Vart ska jag placera mina malar?

#1 - 13 februari 2009 01:41
Hej. Jag har ett problem.
Jag äger följande malar, de flesta halvvuxna:

2 LDA -25 Pitbull Pleco (5 cm)
1 L-205 Peckoltia Brevis hona (fullvuxen ca 12 cm)
1 L-205 Peckoltia Brevis hane (fullvuxen ca 9 cm)
1 L-076 peckoltia (6 cm)
1 L-029 Vampyrpleco (15 cm)
1 st vanlig L-144 (5 cm)
2 L-144 Long fin (5 cm)
2 L-144 guld (hane & hona) (ca 7 cm)
1 st skäggmunsmal med vit söm & vita prickar. ev L-100, (6 cm)
1 L-? 103 eller 104? Peckoltia Vittata Clown Pleco (4 cm)
1 L-015 Peckoltia Vittata (3 cm)
1 L-083 Gibbiceps (11 cm)
1 L-001 Joselimaianus halvvuxen (11 cm)
1 synodontis valentiana (12 cm)
1 synodontis polli (9 cm)
1 chokladmal (7 cm)
1 hemiloricaria parva, pisksnärtsmal (12 cm)
1 L-316 peckoltia (6 cm)
1 L-191 Royal Panaque (grönrandig) (5 cm)

Jag ska göra om i mina kar & har en tanke om att ha följande fiskar i dem:
Kar 1: Guldsöm, eldstjärt, zebraciklid, jack dempsey, praktbotia (samtliga fiskar är nu ca 5 cm)
kar 2: Guldfisk/slöjstjärt (stora)
kar 3: Malawiciklider

Hur hade ni fördelat alla dessa malar med tanke främst på hur det fungerar
ihop med dessa fiskarter??? Ska sätta upp 2 nya kar imorgon (idag ser jag nu) och vore jätteglad för några förslag!

//Karin
#2 - 13 februari 2009 02:24
Du kan ge malarna till mig!

...ber om ursäkt för de svaret... kände att ja var tvungen, såhär halv fyra på morgonen...
#3 - 13 februari 2009 09:03
He he. Ja, det blev lite sent om man säger så. Men min hjärna funkar kalas under småtimmarna. Vilket härligt inlägg jag gjorde minsann. Folk ser det & kommer kanske tycka det blir lite mycket att få till ett bra svar. Men försöka duger har jag hört.
#4 - 15 februari 2009 04:42
- Ingen? :-(
#5 - 16 februari 2009 10:37
OK, ÄTER ciklider från Syd/central amerika malar ifall de är för små?
#6 - 16 februari 2009 10:49
Då får de vara riktigt små;).
Sätt ut en annons på fiskarna, så blir du av med en hel del av dessa skulle jag tro:). Men tyvärr får du nog inte så mycket för dem, du kan räkna med ungefär halva butikspriset.
#7 - 16 februari 2009 20:07
Saken är den att jag hörde av min kompis att någon han känner hade en Jack.D som de fick "dra" ut en stor mal ur munnen på! Båda överlevde lyckligtvis. Så har jag läst att malar kan man ha ihop med Jackar om de är lika stora... sedan att GULDSÖMMAR som blir så stora verkar acceptera små ancistrus & inte äter dem är underligt i så fall.

NÅGON på hela zoopet har väl ändå malar????????????
Göldsöm, malawis mm - vad har NI för malar ihop med dem då? Kanske är min fråga ovan taskigt formulerad men att SÄLJA mina malar? Never!
#8 - 16 februari 2009 23:42
Aha, sorry, jag trodde du ville göra dig av med malarna;).
Jag har ett Malawi på jobbet och där går ett gäng Ancistrus i det karet. Hur det funkar med lite större SA ciklider och malar kan jag inte svara på...
#9 - 16 februari 2009 23:52
Gibbicaps kan du ha med malawi iallafall. Lika så din skäggmunsmal. Royal panaque vill ju ha lite surare vatten o mycket rötter, så kanske tillsammans med dina guld fiskar. Bara sök på malarna o se vad dom vill ha för vattenvärde och inredning så får du försöka anpassa det efter det sen så bra det går. Men varför 22 malar i 3 kar? Tänk på att vissa blir riktigt stora. Lycka till
#10 - 17 februari 2009 00:17
Jag är rädd att de blir mat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tack! Nu tror jag bestämt att jag vill ändra "Rubrik" i mitt inlägg. Det misstolkas! Åhh!
Men det gååååååååååår inte.
22 malar = jag älskar malar. Man kan lösa det hela framöver genom större kar eller sälja/byta bort mot mindre. Skulle aldrig plåga något djur. Icke!

Just därför är jag lite nyfiken på vilka av dem jag kan ha främst i Syd/Centralamerikanska karet (375 l) kar1 (se ovan)

Jag är rädd att de blir mat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :(

Har googlat & frågat & tjatat på zoohandlare men alla säger helt olika saker. :confused: Eller rättare sagt - svaren är så luddiga att de inte går att tolka på nåt bra sätt.

Annons