vart tog mina Riotetror vägen?

#1 - 4 september 2008 14:56
Upptäckte just nyss att 19 av mina 20 riotetror som går med Discusen är borta, det finns inte ett spår av dom någon stans, men vad jag vet så har jag inga fiskätande fisklar, utom discusen i det akvariet, och deras munn är för liten för att en Riotetra skall få plats.

I övrigt fins det Lejonhuvudciklid (de skall flytta men har inte lyckats få tag på de ännu, vill inte riva hela karet om jag kan undvika det). Två malar, Pleco och Guldpleco. och en stor synodontmal (tror den heter henasynodontis Membranaceus), men vad jag vet så äter ingen av dessa malar mindre fiskar. Chokladmalen är flyttat till Scalaretanken, men där får Riotetrorna gå ifred, förmodligen för att akvariet är väldigt högt.

Hur har detta gått till?!? Jag begriper ingenting:confused:

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=9173

Länken ovan är malen jag är osäker på namnet, men vad jag vet så äter inte den småfisk,. eller fisk överhuvudtaget
#2 - 4 september 2008 15:21
Hade samma problem fast med mina kardinaltetror, köpte 20 st och efter 4 dagar hade jag 4 kvar, förstod inte vad som hände så jag skrev ett inlägg här och förklarade vilka fiskar jag hade och alla tippade på min syndontismal. Nu är den borta och mina kardinaler blir inte färre längre !
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 5 september 2008 17:36
Det är som sagt sannolikt Synodontisen som har ätit upp dina tetror.
#4 - 5 september 2008 22:46
Det är som sagt sannolikt Synodontisen som har ätit upp dina tetror.

Hmmm...vilken en. Och jag fick höra av handlaren när jag köpte den för en massa år sedan att den var vegetarian:mad:Hade jag vetat detta då, så hade jag naturligtvis tilläggsmatat med lämpligare föda åt honom:(

den stackars chokladmalen har fått skulden för allt;)iofs är han inte oskyldig den heller, men jag har inte funderat på Synodontisen, för de har gått tilsammans nästan lika länge. Har haft bägge två sedan de var ganska små. Men då visste jag ju att Chokladmalen var fiskätare, och har handlat fisk därefter.

Vad kan man lämpligtvis ha då? Funderar på Kongotetra och kanske någon Dvärgciklid, men klarar de sej ifrån Synodonten?
#5 - 6 september 2008 12:12
Nej, att Synodontismalar är vegetarianer är väl inte helt sant, inte sant alls faktiskt :rolleyes: Låter som ett klassiskt fall av "tänja på sanningen helt eller delvis för att få kunden att köpa fisken".

Även lejonhuvudsciklider kan, de blir hyfsat aggressiva när de leker. Men både din Synodontis och dina lejonhuvuden är västafrikaner, så därför skulle ett stim Kongotetror passa väldigt bra :) Att de är mycket snygga gör ju inget heller. Är akvariet tillräckligt stort, och gömställen finns, så skulle du kunna skaffa nå´n art av röd ciklid (Hemichromis), eller den fredligare Anomalochromis thomasi, båda dessa är också västafrikaner, och konkurrerar inte med lejonhuvudena om lekplatser, då de två leker öppet på stenar och rötter, och lejonhuvuden är grottlekare.
#6 - 6 september 2008 12:18
Micke_A skrev:
Nej, att Synodontismalar är vegetarianer är väl inte helt sant, inte sant alls faktiskt :rolleyes: Låter som ett klassiskt fall av "tänja på sanningen helt eller delvis för att få kunden att köpa fisken".

Även lejonhuvudsciklider kan, de blir hyfsat aggressiva när de leker. Men både din Synodontis och dina lejonhuvuden är västafrikaner, så därför skulle ett stim Kongotetror passa väldigt bra :) Att de är mycket snygga gör ju inget heller. Är akvariet tillräckligt stort, och gömställen finns, så skulle du kunna skaffa nå´n art av röd ciklid (Hemichromis), eller den fredligare Anomalochromis thomasi, båda dessa är också västafrikaner, och konkurrerar inte med lejonhuvudena om lekplatser, då de två leker öppet på stenar och rötter, och lejonhuvuden är grottlekare.

Kan man ha Rödciklid med Discusen då? Det är väl den som även kallas Röd Juvel ( Hemiichromis Lifaliili)
#7 - 6 september 2008 12:31
Aha, har du discusarna i samma akvarium? Nja, röda ciklider är nog inte så bra med discus (inte lejonhuvuden heller, när de leker), däremot kan nog Anomalochromis thomasi funka.
#8 - 6 september 2008 14:34
Micke_A skrev:
Aha, har du discusarna i samma akvarium? Nja, röda ciklider är nog inte så bra med discus (inte lejonhuvuden heller, när de leker), däremot kan nog Anomalochromis thomasi funka.

Vad är Anomalochromis thomasi då? Nej, Lejonhuvudena skall inte gå kvar däri är det tänkt, men jag har inte fått tag på dom ännu[:o]
Skall försöka plocka dom ikväll igen, när jag ändå är i akvariumet och stör dom:) Tänkte flytta dom till Scalarena.
#9 - 6 september 2008 15:02
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=149

Tror faktiskt inte att lejonhuvudena passar så bra ihop med scalarerna heller. Jag har försökt ha dem ihop ett par gånger, och det gick inget vidare. Första gången lekte scalarerna, och försökte jaga bort lejonhuvudena, som inte flyttade sig en millimeter, utan högg till scalarerna i sidan, så att de for iväg i panik. Andra gången lekte lejonhuvudena, och tog över hela akvariet (250 liter om jag minns rätt), ända upp till ytan, så att scalarerna stod och tryckte i hörnena med söndertrasade fenor.
#10 - 6 september 2008 17:58
Micke_A skrev:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=149

Tror faktiskt inte att lejonhuvudena passar så bra ihop med scalarerna heller. Jag har försökt ha dem ihop ett par gånger, och det gick inget vidare. Första gången lekte scalarerna, och försökte jaga bort lejonhuvudena, som inte flyttade sig en millimeter, utan högg till scalarerna i sidan, så att de for iväg i panik. Andra gången lekte lejonhuvudena, och tog över hela akvariet (250 liter om jag minns rätt), ända upp till ytan, så att scalarerna stod och tryckte i hörnena med söndertrasade fenor.

Aj då, ja då får jag försöka byta in dom i sånna fall, jag tror inte affären är något problem heller, jag köper ju nåt annat isället;)
#11 - 6 september 2008 18:13
Själv är jag sugen på att skaffa vildfångade lejonhuvuden, som finns i en affär här i närheten.
#12 - 9 september 2008 06:20
Micke_A skrev:
Själv är jag sugen på att skaffa vildfångade lejonhuvuden, som finns i en affär här i närheten.

Dom här är odlade, tror jag.
Har inte lyckats fåt tag på dom ännu, jag blir nog tvungen att riva. Men de får gå där tills jag skall byta ut växterna, de verkar inte ge sej på Discusen...änn iaf.
#13 - 10 september 2008 12:24
Ja, jag har också haft odlade, de han har nu i affären är de första vildfångade jag har sett, tror jag. Nej, de är fredliga så länge de inte leker, då blir det värre.
#14 - 17 september 2008 08:06
Hmmm...nu finns det inga småfiskar kvar i nåt av akvariumen. Alla har blivit mat:( Även Kejsartetrorna som gick i ena tanken har blivit mat. Måste nog inse att jag inte kan ha stimfiskar med mina Malar framförallt.

Annons