Vart tar vattnet vägen?

#1 - 4 mars 2009 01:50
I ett av mina kar (375L) dunstar det bort väldigt mycket vatten, förmodligen runt 10L i veckan (cirkus). Var tar detta vatten vägen? Jag förstår att det inte försvinner, det måste ju dunsta ut i huset på något sätt, men kan detta vara skadligt för väggarna, taket och huset i sig? Kan det finnas risk att det blir fuktskadat i längden?

Lägg täckglas över karet kanske ni vill säga :D och täckglas har jag över halva, men över den andra halvan där lysröret ligger vill jag inte ha något täckglas eftersom ljuset då försämras ner i karet. Det blir så mycket kondens på glaset, små vattendroppar, att ljuset inte tränger igenom som det ska. Dessutom blir det kalkfläckar med jämna mellanrum och jag har tröttnat på att rengöra det glaset hela tiden.

Så har ni någon idé om detta, vart vattnet tar vägen och om det kan orsaka skada i framtiden? [:o]
#2 - 5 mars 2009 21:55
Tror nog inte du behöver vara orolig för att det ska bli några fuktskador av det lilla som kommer från karet..
Det du kan tänka på är att mycket vatten kommer in i lysrörsarmaturen och det skadar tändare+div.
#3 - 5 mars 2009 22:10
På med täckglas eller var beredd på att fukten tar vägen dit den kan, uppåt, väggen, taket... Sen inte sagt att det behöver sabba för det.
Bilagor:
#4 - 5 mars 2009 22:11
[quote=santa;1267455]Tror nog inte du behöver vara orolig för att det ska bli några fuktskador av det lilla som kommer från karet..
Det du kan tänka på är att mycket vatten kommer in i lysrörsarmaturen och det skadar tändare+div.[/quote]
Ca 10 liter i veckan upp i samma tak i ett år....
En halv kubik.....
#5 - 5 mars 2009 22:25
Vänd på det hela och tänk på hur mycket fukt vanlig luft redan innehåller.

Med en mellanklassens avfuktare så kan du dra ut lika mycket fukt ur ett vanligt rum på ett dygn som ditt akvarium ger till rummet på en vecka.

Det är sjukt vad vatten man kan få på vanlig avfuktare.
På en tidigare vattenskada i föräldrarnas hus (icka akvarierelaterad) så gick det fläktar och avfuktare dygnen runt. Sen mättes att fukten var helt borta, snarare extra torr luft. Men vi körde ändå med våran egna avfuktare i väntan på hantverkaren.

I ett redan urtorkat rum på 25 kvadrat så fick vi ut mellan 5 och 7 liter om dygnet. Detta med en vanlig woody avfuktare för sådanna storlekar på rum eller en källare.

Tänker man på att alla litrar har sugits ur den redan torra luften så behöver man inte oroa sig att huset tar skada av ett akvarium som avdunstar.
#6 - 5 mars 2009 23:04
Och har du blommor i rummet med akvariet,så trivs dom nog ännu bättre pågrund av den fuktiga luften...
#7 - 6 mars 2009 09:25
[quote=Martin85;1267475]Vänd på det hela och tänk på hur mycket fukt vanlig luft redan innehåller.

Med en mellanklassens avfuktare så kan du dra ut lika mycket fukt ur ett vanligt rum på ett dygn som ditt akvarium ger till rummet på en vecka.

Det är sjukt vad vatten man kan få på vanlig avfuktare.
På en tidigare vattenskada i föräldrarnas hus (icka akvarierelaterad) så gick det fläktar och avfuktare dygnen runt. Sen mättes att fukten var helt borta, snarare extra torr luft. Men vi körde ändå med våran egna avfuktare i väntan på hantverkaren.

I ett redan urtorkat rum på 25 kvadrat så fick vi ut mellan 5 och 7 liter om dygnet. Detta med en vanlig woody avfuktare för sådanna storlekar på rum eller en källare.

Tänker man på att alla litrar har sugits ur den redan torra luften så behöver man inte oroa sig att huset tar skada av ett akvarium som avdunstar.[/quote]
Men det måste väl ändå vara en viss skillnad med ett akvarium som har punktmarkerad stigande fukt. Vet iof inte hur mycket fukten hinner sprida sig i rummet innan den träffar taket.
#8 - 6 mars 2009 09:48
Om du har diskus har du säkert högre vattentemp än i ett normalt sällskaps-kar. Högre temperatur gör att det dunstar snabbare. Extremvärdet är ju 100 grader och då försvinner det ruggigt fort! ;)
#9 - 6 mars 2009 09:51
[quote=Engelholm Audio;1267581]Om du har diskus har du säkert högre vattentemp än i ett normalt sällskaps-kar. Högre temperatur gör att det dunstar snabbare. Extremvärdet är ju 100 grader och då försvinner det ruggigt fort! ;)[/quote]
Kokande vatten i ett discuskar:confused::p;)
#10 - 6 mars 2009 09:53
[quote=NIC;1267576]Men det måste väl ändå vara en viss skillnad med ett akvarium som har punktmarkerad stigande fukt. Vet iof inte hur mycket fukten hinner sprida sig i rummet innan den träffar taket.[/quote]

Då det inte finns någon större drivande kraft att dra fukten uppåt taket, så kommer den blandas jämt i luften via naturlig konvektion /drag osv.

Risken som jag ser det är att det kan vi viss kondensbildning kring luftintag om det är kallt ute.
#11 - 6 mars 2009 10:02
Ja blommorna i rummet trivs nog lite bättre än vanligt när jag tänker efter :)

Ja vi får prova att ställa in en avfuktare eller torrboll eller nått och se om vi har en massa fukt i huset. Men då är det kanske inte så alarmerande i alla fall. Lite fukt (med betoning på lite) har ju ingen dött av :d
#12 - 6 mars 2009 10:07
Ställer du in en avfuktare så kommer mer avdunsta från akvariet, så frågan är hur mycket det kommer hjälpa :)
#13 - 6 mars 2009 11:57
många har ju en för torr inomhusluft så lite fukt i luften skadar inte,många blommor far ju illa pga torr miljö, man rekommenderas ju att ställa skålar med vatten just för växterna så avdunstning från akvarium är väl ungefär sak samma, vår inomhusmiljö är betydligt bättre sen vi kört igång 3 akvarier varav 2 öppna
#14 - 6 mars 2009 23:58
Men snälla nån, en människa avger ungefär 2 liter per dygn genom huden och fr. a. utandningsluften. Inte blir väl ett tak förstört för att det bor 5 pers i en lägenhet?

Om fukten skulle "punktmarkera" taket så skulle det ju bildas kondensdroppar i taket. Istället sprider den sig och fördelas jämnt i luften inomhus.

Eftersom kall luft kan innehålla mindre mängd vatten än varm luft, innan vattnet kondenseras ( det kallas för relativ luftfuktighet) så har den luft som kommer in i huset på vintern låg relativ luftfuktighet. När den värms upp inne i huset upplevs den som torr.
Det är samma fenomen som gör att det står vit rök ur munen när det är kallt. Det är vattenångan från utandningsluften som kondenserar när luften från lungorna kyls av. Den relativa luftfuktigheten ökar till över 100 %, alltså kondenserar vattnet.

Man brukade hänga luftfuktare i keramik eller plast på elementen förr i världen,för att få en behagligare inomhusluft.......För torr luft gör att man kan få rethosta och besvär med torra ögon.

Så dina tio liter gör bara nytta hemma, blommorna växer bättre med mer fukt (eller rättare sagt mindre torr luft), familjens slemhinnor mår bättre och huset klarar sig utmärkt, det också.
#15 - 7 mars 2009 01:12
Jag har ett 100 liters öppet kar i ett rum på 12 m2 , där avdunstar det rätt mycket.
jag köpte en luftfuktighets mätare på clas olsson.
luftfuktigheten har legat på 50-60% beroende på tempen i rummet.
helt okej..
se upp med kondens om det skull bli för kallt i rummet, får du inte kondens på kalla ytor
t ex fönster så är det lungt.
Bor du i villa och har en sk Kallvind, bör du kolla att inte den fuktiga luften kan ta sig upp
på vinden o kondenseras mot yttertaket.
se till att ha bra ventilation med ett undertryck i bodelen så tar inte den fuktiga luften in i väggar o tak
#16 - 7 mars 2009 09:45
[quote=Mumin;1267904]Men snälla nån, en människa avger ungefär 2 liter per dygn genom huden och fr. a. utandningsluften. Inte blir väl ett tak förstört för att det bor 5 pers i en lägenhet?

Om fukten skulle "punktmarkera" taket så skulle det ju bildas kondensdroppar i taket. Istället sprider den sig och fördelas jämnt i luften inomhus.

Eftersom kall luft kan innehålla mindre mängd vatten än varm luft, innan vattnet kondenseras ( det kallas för relativ luftfuktighet) så har den luft som kommer in i huset på vintern låg relativ luftfuktighet. När den värms upp inne i huset upplevs den som torr.
Det är samma fenomen som gör att det står vit rök ur munen när det är kallt. Det är vattenångan från utandningsluften som kondenserar när luften från lungorna kyls av. Den relativa luftfuktigheten ökar till över 100 %, alltså kondenserar vattnet.

Man brukade hänga luftfuktare i keramik eller plast på elementen förr i världen,för att få en behagligare inomhusluft.......För torr luft gör att man kan få rethosta och besvär med torra ögon.

Så dina tio liter gör bara nytta hemma, blommorna växer bättre med mer fukt (eller rättare sagt mindre torr luft), familjens slemhinnor mår bättre och huset klarar sig utmärkt, det också.[/quote]
Men kära du, skrev jag inte att jag inte visste hur pass mycket fukten spreds i rummet innan den steg till taket..?
#17 - 7 mars 2009 10:05
En kompis till mig har ett diskus-kar på 500 liter. Innan de skaffade akvariet så hade hon enorma problem med torra slemhinnor, hon hostade och hade torra klumpar i halsen. Problemen försvann plötsligt pang bom.

Efter ett tag förstod hon att det måste vara den ökande vattenhalten i luften, det dunstade ca 10 liter i veckan. De hade inga problem med fuktskador, de har flyttat nu men hade akvariet på samma plats i 5 års tid.

De har heller inga täckglas, dock hade de en fisk som gillade att hoppa ur, så den gav de bort.

Annons