften. Solens strålar vä'rmde rejält när jag var ute med hundarna.
#24 - 3 mars 2005 11:51
Jo, här i Eskilstuna har våren också kommit, tänker då främst på all snö och -20grader. ;)
#25 - 3 mars 2005 11:52
Det är bara drygt två veckor kvar till vårdagjämningen! Tro´t eller ej.
#26 - 3 mars 2005 13:25
[QUOTE=Hasse H]Det är bara drygt två veckor kvar till vårdagjämningen! Tro´t eller ej.[/QUOTE]

Det kan man inte tro... Här har vi genomlidit några dagar med temperaturer mellan 25 och 29 grader kallt *fryyyys*
#27 - 3 mars 2005 14:56
[QUOTE=Erikthur]Däruppe räknade man ibland allt söder om Stockholm som mer eller mindre danskt förr i tiden...[/QUOTE]

Va? Jag känner många som har liknande uppfattning hemma fortfarande... =)
#28 - 3 mars 2005 14:58
Håller med då jag befinner mig i Skåneland ofta som sjutton nu för tiden (distansrelationer... *suckar*). Men innan deras sista katastrofläge så såg jag faktiskt krokusar i flera rondeller i Malmö i helgen. Hoppas de inte frusit ihjäl helt nu... :(
#29 - 14 mars 2005 11:08
Lite dåligt med aktivitet i denna tråden, av förklarliga skäl. Men nu så...nu på söndag, 2005-03-20 klockan 13:36, stanna då upp en minut, släpp snöskyffeln och påsen med tösaltet, lyft blicken och sug in känslan av vårdagjämningen. Exakt den tiden står jordaxelns lutning i rät vinkel mot solen. Då FÖRVÄNTAR jag mig att det ska börja kännas vår i luften! Jag VILL höra nån tidig lärka spela, jag VILL höra ljudet av strilande smältvatten, jag VILL känna solen värma mot husväggen!
#30 - 14 mars 2005 11:57
En styck nyckelpiga för en vecka sedan :) Tyvärr finns väl risk att minusgraderna har tagit kål på henom :(

/J
#31 - 14 mars 2005 12:55
En förvirrade husfluga i Skövde har vaknat i en fönsterram, men han går nog till sängs igen för nu har vi haft snö och 2minus hela dagen...
#32 - 14 mars 2005 13:51
De enda i mina trakter som tycks ha fått lite vårkänslor är katterna hemma, som igår kväll ljudligt talade om vilken månad vi befinner oss i. Och möjligen en talgoxe som sjöng lite försiktigt i morse.

Olle
#33 - 14 mars 2005 14:36
På söndag är det bandyfinal. ,Det tycker jag är det tydligaste vårtecknet. Synd att inte Bollnäs är med bara.
#34 - 14 mars 2005 17:32
Lite vårtecken!

Koltrastarna har börjat sjunga lite försiktigt på hustaken i Sthlm väldigt tidigt på mornarna, typ kl 04.
Skrattmåsarna springer omkring på Kungsgatan och letar sopor lika tidigt och mitt på dagarna är duvorna pilska :rolleyes:
#35 - 17 mars 2005 15:17
Sydligt vårtecken;Bakken öppnar idag (423:e säsongen): http://www.bakken.dk
<<<(^;>*
#36 - 17 mars 2005 19:45
ibland är det gott å va pensionär å slippa dom där tidiga kalla mornarna.
#37 - 18 mars 2005 07:07
Vårkänslor

Här nere i sydöstra Skåne har vi vårtecken lite överallt. Vintergäck(?) snödroppar och hyacinter :) Våren kommer, enligt meterologerna, nästa vecka. Ett annat ställe de e vår på är i akvariet.
Alla fiskarna har fått vårkänslor [:-64] Det blir mycket yngel :D
#38 - 18 mars 2005 07:23
Idag på morgonen sjöng äntligen lärkan vid Ödsmåls kyrka. Då finns det hopp om vår! Även andra småfåglar som mesar, gulsparvar, grönfinkar m fl var ganska livaktiga i buskarna.

Olle
#39 - 18 mars 2005 19:27
Jag såg en levande dafnie eller cyklops i morse! Då hade isen töat i kanten på min "damm". Ikväll när jag kom hem var det fruset igen... Intressant är att min damm är en 100L balja som står på marken, den var bottenfrusen för en vecka sedan. Fascinerande att de små liven klarar sig.
#40 - 18 mars 2005 19:33
Snö...när man vaknar på morgonen, himlen är full av, små vita flingor....vill inte, vill ha sol, värme. jag vill sitta på en stol vid husväggen....med en kopp kaffe och en cigg, och bara känna hur solen värmer.

Men, icke...våren..!! var är du, jag behöver dig nu..!

//Nina
#41 - 18 mars 2005 20:04
Nu kan man faktiskt se små tussar av grönt gräs - och påskliljorna har vågat sig upp flera cm
#42 - 21 mars 2005 07:33
Nu tycks våren äntligen ha kommit, lagom till vårdagjämningen! Lärkor och koltrastar sjunger, hackspetten trummar och krokusarna blommar fint i min rabatt. Tulpaner och påskliljor börjar sträcka på sig också, även om de knappast lär blomma till påsk. Stenungsund är nästan helt snöfritt och även uppe vid Källtorp krymper snöfläckarna mer och mer när solen ligger på. Ännu är det ganska kallt, men mildare väder är på gång om man får tro prognoserna. Det finns hopp!

Olle
#43 - 22 mars 2005 08:03
Idag är bofinkarna här också. Har ingen annan några vårtecken att rapportera?

Olle
#44 - 22 mars 2005 08:43
Nu har jag sett blommande krokus även i Mölndal... och temperaturen närmar sig det behagliga, igår kunde jag sitta ute och njuta av vårsolen på min lunch.
Är det bästkusten som lagt beslag på våren?
#45 - 22 mars 2005 13:20
vakna till ljudet av en mås idag.
#46 - 22 mars 2005 13:28
Visst har Bästkusten lagt beslag på våren, det hörs ju på namnet att det är här som är bäst! Strålande sol och åtta grader i skuggan!

Olle
#47 - 22 mars 2005 15:08
och myggorna har börjat svärma...
#48 - 22 mars 2005 15:38
härligt väder att köra moppe i ida.
måste bara fixa ett par bra solglasögon.

+9 i centrum
#49 - 22 mars 2005 15:57
Åkersberga flyter......

+ 6 grader...lite halvmolnigt men solen gör sina tappra försök.
Fåglarna har blivit skvatt galna.
Snöhögarna krymper i rekordfart.
Tog lilla bilen på en uppfriskande tur bort till glasmästaren.....och si där stod fabro blårock med lilla laserpistolen.
Täckglasen får jag tebaks imorgon, hoppas att inga fiskar får akuta vårkänslor under natten och börjar öva höjdhopp !! :D :D :D
#50 - 22 mars 2005 16:11
vad sa farbror blå då ;)
#51 - 22 mars 2005 18:08
Ser inte det här vårligt ut?
#52 - 22 mars 2005 18:11
nja lite vårigt ser det ju ut.
om en månad är det fullt av gröna löv (hoppas jag)
#53 - 22 mars 2005 18:15
För mej är skrattmåsarnas ankomst till svandammen i Uppsala ett bergsäkert vårtecken. Och idag fanns dom där i Nässjö.
Dessutom är lunchpromenaden runt Ingbergasjön mer ett undvikande av vattenpölar och hundbajs än en "nice stroll" vilket är mitt bästa vårtecken i Nässjö. Våren är nog även här...
#54 - 23 mars 2005 12:18
Säsongstart på "Gröna rum" ikväll. Det känns vårigt!
#55 - 23 mars 2005 12:43
Visst är "Gröna rum" ett vårtecken! Själv ska jag i stället höra på ett föredrag om "Våra vackra vilda vårblommor" på Naturhistoriska muséet i Göteborg kl 19.00 i kväll. Föreläsare är Ingvar Nordin, en mycket kunnig botanist. Som alla Naturhistoriska muséets föreläsningar är det öppet för alla, så ni är välkomna! :)

Olle
#56 - 24 mars 2005 13:51
Nu har skogsduvor,ringduvor och starar kommit tillbaks till sthlm.och grönfinkar,talgoxar sunger glada vår sånger:D .men ingen sädesärla,bofink eller tornfalk.och blommorna kommer nog inte föränn när snön försvunnit.
#57 - 24 mars 2005 13:55
kalmar i vårdräkt, helt underbart... hörde koltrasten i går kväll! snödroppar och hundbajs kommer fram, då är det vår! :D
#58 - 24 mars 2005 14:50
Igår hittade jag en nässelfjäril (!) som vaknat för tidigt från dvalan, lurad. Vi har fixat bo hos den i skolan och i dag när jag tittar ligger den å "dvalar" i en kruka. Jättesött. typ 10-12 grader och sol...lovly!
#59 - 24 mars 2005 15:29
Hooo!

Här upp i luleå är det faktiskt vårkänsla, (JA ERIKTHUR, JAG LJUGER INTE;))
Det är över nollgrader, vilket har vart väldigt ovanligt de senaste veckorna. Men nu, äntligen kommer snön förhoppningsvis smälta bort sakta men säkert...
#60 - 24 mars 2005 16:02
[QUOTE=gladhertha]Igår hittade jag en nässelfjäril (!) som vaknat för tidigt från dvalan, lurad. Vi har fixat bo hos den i skolan och i dag när jag tittar ligger den å "dvalar" i en kruka. Jättesött. typ 10-12 grader och sol...lovly![/QUOTE] Brollan såg en också. Var i Norrtälje i dag och möte våren[:-174] [:-174]:p [:-174] [:-174]. Satt och åt påskbuffe´ på ett ställe med utsikt över Norrtäljeviken. Solen sken [:-174] [:-174]:p [:-174] [:-174]och måsarna skränade. Kan det bli bättre?
#61 - 24 mars 2005 17:27
Ja nog är det väl [COLOR=Red][SIZE=4]VÅR [/SIZE][/COLOR]här i Huskvarna idag.
Minst 12 grader ute och nästan 30 grader på den inglasade verandan.
Dammen nu med bara dm-tjock is.
Jag hittade dessutom fem fd fiskar där (se annan tråd).
Men mer akvaristiskt sett har jag börjat bjuda på Aquabid och tom givit upp på en auktion men redan hunnit bjuda på en ny.
#62 - 25 mars 2005 20:30
har sett blåsippsknoppar idag...
#63 - 25 mars 2005 20:32
+14.5 var de ida i skuggan härligt.
alla motorcyklar tas fram nu coskå.

börjar komma blommer i polarns rabatt.
#64 - 25 mars 2005 22:09
Fågelholkarna har inspekterats noga av talgoxe och blåmes. Jag passade dessutom på att spika ihop några nya holkar i det fina vädret idag. Satte upp dem i träden så att jag kan se hålen från köksfönstret, man får väl vara lite egoistisk?
#65 - 26 mars 2005 00:05
Hoande ringduvor!
#66 - 26 mars 2005 09:33
Bin som surrade yrvaket i de botaniska krokusarna i gårdagens värme
#67 - 26 mars 2005 09:58
strålande solsken!! Idag åkte utemöblerna på balkongen fram, vårtecken om något! :)
#68 - 26 mars 2005 10:06
Ska snart dra på mig lite kläder *pyjamas-gris!* och röja lite i trädgården med resten av familjen. Sedan ska jag upp till den opålitliga affären här i Vällingby och köpa termometer till lilla karet.
#69 - 27 mars 2005 16:38
Åkte till Strängnäs för påskaftonsfirande - mer vinter däruppe.
Tillbaka idag i Huskvarna. En av grannarna har börjat grilla och minimalt med is kvar på lilla dammen som för några dagar sedan hade 10 cm tjock is....
Konklusion - [SIZE=5][COLOR=Red]VÅR[/COLOR][/SIZE]
#70 - 27 mars 2005 16:43
Börjar tänka syndiga tankar :)
#71 - 27 mars 2005 16:50
[QUOTE=oveb]Börjar tänka syndiga tankar :)[/QUOTE]

det gör jag året runt ;)
#72 - 27 mars 2005 16:58
Får väl formulera om mig :)

Tänker ännu fler syndiga tankar !!
#73 - 27 mars 2005 18:10
Hört bofinkarna idag strax söder om Uppsala!
Svea
#74 - 27 mars 2005 18:32
tibasten hade rejäla knoppar och en höll på att slå ut.
#75 - 27 mars 2005 18:57
[QUOTE=oveb]Börjar tänka syndiga tankar :)[/QUOTE]

börja använda ögonbindel när man kör moppe ;)
#76 - 28 mars 2005 20:18
[font=Comic Sans MS][color=red]Lite vårfynd från Ellös igår.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Ulliga gulliga videkissar :) [/color][/font]
#77 - 28 mars 2005 20:28
[QUOTE=Raven][QUOTE=oveb]Börjar tänka syndiga tankar :)[/QUOTE]

börja använda ögonbindel när man kör moppe ;)[/QUOTE]
Detta får väl jag göra nu då när jag plockar ut den lilla scootern.
Jag har nu i påskhelgen sett massa vårtecken så som tussilago och gäss.
#78 - 28 mars 2005 20:43
Såg tranor flyga förbi idag.
#79 - 28 mars 2005 20:52
Ja, nu måste det väl ändå vara vår... :) [:-174]
En del krokusar håller på att blomma över nu och har ersatts av små fina påskliljor.
Såg också en nässelfjäril idag....
#80 - 28 mars 2005 21:03
[QUOTE=Marie J][QUOTE=Raven][QUOTE=oveb]Börjar tänka syndiga tankar :)[/QUOTE]

Jag har nu i påskhelgen sett massa vårtecken så som tussilago och gäss.[/QUOTE]

har hänt mer än 1 gång att jag missat allt va rödljus å skyltar heter när man kommit rullandes på sommaren och sett annat att titta på ;)
#81 - 28 mars 2005 21:08
[QUOTE=Raven][QUOTE=Marie J][QUOTE=Raven][QUOTE=oveb]Börjar tänka syndiga tankar :)[/QUOTE]

Jag har nu i påskhelgen sett massa vårtecken så som tussilago och gäss.[/QUOTE]

har hänt mer än 1 gång att jag missat allt va rödljus å skyltar heter när man kommit rullandes på sommaren och sett annat att titta på ;)[/QUOTE]Jag vet... jag har kört på en trottoarkant så jag nästan välte, då jag såg en fasligt läcker kille.

Hade varit snyggt att berätta hur olyckan gått till om jag vält och skadat den *asg*
#82 - 28 mars 2005 21:30
hahaha den stilen har jag aldrig gjort men förrförra sommaren åkte jag rätt genom en korsning och vet fortfarande inte om det var rött eller grönt.
glad att jag var ensam på vägen
snygg tjej utan bh i en blus som var halvt genomskinlig.

inte snällt å gå runt klädd så ;)
finns både gott och ont med sommar och värme.
läste häromdan på aftongladets hemsida att värmen inte kommer förräns i slutet av sommaren.
#83 - 30 mars 2005 06:59
I mina marker har det kommit massor av vårtecken nu i påskhelgen: tussilago, citronfjäril, påfågelöga, bi, myror, fästing och en hel del andra kryp. Morkullan spelflyger och mesarna inspekterar mina holkar. På annandagen var jag nere på Morups tånge och Getterön, där våren hade kommit ännu längre - till och med sädesärlan var där! Mycket vadare och gäss sågs förstås också, skärfläckor, bläsänder och som höjdpunkt fina observationer av jorduggla och salskrake.

Olle
#84 - 31 mars 2005 14:20
Igår eftermiddag hade två sädesärlor hittat till Källtorp också! En nässelfjäril fladdrade över vägen när jag cyklade hem. Har ingen mer varit ute i markerna och sett några vårtecken i denna härliga tid?

Olle
#85 - 31 mars 2005 15:24
Jag har sett en överkörd grävling. Synd när den nu klarat vintern och nyligen vaknat upp ur vintervilan.
#86 - 31 mars 2005 16:37
Tranor passerade häromdan (i sällskap med småfåglar - söker dom skydd hos tranorna måntro?).
Svanarna i Nässjö inspekterar sitt rede - börjar de kanske bli redo?
Allmän fågelblandning i Nässjö förresten av förbipasserande fåglar...
Håvat cyklops från egna dammen några gånger...
Men till sist detta - åt middag på verandan för första gången just nyss.
Visserligen är den inglasad och det var uppe till 35 grader vid lunchtid...
Men närmast sommar känsla faktiskt.
#87 - 1 april 2005 15:50
Turistinvasion vid Hornborgarsjön är ett riktigt vårtecken i skaraborg samt att försäljningen av antihistaminer skjuter i höjden...;)
#88 - 1 april 2005 18:40
Skillorna blommar nu! De är lite av en favorit så nu är det vår!
#89 - 1 april 2005 21:19
Oh vad jag saknar scillamattorna runt Rektorsgården i Uppsala...
Men jag får väl trösta mej med de snudd på miljontals vitsippor som förhoppningsvis snart blommar här i Huskvarna...
Förresten - idag åt både sonen och jag middag på verandan...
MEN VAR HÅLLER DE SVARTA MYGGLARVERNA HUS???
#90 - 2 april 2005 01:38
Två nässelfjärilar!
#91 - 2 april 2005 12:59
Första humlan :)
#92 - 2 april 2005 18:45
Nu börjar vi nästan glida in på sommartecken... :D
Första egna grillningen (philippino BBQ) - med hela familjen ätandes på verandan
#93 - 2 april 2005 19:06
Såg en en mindre gräsbrand när jag var ute och joggade/gick för ett par timmar sedan. ( brandkåren kom och släckte den efter ett tag )
Det måste man väl ändå se som ett litet vårtecken...
#94 - 2 april 2005 19:09
Jag har städat balkongen, det brukar jag göra när det vankas vår. Fast än är det lite kallt att sitta där..
#95 - 2 april 2005 19:13
[QUOTE=muppins]Såg en en mindre gräsbrand när jag var ute och joggade/gick för ett par timmar sedan. ( brandkåren kom och släckte den efter ett tag )
Det måste man väl ändå se som ett litet vårtecken...[/QUOTE]

Häruppe dröjer det nog innan gräset brinner! Men jag har faktiskt sett det sticka fram lite gräsmatta här å där.
Nä jag gillar inte den här årstiden blött å slask bara!! :eek:
#97 - 2 april 2005 19:42
första grillningen, liten mindre tjäle i jorden (gick att gräva) och en VÄLDIGT yrvaken husfluga.
#98 - 2 april 2005 20:14
[font=Comic Sans MS][color=red]Det blev 1:a grillningen för i år i Öjersjö idag oxå :) Dessutom passade jag på att plåta förstadiet till årets första rabarberkaka :D[/color][/font]
#99 - 2 april 2005 21:54
Första grillningen hade vi redan förra fredagen. Snön är så gott som borta utom på bakgården där inte solen kommer åt. Massor av krokusar slog ut igår och ännu fler idag pga den ljuvliga värmen, över 20 grader i solen! Tulpanbladen har kommit upp en bra bit också. Jamis fångade sin första husfluga idag och delade snällt med sig till hunden.

Glömde ju det viktigaste: Karln har luftat hojen två gånger och gjort en rejäl vårputs på den idag.
#100 - 3 april 2005 10:00
havsörings premiär och vilken dag som helst leker gäddan i mitt hemmavatten. det är bra vårtecken hehe
#101 - 3 april 2005 18:39
Tiotusen tranor vid Hornborgasjön
Nu pågår trandansen för fullt vid Hornborgasjön i Västergötland.

När fågelvännerna räknade på lördagskvällen fanns 10300 tranor vid sjön, vilket var drygt 3000 fler än två dygn tidigare.

Rekordnoteringen 12700 tranor räknades in den 4 april förra året.
#102 - 4 april 2005 09:14
Nu sjunger taltrast och rödvingetrast i mina marker. Två järnsparvar var framme vid min fågelmatplats utanför köksfönstret igår. Nästan hela Käderödvattnet är isfritt och i lördags fångade jag årets första svarta mygglarver.

Olle
#103 - 4 april 2005 20:50
Ikväll var fladdermössen ute på insektsjakt, inte bara parnings-"sång". Det var hög tid, jag höll på att bli myggbiten.
#104 - 7 april 2005 08:23
[font=Comic Sans MS][color=red]Igår plockade jag min första vitsippa, utslagen var den oxå!![/color][/font] :D
#105 - 13 april 2005 18:24
visipporna utslagna imölndal med...
#106 - 13 april 2005 18:44
[QUOTE=Morellen]visipporna utslagna imölndal med...[/QUOTE]
Även i Huskvarna - inte alla men i alla fall en början :)
#107 - 13 april 2005 18:56
Har sett Blåsippor hos min pappa =)

Annons