Vart tar mina guldfiskar vägen?

#1 - 28 augusti 2014 09:57
Hej,

blivit av med två honor, de var de som var mest orädda. Bara borta en dag. Misstänker grannens katt, den sitter och lurpassar ganska ofta, men har aldrig sett den ta någon.

Eller kan det finnas andra orsaker? Har inga måsar eller hägrar, några skator ibland.

Sjukdomar? Borde sett döda fiskar i så fall och de såg friska ut innan.

Vad tror ni? Klarar en katt att fånga en guldfisk? Eller annan orsak?

/Roffe
#2 - 28 augusti 2014 10:05
Visst kan katter ta guldfisk - har hänt mina när jag hade några i Bälinge.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 28 augusti 2014 10:10
Katter kan ta guldfiskar, skator och andra fåglar kan så det kan finnas många "syndare"
#4 - 28 augusti 2014 19:52
Jag har massor med katt i trädgården men har aldrig sett någon ta guldfisk, å andra sidan borde du sett om de dött i dammen. Jag har hittat döda fiskar i fickor i dammduken. De har åkt in i fickorna efter de har dött. Hoppas du hittar en förklaring!
#5 - 29 augusti 2014 04:41
Du kan få låna en arowana tills granndjuren lärt sig? :)
#6 - 29 augusti 2014 05:45
Jag har beställt en kattskrämma (ultarljud) från Conrad. Hoppas den hjälper. Ungefär hälften av de som skrivit recensioner tycker den är bra, hälften att den är värdelös....

Tror nog mest på katterna ändå, tack för idéer och erfarenheter.
#7 - 29 augusti 2014 07:05
Guldfiskar har tyvärr avlats så länge att dom inte har mycket överlevnads instinkt kvar, andra fiskar har bra mycket bättre koll på faror och står inte och hänger uppe i ytan vid dammkanten som guldfiskar brukar.

Jag tror bästa sättet att undvika att fler blir fångade är att börja mata enbart med sjunkande mat, då står dom inte lika mycket vid ytan har jag märkt.
#8 - 4 oktober 2014 09:35
Testrapport: Kattskrämman fungerar. Den huvudmisstänkta katten tar väldigt tydligt en omväg runt dammen numera.

För säkerhets skull har jag slutat mata invid kanten och också slutat tämja de som är kvar. Tråkigt...

[ATTACH=CONFIG]71624[/ATTACH]
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 4 oktober 2014 11:14
Fast nog funkar det oftast att ha både katter och guldfiskar för jag har själv både katter och guldfiskar i dammen utan problem och jag matar vid kanten med flingor som flyter. Den enda gång som det är kritiskt är på senvåren när guldfiskarna leker för då tappar de allt förstånd och går upp på väldigt grunt vatten (några centimeter) och leker.
#10 - 4 oktober 2014 17:06
Fiskmåsar är värst av alla. :(
#11 - 5 oktober 2014 06:40
Det är nog så att de flesta katter inte ger sig på guldfiskar i damm och de flesta guldfiskar har vett att hålla sig undan. Men jag tror jag hade problem med en av grannens katter. Det finns ju numera billiga övervakningskameror att köpa. Jag köpte en Dlink för under 400:-. Den skickar 6 foton på mejl när något rör sig i området. Jag kan rekommendera denna, kraven är att du måste ha wifi hemma och att kameran måste stå inomhus.

[ATTACH=CONFIG]71631[/ATTACH]

Några skator hoppar förbi ibland, men det är för trångt och för nära huset tror jag för mås eller häger...

/Roffe

Annons