Vart skall pumpen sitta??

#1 - 24 juni 2007 11:07
Hej,

Jag har införskaffat mig ett 200liters akvarium (begagnat) och fick med pump samt doppvärmare. Men inga beskrivningar!
Hur skall doppvärmaren sitta? skall denna vara helt under vattnets yta?
Pumpen är en Fan-2 från aguael och skall denna oxå sitta helt under vattnets yta?
Hjälp mig! vill få igång mitt akvarium snart! =)
#2 - 24 juni 2007 11:11
Doppvärmaren ska sitta helt under vattenyten. Pumpen ska stå upp, med utblåset en-två cm under vattenytan.
Kom bara ihåg att låta akvariet rulla runt en vecka eller så innan du sätter i fisk...läs artikeln om akvarieuppstart härinne.

Lycka till! :)
#3 - 24 juni 2007 11:22
Många skriver att utblåset skall sitta precis vid vattenytan för att få mer syre...
Men det kanske gäller olika saker med olika pumpar?! lr har jag helt fel?
#4 - 24 juni 2007 11:33
noggis skrev:
Många skriver att utblåset skall sitta precis vid vattenytan för att få mer syre...

Men det kanske gäller olika saker med olika pumpar?! lr har jag helt fel?

1-2cm är en bra riktvärde, blir cirkulation på vattenytan men inte vågor som stänker över.

Det skiljer sig lite från pump till pump, vilka fiskar man har kan också påverka hur man placerar sin pump.
#5 - 24 juni 2007 11:50
Jens A. skrev:
Pumpen ska stå upp

Varför då? Effekten borde väl bli densamma oavsett om pumpen ligger ner eller står upp, sålänge vattenintaget är ohindrat?
#6 - 24 juni 2007 11:51
Kan man inte lägga i nåt som nautraliserar vattnet?

och ang pumpen det är juh en sladd...ska den ner under vattnet oxå?
#7 - 24 juni 2007 11:52
Den/de första fiskarna kan du släppa i när karet är färdigt, du får inte igång processen utan någon som lämnar ifrån sig skit, men ta det lugnt den första tiden med inköpen!
#8 - 24 juni 2007 11:53
Pumpen brukar sitta så vattenytan precis kommer över pumphuvudet.
#9 - 24 juni 2007 12:01
okej...men vadå...då kommer sladden vara under vattnet?!
#10 - 24 juni 2007 12:03
Varning!

Man måste kolla tillverkarens rekommendationer om hur doppvärmaren ska placeras!!!

Jag har en Akvastabil och den får inte vara under ytan helt!
#11 - 24 juni 2007 12:09
noggis skrev:
okej...men vadå...då kommer sladden vara under vattnet?!

De är helt täta, och skulle den inte vara det så släng den då det är förenat med livsfara att ha en otät pump i karet.
På doppvärmaren brukar det vara ett streck där vattenytan bör vara och försök följa den rekomendationen så gott det går.
#12 - 24 juni 2007 12:11
Okej, tack för alla svar!

Annons