Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
Du vet mycket väl att anledningen till att dina dubbelinlägg deletades var pga att du lade in samma inlägg i flera olika kategorier. Du vet det eftersom jag talade om det i mailet till dig.
Om man inte vet var en tråd skall in så lägg in den på "Vilken kategori" så flyttas den till rätt ställe.
Detta att en del lägger in samma inlägg på flera olika ställen är ett otyg eftersom det dels tar upp forumplats och dessutom gör forumet rörigt.
Sedan till frågan om varför jag deletar istället för att flyttar eftersom bägge sakerna tar ungefär lika lång tid för mig.
Tidigare så flyttade jag inläggen men det innebar att fler och fler struntade i var de la sina inlägg eftersom "idioten" Kjell ändå slet häcken av sig med att flytta inlägget till rätt kategori. Forumet blev till slut helt ohanterligt, men efter att jag började deleta istället så funkar det betydligt bättre.
De som totalt struntade i var de la in sina inlägg antingen slutade skriva i forumet eller så skärpte de sig.
Det skall dock sägas att om jag deletar ett inlägg som en helt ny (skrivit högst 10 inlägg) forumdeltagare lagt in så skickar jag ett mail till denne om detta.
Detta innebär självklart kortsiktigt mer jobb för mig än att flytta inlägget, men i längden så sparar det oerhört mycket jobb eftersom folk i fortsättningen tänker efter före de lägger in ett inlägg.
Men, om rätt skall vara rätt så står det faktiskt bara så här i tipsen hur man skriver inlägg på forumet:
"3/ På rätt plats.
Skriv ditt inlägg i rätt ämnesavdelning (inlägg som ligger fel kommer att plockas bort). Vet du inte var du skall skriva ditt inlägg så fråga i avdelningen 3-03 "Vilken kategori" så kommer du att få svar."
Det står idag inget om att man inte får lägga in sin fråga på flera kategorier.
De förklaringar du har givit här till varför du tagit bort inläggen är OK och jag förstår att samma inlägg på flera ställen till slut tar en hel del utrymme.
Fast samtidigt kan jag förstå "fantasis" tankegång. Hennes fråga passade ju faktiskt in under båda kategorierna. Oavsett hennes anledning till varför hon lade in dem där hon gjorde, så kanske andra tänker som jag tänkte att hon tänkte (invecklat, javisst[:-100]); "Om ingen ser mitt inlägg under "foder" kanske någon ser det under "Amerikanska ciklider". Bäst att lägga det på båda."
Det kanske vore idé att även skriva in att ett inlägg endast får förekomma en gång under en kategori i forumet bland tipsen. Och om man då blir osäker vart inlägget hör hemma frågar man under "Vilken kategori".