Vart tar folket vägen ??

#1 - 2 april 2009 12:23
Hej !

Jag har varit reggad här på zoopet i snart 2,5 år.

Bortsett från semestrar, diverse tjänsteresor, sjukdomar, och enstaka andra dagar, så är jag inne på zoopet varje dag.

Jag postar inte inlägg varje dag. Vissa dagar läsar jag bara.

Jag ser att ibland dyker det upp nytt folk. En del reggar sig, gör ett fåtal inlägg och sedan är de borta.

En del personer ser man alltid, en hel del har 1000-2000-5000-10000-25000 inlägg, många har varit med sedan starten.

Dessa två "personer" förstår jag.

Vad jag inte riktigt begriper är en tredje typ av person.

Man ser ibland folk som reggar sig, blir guldisar omgående, köper sig
1/2/3/många kar, postar ämnen hit och dit varje dag.
De köper artemiakläckare, ljusramper modell värstingmodeller.
De bygger egna kar.

Etc etc etc

Sedan....helt plötsligty efter 3-6 månader så förvinner dom.
inte ett ljud om att de har tröttnat på sina dyrt införskaffade
VF Discusar / VF malawi eller vad det nu är.

Vart tar folket vägen ?????

.
#2 - 2 april 2009 12:31
Kensa skrev:

.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dom skaffar sig ett liv :D :p[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Skämt åsido, men intresset går i vågor, och även om intresset för burkarna och fiskarna kanske består så kanske man tröttnar på forumet.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]När man hängt här några år så går liksom allt i repris, samma gamla frågor om igen och det är inte lika roligt, samt att man kanske lärt sig en del själv och inte behöver fråga så mycket längre.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Alla är ju inte så intresserade av att svara på samma frågor år ut och år in heller.[/COLOR][/FONT]
#3 - 2 april 2009 12:34
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dom skaffar sig ett liv :D :p[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Skämt åsido, men intresset går i vågor, och även om intresset för burkarna och fiskarna kanske består så kanske man tröttnar på forumet.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]När man hängt här några år så går liksom allt i repris, samma gamla frågor om igen och det är inte lika roligt, samt att man kanske lärt sig en del själv och inte behöver fråga så mycket längre.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Alla är ju inte så intresserade av att svara på samma frågor år ut och år in heller.[/COLOR][/FONT]

det kan jag förstå, men en hel del verkar fullständigt köra in i bergväggen
efter ganska kort tid, 3-6 månader.

visst, man kan tröttna.....

men jag letade upp någre personer som jag hade lite "koll på".
läste deras senaste 5-10 inlägg, inte ett spår av tveksamheter,
inte ett spår av trötthet.

och så....borta...

lite konstigt tycker jag.

..
#4 - 2 april 2009 12:51
Har haft samma funderingar själv.

Men jag tror att det efter just 3-6 månader kommer alger och eventuellt slarv med vattenbyten kan bli "kostbara".

Dessutom så startar många nya projekt under höst/vinter och då är det ju så att det blir vår/sommar efter 6 månader....
#5 - 2 april 2009 13:35
En kille som reggade sig här för några månader sen, som jag vart bra vän med, tröttnade på sitt akvarium helst plötsligt...bara sådär över en natt nästan..

Vissa människor är såna, jag också till viss del, men jag brukar inte bryta helt..

Det är trist ibland, men sånt är livet =)

Jag skulle tro att några kommer tillbaka innan detta år är slut dock!
#6 - 2 april 2009 13:55
>Vart tar folket vägen ?????

De hoppar nog bara vidare till nästa hobby, kanske datorer, foto, bilar eller pilgiftsgrodor, för att sedan vara uppslukade av den hobbyn i något år innan det är dags för en ny hobby igen.

Tänk vad mycket svåra det vore att få tag i billig begagnad utrustning om dessa "korttids-akvarister" inte fanns... ;)
Bilagor:
#7 - 2 april 2009 14:03
Vet inte om du syftar till viss del på mig, isåfall kan jag meddela att det är pga ett internet spel som jag spenderar den mesta av min lediga tid på, antagligen blir jag mer aktiv här på zoopet igen när intresset för spelet svalnar.

Allt rullar på i karen, och nya planer finns. ;) Brukar läsa igenom alla de gångna dagarnas inlägg, dock brukar jag inte svara eftersom det är så många sidor jag måste svara på och så mycket tid som tar då.

Tog mig tid att kommentera och rösta på fototävlingen idag också. :)

Vet inte över huvudtaget om du syftade alls på mig där uppe, men kände mig lite träffad eftersom det stämde in en hel del, dock har jag inte tröttnat. ;)
Bilagor:
#8 - 2 april 2009 14:15
Jag är kvar, fortfarande lika galen :D Dock tar tiden slut ibland, önskar att man hade mera tid att forumera. Sen tittar jag på karen mera nuförtin' också, balsam för trötta själar.

//C
#9 - 2 april 2009 14:32
Mitt intresse för saker svalnar alltid, men kommer oftast tillbaka med ännu mer entusiasm! :D De går i vågor kan man säga! :D
#10 - 15 april 2009 17:33
Ha ha... Kände mig lite träffad även om det var ungefär ett år för mig... Jag har inte tröttnat utan bara haft tokmycket jobb och nu har jag köpt ett helt hus så nu har jag fullt upp...

Karen är kvar även om det inte pysslas och förnyas lika mycket utan mer bara sköts om numera... Jag kommer tillbaka och härjar med er när jag får mer tid :D
#11 - 15 april 2009 17:46
detta har jag med funderat på, jag var innan inaktiv ett bra tag för att jag inte hade något roligt att skriva eller lust att svara på frågor och dels med att jag hade för lite tid fölr att jag gick i skolan, men nu så har man lite mer tid att sitta på detta underbara forum :).
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 15 april 2009 18:01
En annan har ju nu hållit på en bit över 30 år och väntar fortfarande på min första downperiod:D
#13 - 15 april 2009 18:04
Du har tur du :)
#14 - 15 april 2009 20:06
Är själv ganska ny på detta med akvarium, har hållit på i 2 år nu lite drygt och varit goldmedlem i zoopet i lite drygt ett år nu, har ganska nyligen förnyat medlemsskapet.
jag läser väldigt mycket på forumet, är inne varje dag och oftast flera gånger per dag.
skriver dock inte så mycket inlägg mer än då jag behöver hjälp eller om jag kan hjälpa till med något, men oftast har någon hunnit före eller så finns det andra som är betydligt kunnigare än mig som väl ändå får kalla mig nybörjare i dessa sammanhang.

jag kan dock tänka mig att folk lätt kan tröttna när det bär emot lite, fiskdöd, alginvasioner, läckande pumpar och annat spännande som kan hända. Jag har själv varit med om en hel del, men kämpat tappert vidare. Idag har jag 2 akvarium på 300 respektive 375 liter och kommer att skaffa mig ett större när ekonomin tillåter, nu har man ju lärt sig lite om akvariekonsten och passerat den smärtsamma gränsen runt 3-6 månader, så nu rullar det bara på.
#15 - 16 april 2009 03:33
Jag sitter mest här för att snacka med folk och så lite som möjligt Akvarium frågor det är därför man inte tröttnar på det kanske..:-)
#16 - 16 april 2009 05:17
Jag är kvar ;-)

Är inte lika ofta på forumet eftersom tiden numera är begränsad. Mycket att göra på jobbet och här hemma. Mina två akvarium är på läget status quo. Byter vatten som man skall och kollar allt fungerar som det skall. Däremot inte tid för några drastiska ingrepp.

Akvarium är väl annars en typisk vinter/höst hobby för mig (nu kommer protesterna...). På våren/sommaren vill man vara ute i trädgården och greja...
#17 - 16 april 2009 05:50
En tanke kan ju vara att inlärningen avtar exponentiellt, och efter 3-6 månader av febrilt forumsurfande blir tiden mellan poster som känns "nya" allt längre.

Man har läst igenom, 1000tals poster om cyano/toffs/kisel/belysning/pumpproblematik/CO2kit/sjukdomar osv osv. Vilket kanske för vissa tar bort tjusningen lite med forumet, även om akvariehobbyn fortfarande pågår.

Vad vet jag, endast en hypotes.
#18 - 16 april 2009 09:44
jag tröttnade för att de aldrig blev som jag ville i karen. jag var aldrig nöjd. så nu har jag gjort mej av med dom stora karen. de e bara räkkaren och ett med ancistrus kvar. Men nu när sommaren kommer börjar de klia i fingrarna igen:D. har en groda som vill ha större akvarium /terrarium så de ska bli kul med lite landskaping:)
#19 - 16 april 2009 18:49
Var själv mycket mer aktiv förr.. Nu är jag lika aktiv med mina akvarium men jag skriver mycket mindra på forum. Sen har jag fått mig en del "nya" hobbys =)
#20 - 16 april 2009 19:00
För mej är det ungefär som Maria-Sjöjungfru skriver. Man har lärt sej, och behöver inte fråga så mycket.
Det finns många medlemmar som var aktiva för två-tre år sen som man aldrig ser till numera. Konstigt.

Själv har jag kvar mina 4 akvarium, tycker fortfarande att det är en mycket trevlig hobby. Men skulle ändå vilja dra ned lite på det.
#21 - 16 april 2009 19:46
Löjligt mycket att göra och en stundande flytt (i sommar) vilket kommer decimera antalet kar till eventuellt ett.

/J
#22 - 16 april 2009 20:17
Kensa skrev:
Hej !

.

Har varit här rätt många år nu men jag skriver väldigt sällan, läser dock varje dag men efter ett tag så går saker i repris så att säga som nämnts tidigare i tråden och nuförtiden läser jag nästan enbart saker under allmänna frågor. Jag har ett antal andra hobbies som tar sin tid och pengar med för den delen. Det vore ju dumt om man skaffade en hobby som var billig liksom... :)
#23 - 16 april 2009 21:32
Ett bra sätt att hålla liv i Zoopet skrivandet är att starta en projekttråd om sina akvarier.

Förutom att man får en del trogna följeslagare som kräver uppdateringar, så blir det en liten logg över sitt eget projekt med text och bilder.

Kan var ganska roligt att gå tillbaka och titta på hur ens egna akvarium såg ut för ett år sedan.
#24 - 17 april 2009 01:46
För mig så är det forumen som tar första smällen när jag får mycket att göra, inte hobbyn! Så tror jag det är för många.
#25 - 17 april 2009 06:35
Jag har inte tröttnat på själva akvariumen men på zoopet det ger mig inget så jag hänger inte här så mycket och bloggar det gör jag på annat ställe.
#26 - 17 april 2009 10:39
Eller så är det så at man har massa frågor precis i början och sen tycker man att det funkar och då behöver man inte fråga lika mycket längre. *spekulerar*
Jag är sån iaf. Inte för att jag är guldmedlem eller så och antagligen inte kommer bli det (om jag ine ruttnar fullkomligt på att jag itne kan läsa alla artbeskrivningar ;) ). Nu ska jag sluta babbla, men så har det vart för mig på en del andra forum.
#27 - 17 april 2009 14:20
zandrama skrev:
Eller så är det så at man har massa frågor precis i början och sen tycker man att det funkar och då behöver man inte fråga lika mycket längre. *spekulerar*

Jag är sån iaf. Inte för att jag är guldmedlem eller så och antagligen inte kommer bli det (om jag ine ruttnar fullkomligt på att jag itne kan läsa alla artbeskrivningar ;) ). Nu ska jag sluta babbla, men så har det vart för mig på en del andra forum.

Håller med ovanstående talare :d

Annons