Vart tog mitt ämne vägen?

#1 - 21 december 2004 10:41
Skrev ett nytt ämne igår, och idag är det som bortblåst...
varför?

/Danjel
#2 - 21 december 2004 11:07
Du la det nog under fel kategori eller nåt. Då plockar Kjell bort dem, om han inte har tid att flytta dem.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 21 december 2004 11:08
Kanske p.g.a. denna regel

"3/ På rätt plats.
Skriv ditt inlägg i rätt ämnesavdelning (inlägg som ligger fel kommer att plockas bort). Vet du inte var du skall skriva ditt inlägg så fråga i avdelningen 3-03 "Vilken kategori" så kommer du att få svar."
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 december 2004 11:13
eller pga att det innehöll en annons köpes/säljes/bytes/skänkes etc. - inga annonser accepteras i forumet.
#5 - 21 december 2004 11:33
Nu togs mitt svar på denna tråd även bort? vafan håller ni på med? får man inte föra en diskussion?

vill ni jaga bort användarna, det här var ett jättetrevligt forum för ett år sen, men nu får man tydligen inte skriva ngt längre utan att det tas bort.

/Danjel
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 21 december 2004 11:39
Om man vill delta här så får man följa de regler som finns här. Om man struntar i detta och då börjar kalla Zoopet fascistiskt så passar man inte in här.

Idag fungerar forumet betydligt bättre än för ett år sen just pga av att vi har fungerande regler samt att vi inte tillåter ett språk som det i det inlägg jag raderade från dig.
#7 - 21 december 2004 11:42
Ok, du kanske inte såg ironin i glimten av mitt öga?

ber om ursäkt, men tycker att det är en hård attityd, och dessutom maila mig privat och be mig söka mig till någon annan sajt tycker jag är ett maktmissbruk

Allt jag ville var att meddela att mitt akvarium börjat läcka, och att jag köpt ett nytt. OJ nu skrev jag denna mening i fel forum.... kommer bara meningen att tas bort, eller kommer hela tråden eller inlägget att tas bort... ?
(det finns ironi i ovan skrivna mening också)

/Danjel
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 21 december 2004 11:50
Kan inte se något ironiskt i att bli kallad fascist.
Inlägg som läggs in i fel kategori, innehåller annonser och är oförskämda raderas - that´s it.
#9 - 21 december 2004 11:51
På vilket sett skulle Kjells mail vara maktmissbruk?
#10 - 21 december 2004 11:54
ja, jag ber så mycket om ursäkt, men jag tyckte att det framgick.

var går gränsen för oförskämdhet? vem bedömmer? kan jag få gå in och radera när jag tycker någon är oförskämd?

/Danjel
#11 - 21 december 2004 11:57
Cotterpin, har du fått något inlägg raderat? och blivit ombedd att söka dig till en annan sajt när du undrat varför? du har uppenbarligen inte det eftersom du frågar. Jag anser att det är att ta med sig en pistol till en knivfajt.

OK JAG GJORDE FEL som la in ett ämne i fel kategori, när det inte framgick att jag var ironiskt som tyckte att det var en aning hårt att bara radera ämnet blev jag ombedd att söka mig elsewhere

/Danjel
#12 - 21 december 2004 11:57
Kjell och Christian bedömmer, men du kan alltid anmäla stötande/kränkande inlägg.
#13 - 21 december 2004 11:59
Nej, jag har inte fått något inlägg raderat. Men jag har varit i forum ett par år nu så jag vet hur man beter sig.
#14 - 21 december 2004 12:20
Ursprungligen skickat av Danjel

Cotterpin, har du fått något inlägg raderat? och blivit ombedd att söka dig till en annan sajt när du undrat varför? du har uppenbarligen inte det eftersom du frågar. Jag anser att det är att ta med sig en pistol till en knivfajt.

OK JAG GJORDE FEL som la in ett ämne i fel kategori, när det inte framgick att jag var ironiskt som tyckte att det var en aning hårt att bara radera ämnet blev jag ombedd att söka mig elsewhere

/Danjel

Det är inte okej att ta med pistol till en knivfajt, men en knivfajt är okej?

Jag tycker du formulerar dig på ett sånt sätt att det inte är så konstigt att du blir ombedd att söka dig någon annan stanns. Du kanske inte menar att du tycker att det är okej med knivfajt men om du formulerar dig så är det inte konstigt att man tolkar det så. I text kan ironi vara svårt att förstå om den inte är väldigt tydlig.

Jag har själv fått inlägg som legat fel raderat och tycker också att det är grymt irriterande. Jag tyckte det var irriterande för jag fattade inte varför dom bara försvann. Men nu är det ju så att det är upp till användarna att hålla koll på vilka regler som gäller och inte upp till Kjell. Det är lite som att skälla på polisen för att dom tar en körkort när man kör för fort, det är varje persons ansvar att hålla koll på vilken hastighetsbegränsning som gäller.

Jag förstår att Kjell bara tarbort inlägg som är felaktiga och att han inte håller på att flytta dom. Om det är irriterande att få inlägg raderade så kan man ju tänka hur irriterande det är med att sitta som administratör och skriva tydliga regler men ändå få en massa felaktiga ilägg som man måste flytta på.

Jag tycker Kjell gör ett bra jobb! Men det vore rätt snyggt om det skickade ett automatiskt mail till den som fått sitt inlägg raderat.
#15 - 21 december 2004 12:37
Håller med dig rindberg. dock så är uttrycket pistol till knivfajt ett vedertaget bregrepp, ingen människa skulle tolka det som:

>Det är inte okej att ta med pistol till en knivfajt, men en >knivfajt är okej?

jag ser att du är ironisk du med!... :)

Att få ett vettigt meddelande kan vara bra, då kan man få förklarat för sig varför ämnet tagits bort.

Nu till sakfrågan:
Jag har läst de allmänna regler du hänvisar till kjell, där står inget om bortskänkes! Därför ställer jag nu frågan igen varför togs mitt ämne bort?

i reglerna står endast köp och sälj, något jag kan ha förståelse för, men mitt inlägg handlade ju inte bara om det, jag hade skrivit ett långt inlägg som till 95% handlade om andra saker och längst ner hade jag skrivit "om någon vill ha mitt gamla kar finns det att hämta ikväll och imorgon i täby."

/Danjel
#16 - 21 december 2004 12:50
Definitionen av kränkande - stötande etc. sätts av ägaren i första hand (dvs Fohrman o gänget här). Min uppfattning är att vill man vara med får man rätta sig efter de regler som finns. Kan knappast tro att man är välkommen i fotbollslaget heller, om man envisas med att spela efter pingisregler istället!!!

Och att kalla rensning av opassande inlägg för fascistiskt vittnar bara om en usel kunskapsnivå om vad det är man pratar om.

Jag har också fått inlägg borttappade, dock inte beroende på taskigt språkbruk eller liknande, endast högre makter vet vad som hände men vem bryr sig, jag har ett liv utanför Zoopet och akvarierna. Man kan inte hänga upp sig på vad som händer eller inte händer på Internet.
#17 - 21 december 2004 13:46

Håller med dig rindberg. dock så är uttrycket pistol till knivfajt ett vedertaget bregrepp, ingen människa skulle tolka det som:

Nja, jag har inte stött på uttrycket förut. Kan vara vedertaget i vissa dellar av landet och i andra delar inte. Men ja jag förtog vad du menade med det i alla fall. Men det finns en fara med att använda uttryck som sådan just för att det kanske inte tolkas rätt av viss.

Som exempel, om jag skulle skriva att jag tycker att det är drygt att hålla på med PMDD så skulle många uppfatta mig helt fel och tro att jag menar att det räker länge. Så vad som är vedertaget och inte beror också lite på varifrån man kommer/bor.

Men jag kan hålla med dig att om man skriver ett inlägg som handlar om något helt annant än just att köpa/sälj och att man på slutet nämner att man har något som skänks bort så kan jag också tycka att det är lite hårt att tabort ett sånt inlägg. Men är syftet med inlägget att just skänka bort nått är det en helt annan sak. Men det är ju så att det är upp till den som har sajten att bestämma hur hårda reglerna ska vara.

En annan variant som kanske skulle fungera istället för att tabort inlägg vore att ha ett ämnesområde där alla felaktiga inlägg flyttat till. Skulle kunna kallas för ex. slask. Alla inlägg som hamnat där skulle låsas så att dom inte går att svara på och det skulle heller inte gå att gör inlägg i det ämnesområdet. Specielt för inlägg som bara laggts fel så skulle det vara bra då man skulle kunna gå dit för att hämta det man skrivit om det är så att man gjorde ett långt inlägg. Rent kränkande inlägg kan ju fortfarande tasbort.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 21 december 2004 14:01
Varje dag delatas 10-20 inlägg pga av att de läggs in i fel kategori. I början så flyttade jag dessa (det är inte mer jobba att flytta än att radera) men det fick bara till följd att antalet felaktigt inlagda mångdubblades. Många verkade resonera som så att varför anstränga sig med att fundera ut var inlägget skulle läggas in, när den där idioten Fohrman gör det gratis för mig.
Så nu raderas alla klart felaktiga inlägg.
Rör det sig om en nykomling (färre än 20 skrivna inlägg) så skcikar jag ett mail och talar om varför hans/hennes inlägg raderats. Rör det sig om en "gamling" så deletas inlägget bara.

Vad gäller annonser så är det inte tillåtet med annonser i forumet. Jag tillät i början annonser av ovannämnda typ - dvs som en del i ett längre inlägg - självklart lärde sig en del detta och ett stort antal "inlindade" annonser dök upp i forumet.
Därefter gäller även här nolltolerans.

Med andra ord så tillkommer i stort sett alla restriktioner på ett forum som detta pga att många missköter sig och missbrukar att det är högt i tak.
#19 - 21 december 2004 14:31
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Varje dag delatas 10-20 inlägg pga av att de läggs in i fel kategori. I början så flyttade jag dessa (det är inte mer jobba att flytta än att radera) men det fick bara till följd att antalet felaktigt inlagda mångdubblades. Många verkade resonera som så att varför anstränga sig med att fundera ut var inlägget skulle läggas in, när den där idioten Fohrman gör det gratis för mig.

Skulle det finnas ett ämnesområde som var låst (en slask) så skulle det alltid vara dit som felaktiga inlägg skulle och då skulle det (antar jag) inte vara mycket mer jobb att flytta dom dit än att tabort dom. Men eftersom det ämnesområdet skulle vara låst skulle ingen heller kunna utnyttja din goda vilja heller eftersom att få sitt inlägg flyttat till "slasken" skulle göra att man heller inte kunde få några svar. Vet att den typen av ämnesområde finns på andra forum.

Tycker det är bra att du gör skillnad på dom dom är nya och gamla på forumet i alla fall. En som har gjort 5 inlägg är det mer förståligt att den gör fel. När jag la ett felaktigt inlägg var det ren dumhet och jag fick skylla mig själv. Men om en slask ha funnit hade jag kunnat gå dit för att se de svara jag han få och kopiera min egen text så jag kunnat lägga den under rätt kategori. Om en slask skulle finnas skulle också man kunna se vilka gör fel för ofta och sånna användare skulle kunna bli låsta under viss tid eller nått åt det hållet.

Jag förstår helt och fullt din inställning Kjell och det är faktiskt så att det finns forum som är bra mycket tuffare! Ett forum vet jag att om man inte sköter sig så låser dom inte bra användaren utan även ipt man kommer ifrån!
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 21 december 2004 14:34
Det där med "slask" är värt att tänka på.
#21 - 21 december 2004 15:03
Intressant att påpeka kan också vara att jag inte skrivit något på över ett år och de nya "tuffare" reglerna tillkommit, eller stramats åt sedan sist jag var online.

Om detta nu gäller även byt och bortskänkes tycker jag att det också skall framgå i reglerna, eftersom jag inte anser att ge bort något riktigt ligger i den häran som att köpa, resp. sälja något.

Gillar ideen med slask, då kan man som rindberg säger kopiera texten, för har man trots allt suttit och försökt forfatta en text, så blir man otroligt irriterad om den försvinner.

/Danjel
#22 - 21 december 2004 15:30
citat Danjel

Om detta nu gäller även byt och bortskänkes tycker jag att det också skall framgå i reglerna, eftersom jag inte anser att ge bort något riktigt ligger i den häran som att köpa, resp. sälja något.

När nya Zoopet startar 1/1 2005 finns det med i reglerna, därför kommer det nog inte att ändras innan dess.
Det är nog bra med en "slask" problemet kan bli att en del sätter i system att lägga in annonser i sina inlägg, som sedan hamnar i "slasken" och låses.

Guy
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 21 december 2004 15:42
Det är nog bra med en "slask" problemet kan bli att en del sätter i system att lägga in annonser i sina inlägg, som sedan hamnar i "slasken" och låses.

I så fall handlar det enbart om inlägg som lagts in i fel kategori. Annonser i alla dess former slipper vi nog i fortsättningen helt i forumet eftersom en sådan innebär en straffavagift på 400 kr med de nya reglerna.
HazelCR
#24 - 22 december 2004 05:38
Oj, 400 kronor för ett felakigt inlägg bara för att någon glömmer sig. Det verkar mycket tufft. Är det verkligen jurididskt möjligt att införa sådana straffavgifter på en sajt? Det kan väl ändå inte vara möjligt. Att radera borde vara nog.

(Det ställer också stora krav på administratörerna. Så sent som för några minuter sedan såg jag en tråd, där försäljning diskuterades. Tråden är visserligen gammal. Jag sökte fram den.)

#25 - 22 december 2004 16:33
Ja... Alla har väl sina sätt att tjäna pengar på...
#26 - 22 december 2004 16:40
Jag kommer nog inte våga skriva något här längre, eftersom man då riskerar att åka på böter.. det förtar liksom det roliga med att hjälpa andra, och även att våga be om hjälp själv.

Jag tror att just en sådan här sak kan bli slutet för denna sida, som en gång var öppen och fantastiskt rolig...
Det fanns en tid när jag var inne varje dag här, och läste allt!...

/Danjel
#27 - 22 december 2004 17:41
citat HazelCR

Oj, 400 kronor för ett felakigt inlägg bara för att någon glömmer sig.

citat Danjel

Jag kommer nog inte våga skriva något här längre, eftersom man då riskerar att åka på böter.. det förtar liksom det roliga med att hjälpa andra, och även att våga be om hjälp själv.

Var någonstans har Kjell Fohrman skrivit att felaktiga inlägg eller några andra inlägg skall rendera böter ?

citat Kjell Fohrman

Annonser i alla dess former slipper vi nog i fortsättningen helt i forumet eftersom en sådan innebär en straffavagift på 400 kr med de nya reglerna.

Det som har tillkommit är en regel som förbjuder någon form av annons, detta eftersom så många har missbrukat annonsbörsen. För att slippa gnäll i framtiden är det ju bara att låta bli att "av misstag" lägga in en annons i forumet.
Jag tycker fortfarande att sidan är både öppen och rolig, men trivs man inte med givna regler så är det upp till var och en att sluta delta i Zoopetgemenskapen.

Guy
#28 - 22 december 2004 18:42
Har läst igenom hela tråden .... speciellt Kjells sista inlägg... och jag måste säga att jag kan för hela mitt liv inte se nånstans i hans inlägg något om att det blir böter pga att man lägger in ett inlägg fel däremot står det VÄLDIGT klart att OM man lägger in nån form av ANNONS i ett inlägg på forumet så blir det 400 spänn i böter.... tycker faktiskt att Kjells inlägg var VÄLDIGT TYDLIGT och klart och går inte att missförstå.... OM man inte VÄLJER att göra det förståss..... vilket några tydligen har gjort......
HazelCR
#29 - 23 december 2004 04:44
Det är möjligt att jag misstolkar Kjell, men så här var det från start ;

*Danjel påbörjade en tråd som slutade med att han skrev , vill någon ha mitt akvarium så kom och hämta i Täby, annars så slänger jag det.
(Jag hannn nämligen läsa)
*Kjell raderade.
*400 kronor i böter för en annons på felaktigt ställe, skriver Kjell.

Det är möjligt att jag misstolkar regler som inte finns, men jäg läste in köp/sälj/skänkes i Kjells inlägg, Kjell skrev annonser i alla dess former, eftersom tråden till stor del handlar om just Danjel och Kjell.

Om det är så att Kjell menar att ett sådant inlägg skall rendera i en faktura på 400 kronor, så är det illa. Jag ifrågasätter också om det är juridiskt möjligt att ha straffavgifter på detta sätt på en nätsajt. Har vi någon jurist som kan reda ut det hela här på zoopet?
Att Kjell kan radera är självklart eftersom han är en av dem som står bakom zoopet.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 23 december 2004 08:19
Reglerna om avgiften kommer att finnas med i det nya forumet och är till för att stoppa folk från att lägga in annonser i forumet, inte att få in pengar.
Min förhoppning är att det skall leda till att annonser helt försvinner ur forumet.
#31 - 23 december 2004 08:44

I så fall handlar det enbart om inlägg som lagts in i fel kategori. Annonser i alla dess former slipper vi nog i fortsättningen helt i forumet eftersom en sådan innebär en straffavagift på 400 kr med de nya reglerna.

Jag förstår att Plus-medlemmar kommer att lämna in alla nödvändiga personuppgifter som behövs för att debiteras avgiften (såsom namn, adress osv). Med hjälp av dessa uppgifter blir det då möjligt att debitera straffavgiften. Men hur blir det då om man inte är Plus-medlem? Eller har jag missförstått det?
HazelCR
#32 - 23 december 2004 08:45
Men Kjell menar du att Danjel skulle få betala 400 kronor för det han skrev?

"Annonser i alla former", räknar du Danjels start på denna tråd som en annons? Är det så det kommer bli från den 1/1 2005?

Förtydligande önskas.

Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 23 december 2004 09:02
Som jag skrivit tidigare så var det i början vanligt förekommande med rena annonser men det lärde sig snart annonsörerna och istället blev inlindade annonser upp typ

"Jag har tänkt starta ett malawikar - kan ni ge mig tips om vilka fiskar som kan vara lämpliga och hurdan inredning de skall ha.
När jag nu går över till malawi så innebär det att jag behöver bli av med min grupp med troffar. Kanonfina dubbar - 3 hanar och 10 honor. Om nån är intresserad maila mig."

En annons är alltid en annons och hör helt enkelt inte hemma i forumet - det finns en speciell avdelning för detta.
Jag vill inte ge mig in i en diskussion om huruvida det är OK om 5, 10 eller 50% av texten i ett forum är en annons.
Kort och gott - det skall inte förekomma annonser i forumet.

Så här står det i reglerna för nya forumet

"9/ Annonser
Det är inte tillåtet att annonsera (vare sig köpa, sälja, byta, skänka etc.) i forumet. Den som bryter mot detta och lägger in en annons i forumet kommer att få en räkning på 300 kr.
Den som lägger in en kommersiell annons kommer att få en räkning på 1.000 kr."

Som ni ser var det inte 400 utan 300 (jag skrev fel). Min förhoppning är att det skall leda till att all annonsering i forumet slutar.
Tidigare var det väldigt vanligt med annonser i fiskkommentarerna och när en liknande "avgift" infördes där så försvann de helt.
HazelCR
#34 - 23 december 2004 09:20
Tack för svaret. Det är ett klart ja. Danjel skulle få betala.

Hur är det med det juridiska då, får man debitera i ett sådant sammanhang? Jag är mycket undrande? Om ja kan det ju få oanade konsekvenser i form av straffavgifter för surfare, som dyker upp lite här och där på nätet och låter fingarna vandra över tangentbordet utan att alltid beakta alla sajtensregler. Jag tycker inte att det låter som en rolig utveckling av nätet.
Jag kankse ska tillägga att jag har stor förståelse för att det måste vara ett gigantiskt arbete som ni lägger ned på zoopet och att ni eftersträvar bra regler och nätdiciplin mm. Jag tor mig veta genom alla fina ord ni fått i tråden "zoppetplus, död..." att ni bara vill få till en ännu bättre sajt av en sajt som redan är mycket bra. Men jag kan ändå inte låta bli att skriva, när jag anser att det verkar orättvist, underligt och kanske inte ens juridiskt korrekt.

Nu blir det julfirande: God Jul och gott nytt till er alla, från en Gävlebo utan Julbock!

Ps Den lilla julbocken som en gymnasieskolas elever bygger finns fortfarande att beskåda i Gävle.
#35 - 23 december 2004 10:12
Tycker att utvceklingen åt det här hållet känns oroande, det innebär att man kan lägga en knapp på en sida, och skriva klicka här för att komma vidare, och samtidigt under knappen skriva, klickar du accepterar du våra regler. och i reglerna skriva att man måste betala 1000:- och detta skulle vara juridiskt bindande?

Jag anser att sådana regler hotar det fria internet, och kan få katastrofala konsekvenser i ett långsiktigt perspektiv.

Jag tycker att du gör fel Kjell, som förbjuder... man uppnår sällan det bästa resultatet med stränga regler och förbud och straffavgifter. jag tycker du skall uppmuntra folk istället! jag skall tala om för dig varför jag tror folk lägger in annonser lite här och var. Annonsbörsen suger! hela gränssnittet är sopigt, svårt att lägga in, svårt att bläddra, omständigt, jag har inte hittat något sätt att lägga in bilder etc..
Gör annonsbörsen bättre, så kommer folk inte vilja att lägga in saker i forumet.

Jag har svårt att förstå regeln dessutom, varför? förklara gärna så att jag förstår vad poängen är, och vad är det som är så fel att säga att man har ett par troffar att ge bort om någon är intresserad?

Sedan har jag en tanke till, och det är: du säger att det är en straffavgift på 300:- men det står inget om att ämnet raderas, det innebär att om man har ngt som är ganska dyrt som man vill bli av med kan man se de 300:- som en annonsavgift?

/Danjel
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 23 december 2004 10:56
Jag har svårt att förstå regeln dessutom, varför? förklara gärna så att jag förstår vad poängen är, och vad är det som är så fel att säga att man har ett par troffar att ge bort om någon är intresserad?

Antingen tillåter man annonser i forumer eller så gör man inte det. Skulle vi tillåta annonser så skulle ungefär 1/3 av alla "inlägg" vara annonser. Ett sådant forum vill inte jag ha - då lägger jag hellre ner det.

Om man nu tycker att reglerna här är korkade (vilket säkert en hel del gör eftersom man inte kan göra alla tillfreds) så får man antingen acceptera det som det är och fortsätta skriva i detta forum med sina korkade regler eller så får man hitta ett annat (alternativ starta ett eget forum) som inte har så korkade regler.
#37 - 23 december 2004 11:07
Håller helt med HazelIRC. Jag har aldrig annonserat här på forumet men heller aldrig på annonsbörsen, den går helt klart att förbättra...
Sen är det även min erfarenhet att man sällan vinner mark genom att hela tiden bygga på med fler och fler regler.
Sverige är det land som har mest lagar i världen men inte tusan funkar allt som det ska ändå.
#38 - 23 december 2004 11:11
Annonsbörsen suger! hela gränssnittet är sopigt, svårt att lägga in, svårt att bläddra, omständigt, jag har inte hittat något sätt att lägga in bilder etc..

Gör annonsbörsen bättre, så kommer folk inte vilja att lägga in saker i forumet.

Vill bara tala om att det nya Zoopet har allt det du efterlyser. Annat gränssnitt, möjlighet att lägga in bild, enklare att överblicka.
Du får själv se när det startas i början av nästa år. Visserligen blir det bara möjligt för Zoopet+ medlemmar att lägga in annonser, men alla kommer att ha möjlighet att läsa dem.

Guy
#39 - 23 december 2004 11:13
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

"Jag har tänkt starta ett malawikar - kan ni ge mig tips om vilka fiskar som kan vara lämpliga och hurdan inredning de skall ha.

När jag nu går över till malawi så innebär det att jag behöver bli av med min grupp med troffar. Kanonfina dubbar - 3 hanar och 10 honor. Om nån är intresserad maila mig."

Vad ska du ha för dom då ?
Eller är du intresserad av att byta mot nått?
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 23 december 2004 11:21
Sverige är det land som har mest lagar i världen men inte tusan funkar allt som det ska ändå.

Nu har väl i och för sig inte detta med diskussionen att göra men det stämmer men med erfarhet av andra europeiska länder så är faktiskt myndigheternas regler (antar att det är det som du menar) inte värre i andra Sverige än i andra länder. Om man t.ex. driver ett företag i Tyskland eller Danmark då får man verkligen lära sig vad byråkrati är.

Vad ska du ha för dom då ?

Eller är du intresserad av att byta mot nått?

[:-92][:-92]

#41 - 23 december 2004 11:31
Personligen upplever jag att bli debiterad 300/1000 kr för att man skrivit något som kunde uppfattas som en annons riktigt absurt.

Det man istället bör göra är att ta bort enbart det inlägget (göra som på andra forum och skriva "inlägget raderat av zoopet.com") och varna personen / dela ut gula kort. Då personen upprepar ett beteende så straffas personen genom andra åtgärder.

Ytterst sällan skall en person debiteras för att han/hon gjort ett inlägg som kan liknas med en annons.

Som exempel hade jag en bekant här på zoopet.com som hade problem med sitt akvarie och inte kunde ha hand om det under sommaren. Denne person tror jag skrev något i stil med "Måste tyvärr avliva mina fiskar, eller på annat sätt lösa det om det inte finns nån vänlig person här i Umeå som kan ta hand om det under sommaren?"..
Jag svarade på detta inlägg och hela debatten / tråden raderades.

Tydligen så faller dessa inlägg under denna regel iom att det raderades. Tror inte killen som inte kunde ta hand om sitt akvarie vill få en faktura på 300 kr bara för detta inlägg.

Lägg ned det tankesättet istället och varna personen / radera enbart det inlägget. Vid upprepade försök att maskera tydliga annonser så kan det bli aktuellt med tuffare tag.

Detta är min åsikt.
Skulle jag få en faktura, eller känna en person som får en faktura enligt följande så skulle jag kraftigt bestrida den.

<ironi>
Varför inte lägga upp fler regler om att man faktureras en summa om man skriver en fråga som redan tagits upp de senaste 5 dagarna, eller inlägg som skickats dubbelt, eller inlägg som ligger i fel kategori? Kanske detta är en bättre lösning än att låta moderators få möjlighet att flytta / radera inlägg?
</ironi>

/Fredrik
#42 - 23 december 2004 11:49
Det är bra att Danjel klagar så att det hörs.
För då sprids det info som inte alla tänker på.
Själv var jag inne på att skriva ett inlägg Just med titleln " Idag är firrarna till salu". Inte för att dom är till salu utan för att man stundtals tröttnar på sina fiskar.
Det är bra att Kjell svarar så att det ryker.
Då sätter man standard på vad som är tillåtet och inte.

Tråkigt är det däremot när både Danjel och Kjell kommer med hot som "annars" och "då lägger jag hellre ner det".
Det där med slaskplats tycket jag lät som en bra lösning så att inläggaren kan rädda (omformulera sin text) om man trampat någon på tårna

Larry

#43 - 23 december 2004 13:57
Ursprungligen skickat av fiend

Lägg ned det tankesättet istället och varna personen / radera enbart det inlägget. Vid upprepade försök att maskera tydliga annonser så kan det bli aktuellt med tuffare tag.

Böterna är just tuffaretag. Jag misstänker att Kjell kan vara ganska less på att behöva skriva och förklara sig hela tiden, annonser i alla former är förbjudna! Inte så svårt att förstå.

Jag uppfattar Kjell som en snäll och rättvis man och tror att han kommer att även i sånna fall kommer att ta hänsyn till om någon är helt ny eller inte på forumet. Om det inte är tydligt att det är en annons. Man trötnar efter ett tag på att vara snäll helatiden.

Jag förstår att måste vara fruktansvärt frustrerande för Kjell att varje gång han tarbort en annons måste hålla på att dividera huruvida det handlar om en annons eller inte. Det är helt och hållet upp till den som har sajten att bestämma reglerna och om det är så att reglerna inte passar en så får man väll söka sig någon annan stanns! Om man går in i en klädaffär och inte gillar kläderna där så är det ju bara att lämna butiken.

Här är det Kjell som bestämmer och jag tycker han gör ett jätte bra jobb och har ett fantastiskt tålamod som om och om igen försvarar det som gäller. Han hade lika gärna bara kunna låtitbli att svara eller göra som dom gör på vissa andra forum och spärrat dom som inte sköter sig!

Stå på dig Kjell! Jag och många andra (tror jag) tycker att du gör ett bra jobb och tycker inte att det är något konstigt med de regeler som finns.

Varför klaga på att man får böter för annonser som läggs i forumet? Tänker ni lägga annonser där eller?

Vad grundar du det på? Gräset är alltid grönare på andra sidan. En sak är säker vi svenskar är otroligt duktiga på att vara självkritiska.
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 23 december 2004 14:17
han kommer att även i sånna fall kommer att ta hänsyn till om någon är helt ny eller inte på forumet. Om det inte är tydligt att det är en annons.

Så kommer det i praktiken att fungera, men börjar jag snurra in mig i regler om att ser annonsen ut så och så då är det inte OK, men ser den ut så här är det OK. Har den som skrivit en annons varit medlem i forumet 14 dagar är det OK, men inte 15 dagar osv - då kommer det att starta en diskussion om varför är detta OK, men inte detta osv i all oändlighet.
Så grundregeln är - inga annonser är tillåtna i forumet, den som bryter mot detta får betala 300 kronor, då finns det en klar och lättförståelig regel. Därmed inte sagt att jag kommer att skicka en räkning till alla som bryter mot den.
#45 - 23 december 2004 14:42
Helt rätt!
#46 - 23 december 2004 15:04
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår denna debatt....
Speciellt detta om lagligheten att debitera böter för annonser som enligt reglerna inte får användas i inlägg på forumet...
Om ni nu inte har förstått det... så är Zoopet en privat sajt.. Den ÄGS av Kjell Fohrman och Christan Andersson och enligt äganderätten vi har här i sverige så är det DE som bestämmer reglerna på DERAS sajt.....
Förstår inte varför det ska bli en massa tjafs om lite böter på ett internetforum som är privatägt när det inte blir det i en sportklubb som oxå är privatägt.... Reglerna är klara oavsett om det är en internetsida eller en sportklubb... gör du nått fel så får du nått straff och/eller böter....
Varför är det rätt i ena världen men inte i den andra???

Vi alla godkänner juh reglerna när vi blir medlemmar.... så alla borde veta vad som gäller.... speciellt eftersom regler och avtal faktiskt står rätt tydligt INNAN vi klickar på godkänd knappen..... att vissa inte läser är juh faktiskt inte Kjell och Christians problem... de har gjort vad de kunnat för att informera hur reglerna är....
Antingen går man med på det eller så låter man bli och söker upp ett annat ställe....

En del av dessa som skrivit i detta inlägg känns mer som att de gnäller för gnällandets skulle.... vilket känns fruktansvärt tråkigt

Till Christian och Kjell vill jag bara säga.... på ren svenska ;-) keep up the good work!!!!
Ni är otroligt duktiga och vi/jag är väldigt glada för att ni orkar ta er den tid och energi som behövs för att driva zoopet o jag måste erkännar att jag hade inte besuttit er tålamod utan blivit otroligt trött o less på att ta allt skit som ni får göra...
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 23 december 2004 15:19
Till Christian och Kjell vill jag bara säga.... på ren svenska ;-) keep up the good work!!!!

Stå på dig Kjell! Jag och många andra (tror jag) tycker att du gör ett bra jobb och tycker inte att det är något konstigt med de regeler som finns.

Tack för det, det värmde - idag har hela min tid gått åt till att skriva nya artbeskrivningar och det är inte kul - då är det faktiskt t.o.m. roligare att skriva inlägg i denna tråd, fast jag tror nog att medlemmarna föredrar att jag skriver nya artbeskrivningar istället för att tjöta här, så det är väl bara att kämpa på. Två till skall det bli innan jag slår "ihop" tangentbordet för idag.
#48 - 23 december 2004 15:57
Ursprungligen skickat av Maya

Jag trodde rätt [:-88]
#49 - 23 december 2004 16:01
Det vart ju rätt intressant det här ändå... jag håller med både Maya och ni andra det här är en bra sajt och all heder och credit till de som håller på och sliter i sitt anletes svett för att göra den bättre.

Dock så måste jag få hojta till om jag tycker något är fel, och bara för att det finns regler är det inte säkert att man måste gilla dom.

God jul på er förresten!

/Danjel
#50 - 23 december 2004 16:04

Dock så måste jag få hojta till om jag tycker något är fel, och bara för att det finns regler är det inte säkert att man måste gilla dom.

God jul på er förresten!

/Danjel

Det är också sant. Allt är inte svart eller vitt.

God jul du med.

Annons