Vårt nya 222-liters med parfymdoft

#1 - 5 januari 2009 10:17
Igår hämtade vi det nya 222-literset. Det skulle egentligen bli ett litet akvarie att ha räkor i men blev istället ett större. Det var ju så billigt, 400 kr för aluminiumakvarie med ställning och lysramp. Ja, visst var det billigt men..... Vi hade frågat om hur länge sedan det var vatten i det och det hade stått tomt i en månad (det är ju inte så farligt). Det såg fint ut tills vi fick in det i rummet. Det luktar parfym om det som sjutton och vi har nu förstått varför. Vid närmare titt har det bott en gnagare i det och ungefär tio cm av sillikonet från botten är gnagt. Parfymindränkningen ska nog dölja lukten av gnagare. Visst vi kunde sett att det var ätet på sillikonet men förmodligen hade vi tagit det ändå eftersom det var väldigt billigt. Sillikonet känns ändå fräscht.

Vi har nu fyllt upp med vatten så långt som det är gnagt för att se om det läcker. Om det inte läcker behöver vi sillikona om det ändå?

Hur får vi bort ev rester av gnagarbajs? det är inget vi ser men vi vet ju inte om vattnet blir påverkat. Hur får vi bort parfymdoften? Vågar man rengöra med lite lite lite såpa eller finns det något bättre?
#2 - 5 januari 2009 10:22
Skrubba med vatten, tålmodigt och länge.

Och jag hade nog silikonat om ändå, för 222 liter ut på golvet om det spricker är förödande.
#3 - 5 januari 2009 10:23
Hur skulle det kunna spricka om det inte läcker nu? Menar du att glasskivorna kan släppa i hörnet?
#4 - 5 januari 2009 10:24
Precis. Det kanske tär lite varje dag, och så tillslut så släpper det.

Men vad vet jag :p
#5 - 5 januari 2009 10:26
Problemet är att vi inte riktigt vet hur man gör, vi har aldrig behövt göra det förut. Och om det inte läcker nu känns det onödigt att börja greja med det fast visst hade det varit bättre om det inte hade varit gnagt.
#6 - 5 januari 2009 11:36
Ni kan ju chansa, men 222 liter ut på golvet fattar man inte vilka skador det kan åstadkomma om man inte varit med om det. Hos min morfar rann det ut 20 liter när ett akvarium sprack en gång, och han fick bryta up hela golvet och källartaket och sanera. Det kan ju ge en fingervisning om vad 10 gågner så mycket vatten kan åstadkomma. ;)
Guest
#7 - 5 januari 2009 11:40
Finns glasmästare som kan göra det åt er ^^
#8 - 5 januari 2009 11:43
Eftersom det inte läcker nu kan bara fylla på med sillikon? Eller måste man ta bort det gamla?
#9 - 5 januari 2009 12:27
har den inte lyckats gnaga in mellan glasen är det nog ingen fara för hållfastheten men du kan ju kanske lägga på lite nytt silicon utanpå där det är gnagt!
#10 - 5 januari 2009 12:35
Jag har kännt med naglen (alltså inte skrapat bort sillikon utan bara kännt på sillikonet) och jag kan inte någonstans där det är gnagt känna glaskanten. Det måste ju ändå vara värre om man kan känna kanterna av glaset. Det har varit vatten i det nu i nästan 3 timmar och det har inte läckt.
#11 - 5 januari 2009 12:42
Var inte dumsnål. Skrapa rent och silikona om den inre fogen.
#12 - 5 januari 2009 13:32
Jag håller med Peter, gör du inte det och karet skulle läcka så kommer du bara att bli arg på dig själv;).
#13 - 5 januari 2009 13:45
Skär bort silikon som släppt från glaset, om det finns något. Rengör noggrant med lite diskmedel i vatten, torka efter med t-sprit. Sätt maskeringstejp nån millimeter utanför den existerande fogen. Lägg på en sträng glas-silikon, INTE våtrumssilikon, och stryk ut med fingret. Ta bort tejpen omedelbart. Spraya gärna vatten på fogen. Vänta ett dygn. Provfyll akvariet och läcker det inte är det bara att köra.

Det är nästan aldrig nödvändigt att helt riva karet - och tur det, för att jonglera fem stora lösa glasskivor är ett rent h-e vid limningen sen.
#14 - 5 januari 2009 15:18
Fast det läcker ju inte nu så hur ska jag veta att det håller längre bara för att jag fyller på med sillikonet när jag inte ser skillnaden läcker nu - läcker inte efter lagning??
#15 - 5 januari 2009 15:38
cillan skrev:
Fast det läcker ju inte nu så hur ska jag veta att det håller längre bara för att jag fyller på med sillikonet när jag inte ser skillnaden läcker nu - läcker inte efter lagning??
mest för att få en homogen yta och givetvis för att minska risken för att det ska börja smådroppa... Men du gör som du vill;)
#16 - 5 januari 2009 15:45
Vi har försökt ta kort på hörnen för att visa er men det var inte så lätt.

Klicka här: http://www.cenix.se/akv/1.jpg och byt ut 1 till 2, 3 och 4 så ser ni bilderna.

Jo, jag vet att jag gör som jag vill men vi har aldrig råkat ut för detta förr och jag börjar blir lite irriterad på det här köpet. Varför såg vi inte det här innan vi kom hem? Vi som alltid är noga med att kolla vinklar och vrår, vi väl glada över att kunna hitta ett så billigt kar, som blev väldigt dyrt.

Om vi börjar skrapa bort det sillikon som finns är risken att vi förstör mer eftersom vi inte vet jättenoga hur man gör. Däremot skulle jag kunna tänka mig att lägga på sillikon utan att skrapa med rakblad men då är ju frågan om det är lika hållbart som om man gjorde det "rätt". Jag vet varken ut eller in just nu.
Guest
#17 - 5 januari 2009 15:55
Använd macron nästa gång ^^
Du kan ju alltid skära bort 10cm från bottnen och uppåt (lr hur långt gnagandet går) och sen göra rent o sätta nu silicon där.
#18 - 5 januari 2009 16:01
Narii skrev:
Använd macron nästa gång ^^

Du kan ju alltid skära bort 10cm från bottnen och uppåt (lr hur långt gnagandet går) och sen göra rent o sätta nu silicon där.

Ursäkta att vi inte är proffsfotografer, jag sa att de inte var så bra redan innan.

Nu har vi nog fått 4 olika sätt på hur vi ska göra eller inte göra med sillikonet. Det är sannerligen inte lätt att veta hur man ska göra när det finns så många olika alternativ och vi inte har någon aning om hur man gör mer än det som står här. Vill ju verkligen inte förvärra och det är jag rädd för om vi börjar pilla med rakblad.
#19 - 5 januari 2009 16:06
Vad kostar det att lämna in det och en glasmästar fixar det? Gör de om allt då eller bara där det är skadat?
#20 - 5 januari 2009 16:12
cillan skrev:
Gör de om allt då eller bara där det är skadat?

Det beror ju på vad du betalar för. ;)

Om du bara betalar för att få det skadade fixat, så fixar han ju troligen bara det skadade.
#21 - 5 januari 2009 16:16
Vad kostar det då?
#22 - 5 januari 2009 17:28
Varför ska man använda t-röd?
#23 - 5 januari 2009 17:35
cillan skrev:
Varför ska man använda t-röd?

Så att silikonet fäster då det tvättar bort den feta ytan efter tex fingrar.
Bilagor:
#24 - 5 januari 2009 17:44
Hur länge ska man vänta när man torkat med t-röd innan man kan lägga på sillikonet?
#25 - 5 januari 2009 18:23
jag förstår inte riktigt va problemet är.
silikon kostar ju knappt 50:-. ni har köpt ett 222liters akvarium för 400:- (svin biligt) det är ganska så enkelt att lägga till en liten sträng med silikon.
ett plus är ju att ta bort det gamla. (dock inte så mycket att rutorna ramlar isär)
jag köpte ett 250L som jag tog bort silikonet på själv fast jag aldrig gjort det.
sen om du vill lämna in akvariet till någon glasmästare.
så är det nog bäst att ringa o fråga vad det kostar men det lär ju bli betydligt dyrare än att göra det själv.

Här har du från clasohlson:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21075590

Lycka till!!!
#26 - 5 januari 2009 18:34
Sleep skrev:

silikon kostar ju knappt 50:-. ni har köpt ett 222liters akvarium för 400:- (svin biligt) det är ganska så enkelt att lägga till en liten sträng med silikon.

ett plus är ju att ta bort det gamla. (dock inte så mycket att rutorna ramlar isär)

jag köpte ett 250L som jag tog bort silikonet på själv fast jag aldrig gjort det.

så är det nog bäst att ringa o fråga vad det kostar men det lär ju bli betydligt dyrare än att göra det själv.

Lycka till!!!

Typiskt zoopet!! Sådana här svar får man ofta här och det tycker jag är väldigt tråkigt och synd, ett forum är lixom till för att fråga saker när man inte vet. Det spelar ju ingen roll hur billigt eller dyrt akvariet var om det börjar läcka!
#27 - 5 januari 2009 19:11
cillan skrev:
Typiskt zoopet!! Sådana här svar får man ofta här och det tycker jag är väldigt tråkigt och synd, ett forum är lixom till för att fråga saker när man inte vet. Det spelar ju ingen roll hur billigt eller dyrt akvariet var om det börjar läcka!

Jag kanske inte är världens bästa på att skriva. Men det va inget illa menat.
Utan. Lycka Till!!
#28 - 5 januari 2009 19:21
Sleep skrev:

Lycka till!!!

vart köpte du sillikonet för de priset nånstans!!!! ? :S

jag betalade 373:- för 1 tub ORCA underwater glue
#29 - 5 januari 2009 19:29
Avlägsna löst sittande silikon och rengör försiktigt den del fogen som är skadad med en trasa och lite rödsprit. Observera att trasan endast bör vara väldigt lätt fuktad med rödsprit. Lägg maskeringstejp på båda sidor fogen för att få en fin fog. Avlägsna tejpen direkt efter limmning och dra med fuktat finger utmed fogen för att jämna till. Fukta gärna fingret med vatten med en droppe diskmedel. Känner du dig obekväm med att hantera silikon mm. så kan säkert en glasmästare säkert göra detta för ett par hundra kr.
Lycka till!
#30 - 5 januari 2009 19:32
Sleep skrev:
Jag kanske inte är världens bästa på att skriva. Men det va inget illa menat.

Utan. Lycka Till!!

Ok men det var bra att du sa att det inte var illa menar, lät lite så.

Visst är det en liten konstnad att köpa lite sillikon, det är nog bara det att jag inte litar på mig själv att det ska bli hållbart. Sambon är i alla fall iväg och köper sillikon.
#31 - 5 januari 2009 19:37
Sleaper skrev:
Avlägsna löst sittande silikon och rengör försiktigt den del fogen som är skadad med en trasa och lite rödsprit. Observera att trasan endast bör vara väldigt lätt fuktad med rödsprit. Lägg maskeringstejp på båda sidor fogen för att få en fin fog. Avlägsna tejpen direkt efter limmning och dra med fuktat finger utmed fogen för att jämna till. Fukta gärna fingret med vatten med en droppe diskmedel. Känner du dig obekväm med att hantera silikon mm. så kan säkert en glasmästare säkert göra detta för ett par hundra kr.

Lycka till!

Vi har pillat bort det löst sittande silikonet och rengjort men vi tog nog lite mer än lite rödsprit på trasan men det var en timme sedan nu. Den var rätt bra fuktad men det har ju fått torka länge nu. Är det jättedumt?

När de bytte kakel i våran lägenhet för ett år sedan frågade jag snickaren (eller vad det heter) som satte dit fogen varför han hade diskmedel i vattnet och då fick jag prova skillnaden med vatten och vatten med diskmedel i. Det var verkligen stor skillnad. Fast det skulle ju inte vara till ett akvarium utan bara på ett provpapper så det var ju inte så noga om det blev bra. Men jag har i alla fall provat med ett proffs som visade ;).
#32 - 5 januari 2009 19:42
Jag har läst men inte lagt mig i än.. vill bara säga att jag tror det kommer gå jätte bra med eran lagning. :)
#33 - 5 januari 2009 20:02
Leo_Zvar skrev:

clashohlson kolla på länken [SIZE=5][COLOR=#0066cc][SIZE=5][COLOR=#0066cc]
http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=21075590
[/COLOR][/SIZE][/COLOR][/SIZE]
Guest
#34 - 5 januari 2009 20:16
cillan skrev:
Vad kostar det att lämna in det och en glasmästar fixar det? Gör de om allt då eller bara där det är skadat?

För mig skulle de kosta 500kr att silikona om ett 484l kar. Men de priset fick jag för att farsan känner glasmästarna.
#35 - 5 januari 2009 20:18
Sleep skrev:
clashohlson kolla på länken [SIZE=5][COLOR=#0066cc]

[SIZE=5][COLOR=#0066cc][SIZE=2]http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=21075590[/SIZE] [/COLOR][/SIZE]

[/COLOR][/SIZE]

jag är inte blind [:o] men frågan är hur bra dedär limmet är...
#36 - 5 januari 2009 20:55
Nu har vi lagt på silikon (Cascos glassilikon, det stog att det är för akvarier). Men om det blev så bra vet jag inte. Läste på internet (tyvärr efteråt), på tuben stod det inte så mycket, det jag är fundersam på är att det står "[FONT=Arial][SIZE=2]
[LEFT][SIZE=2][FONT=Arial]Massan måste noga pressas fast i fogen för att få en [/FONT][/SIZE][SIZE=2][FONT=Arial]fullständig vätning av fogytorna" [/FONT][/SIZE][/LEFT]
[/SIZE][/FONT]Vi pressade ju inte precis fast den men drog ju med fingret.

"[FONT=Arial][SIZE=2][FONT=Arial][SIZE=2]Vid reparationsarbeten måste all gammal fogmassa avlägsnas före ny fogning"[/SIZE][/FONT]
[/SIZE][/FONT]Vi tog inte bort all gammal fogmassa utan bara det som var löst.

Tänk om det inte blir bra nu bara för det. [:-13]
#37 - 5 januari 2009 21:19
Leo_Zvar skrev:

det är jättebra! har siliconat om 2 kar(ett 100 lit å ett 250 lit) dvs helt å hållet för ett år sen å de har inte läckt det minsta, billigt kan faktiskt vara lika bra som dyrt-dyrt inte alltid=bäst
#38 - 5 januari 2009 21:37
Leo_Zvar skrev:

Det du köpte för dyra pengar är en helt annan produkt. Ett undervattenslim.
Det är något du inte kan använda silikon till. Alltså att limma uinder vattnet.
#39 - 5 januari 2009 21:54
Leo_Zvar skrev:

Underwater glue är väl sånt där undervattenslim som man t o m kan använda under vattnet, alltså att limma med direkt i ett fyllt kar! Klart det är mycket dyrare än vanligt silikon. Är ju värt en del att slippa tömma akvariet och vänta på att allt ska torka, menar jag.

Cillan: Lycka till, det blir säkert bra! Var detta akvariet i Skaraborg som jag såg på Blocket tro?
#40 - 5 januari 2009 22:06
Japp, detta är det http://www.blocket.se/vi/19666793.htm?ca=15_s. Jättefint skick :rolleyes: och man ska tydligen fråga vad det använts till under den sista månaden det inte var vatten i det, fast det glömde ju vi :rolleyes:. Fast det var ju så attans billigt.....
#41 - 5 januari 2009 22:23
Leo_Zvar skrev:

heheh förlåt!!! [:o]
#42 - 5 januari 2009 22:41
Det står på tuben att det ska ta 2 dygn innan det härdat. Kan vi inte fylla på vatten förän om 2 dygn?
#43 - 6 januari 2009 00:37
Leo_Zvar skrev:

jag köpte ett annat silikon från en glassmästare som jag använde på ett av min kar. det kosta 70kr har haft det igång i 12år utan att byta o det har inte läkt en enda gång.
skit bra med andra ord :d
#44 - 6 januari 2009 00:39
cillan skrev:
Det står på tuben att det ska ta 2 dygn innan det härdat. Kan vi inte fylla på vatten förän om 2 dygn?

det är lika bra att vänta. även om det står 2 dygn så kan man vänta 1 xtra. så är man på säkra sidan. det gjorde jag och mitt har hållt i 12 år.
men det som är så jävla jobbit om man får säga så är ju att vänta.
man vill ju ha i allt på en gång. :d
#45 - 6 januari 2009 16:21
Å nej så länge. Vi som hade tänkt startat det i söndags.
#46 - 6 januari 2009 18:14
Finns det inget som kan skynda på så man kan börja städa ur det och fylla det?
#47 - 6 januari 2009 18:20
Vanligt glassilikon härdar med en hastighet av 2mm/dygn..
#48 - 6 januari 2009 18:21
Vad betyder det?

Då skulle det ju ta 1000 dygn för ett kar som är 2 meter långt.
#49 - 6 januari 2009 18:25
http://www.sika.se/admin/download.asp?FileLink=upload/Produktblad/Sikasil-E%20PB.PDF

Att 2 milimeter silikon stelnat klart efter 24 timmar, om fogen du lägger är 2 cm tjock tar det 120 timmar = 5 dagar.
Bilagor:
#50 - 6 januari 2009 18:28
http://www.sika.se/admin/download.asp?FileLink=upload/Produktblad/Sikasil-E%20PB.PDF

Att 2 milimeter silikon stelnat klart efter 24 timmar, om fogen du lägger är 2 cm tjock tar det 120 timmar = 5 dagar.

Om du fyller ett akvarium som är 2 000mm x 2 000mm x 2000mm så tar det nog uppskattningsvis 2,5 år innan det genomhärdat, om nånsin..
#51 - 6 januari 2009 18:29
cillan skrev:
Vad betyder det?

Då skulle det ju ta 1000 dygn för ett kar som är 2 meter långt.

ursäkta mig cillan, men vid dehär laget så hade du likagärna kunnat köpa dig ett annat kar,för det verkar bara vara problem.:confused:
#52 - 6 januari 2009 18:30

Om du fyller ett akvarium som är 2 000mm x 2 000mm x 2000mm så tar det nog uppskattningsvis 2,5 år innan det genomhärdat, om nånsin..
#53 - 6 januari 2009 18:36
Men när kan man börja göra i ordning det då, lägga i grus och fylla med vatten?
#54 - 6 januari 2009 18:36
Leo_Zvar skrev:
ursäkta mig cillan, men vid dehär laget så hade du likagärna kunnat köpa dig ett annat kar,för det verkar bara vara problem.:confused:

Va? Vad är det som är problem nu?
#55 - 6 januari 2009 18:37
Efter att silikonen genomhärdat och du sköljt ur akvariet.
#56 - 6 januari 2009 18:39
Men när är det genomhärdat då?

Alltså det jag vill veta är när jag kan tvätta akvariet, lägga i gruset och börja fylla på med vatten efter att jag förstärkte silikonet.
#57 - 6 januari 2009 20:57
Du har redan fått svaret men vi gör ett nytt försök.

2 mm på 24 timmar är en vanlig siffra som nämns. Kolla om detta gäller det silikon som du har.

Hur tjockt lager silikon har du lagt?
#58 - 6 januari 2009 21:25
Är det 2 mm på tjockleken eller 2 mm på längden? Om man då skulle göra ett helt avkarium skulle det ta flera år innan det går att använda?
#59 - 6 januari 2009 22:14
Tjockleken;)!
Ett ganska enkelt sätt att veta när man kan fylla karet är när det slutat lukta starkt:).
#60 - 6 januari 2009 22:17
Blev karet tät ?
#61 - 6 januari 2009 22:17
ansjo skrev:
Tjockleken;)!

Ett ganska enkelt sätt att veta när man kan fylla karet är när det slutat lukta starkt:).

[:-5][:-5][:-5]

Jag trodde ju att nu menade 2mm på längden :d. Så dum jag känner mig nu [:o]!

Då är det nog färdigt i morgon, hoppas jag för det luktar mindre nu.
#62 - 6 januari 2009 22:20
Jep när lukten är veck är massan torr nog för vatten. Tätar med silkon flera ggr i vecka i jobbet och det är en bra tumregel att när lukten är borta håller fogen för vatten. Jup det är lätt och ställa konstiga frågor när man känner sig stressad och uppe i varv. Lycka till med det nya karet =)
Ni har gjort ett kap.
#63 - 6 januari 2009 22:21
Jag råkade nog ändra så att någons meddelande försvann, hur jag nu kan lyckas med det.

Vi har inte provat karet än. Ska man inte vänta tills det har härdat klart innan man provar? I alla fall läkte det ju inte innan så det borde ju inte läcka efter eftersom vi bara la ett lager ovanpå.
#64 - 6 januari 2009 22:23
Jag har glömt att skriva att vi blivit av med parfymdoften, det var ju egentligen det tråden handlade om från början. Kanske var tack vare silikonet för ättika tar ju bort lukt.
#65 - 6 januari 2009 22:29
Och många gånger har jag hellre näsan i ättika än i gammaltantparfym:p!
#66 - 6 januari 2009 22:32
Ja det är sant. Fast nu vill jag ju bli av med parfymdoften oxå så jag kan sätta igång akvariet ;)
#67 - 7 januari 2009 20:45
Dukan ställa ner en lite skål med ättika i karet och tända ett värmeljus i en bra hållare och låta det brinna en ½timme,
jo meddelandet som försvann var mitt jag tog bort det själv =)
#68 - 7 januari 2009 20:50
Vänta minst ett dygn innan du har i vatten i karet ytan på silikonet kan harhärdat men under den torra ytan kan den ff vara ohärdad och i vatten torkar inte silikonet något vidare. Lukten brukar försvinna på en 10-12 timmar men den har kanske inte fått fullhållfasthet än men pallar med vatten , vill du ha det bra så är det bara lite tålamod som gäller.
#69 - 8 januari 2009 00:27
Det blev två dygn innan vi började städa det. Nu har vi lagt i gruset, vattnet och växter, filter och doppvärmare. Det är fortfarande väldigt grumligt men när det lagt sig ska ni få se hur det blev.
#70 - 8 januari 2009 11:40
Kul att det händer något, och du gjorde rätt i att vänta lite extra:).
#71 - 14 januari 2009 20:44
Nu vill vi se bilder på karet i när det är uppstartat.
#72 - 14 januari 2009 22:02
http://www.cenix.se/akvarie/222.jpg
Den är tagen i torsdags. Vi har satt dit lite fler växter i framkanten, Sagittaria subulata (min första vinst på tradera). Ska ta ett nytt foto när växterna blivit lite bättre.
#73 - 14 januari 2009 22:05
Ser fint ut =)
Vad blir det för fiskar i ?
#74 - 14 januari 2009 22:54
Kul Cillan att du fick ordning på silikonet och parfyrmlukten :)
Och fint vart det ju också :D
Vad är det för stor och fin växt du har i mitten???
#75 - 15 januari 2009 15:52
Växten i mitten är en ceratopteris siliquosa (du kan slå på ceratopteris cornuta här på zoopet om du vill läsa mer om den, de är nästan likadana). Den växer så det knakar nu och särskilt efter att vi satt i ett rör för växterna. De är verkligen gigantisk.

Det blir de fiskarna som vi har i 180-literset; guppy, black molly och platy i olika varrianter. Även posthornssnäckor och någon mal om vi lyckas få malarna att yngla av sig. Har köpt äppelsnäkor idag och men de ska vara i det karet som är 180 liter men kanske flyttar en till 222-liters för att städa.
#76 - 15 januari 2009 15:57
man kan göra rent akvariet från parfymen me grönsåpa.. fiskarna gillar grönsåpa.. hoppas de kan ta bort parfymlukten =)
#77 - 19 januari 2009 21:08
Myzan___ skrev:
man kan göra rent akvariet från parfymen me grönsåpa.. fiskarna gillar grönsåpa.. hoppas de kan ta bort parfymlukten =)

OK i vilka doser tillsätter man grönsåpan ?? Eller är det bra att skvätta i så att fiskarna kan äta efter behag *med glimten i ögat* ;)
Jag vet ingen mer somrigt än trasmattor som skurats med grönsåpa som läggs in i köket efter att torkat ute och sedan denna ljuvliga doft sprider sig.
#78 - 19 januari 2009 21:25
Å det får mig att längta till sommaren. Vi brukar torka golven med såpa (det är bäst när man har hund har jag hört), det luktar så gott när man torkar och en stund efter fast tyvärr försvinner doften rätt fort. Oj vad off topic det blev.

Nu är alla fiskarna förflyttade till det nya karet och vi har redan hunnit få yngel. Av vad vet jag inte för det kan vara både guppy, platy och black molly, jag hoppas på platy eller black molly för guppy har vi redan ett gäng fast vad som är egentligen alltid välkommet.

När alla dessa fiskar försvann kom räkorna fram bättre och vi upptäckte att vi hade många räkbebisar. Det verkar funka bra med rybintetra i räkkaret. Lite häftigt är det med när räkorna klättrar på äppelsnäckorna.
#79 - 19 januari 2009 21:37
cillan skrev:
Å det får mig att längta till sommaren. Vi brukar torka golven med såpa (det är bäst när man har hund har jag hört), det luktar så gott när man torkar och en stund efter fast tyvärr försvinner doften rätt fort. Oj vad off topic det blev.

Nu är alla fiskarna förflyttade till det nya karet och vi har redan hunnit få yngel. Av vad vet jag inte för det kan vara både guppy, platy och black molly, jag hoppas på platy eller black molly för guppy har vi redan ett gäng fast vad som är egentligen alltid välkommet.

När alla dessa fiskar försvann kom räkorna fram bättre och vi upptäckte att vi hade många räkbebisar. Det verkar funka bra med rybintetra i räkkaret. Lite häftigt är det med när räkorna klättrar på äppelsnäckorna.

Jop grön- eller gulsåpa är det enda jag torkar golv med för den goda doftens skull :D.
Mina körsbär är hur framfusiga som helst mot posthornssnäckorna sliter foder flingorna i från dom klättrar på dom som om de vore stenar. [:o]
#80 - 26 januari 2009 21:11
Ska försöka komma ihåg att ta en ny bild på akvariet i morgon när det är tänt. Det enda problem vi egentligen haft hittills är att vi har fått lite trådalger i den stora växten. Vad kan det bero på?
#81 - 26 januari 2009 22:27
Någon skrev att alger triggas av förändringar i vatten värden och de brukar inte vara helt stabile i ett ny startat kar.
#82 - 26 januari 2009 22:30
Fast enligt vattenproverna ligger de stabilt men det kanske bara är att plocka och så blir det bättre när det varit igång ett tag.
#83 - 26 januari 2009 22:33
Jo det brukar vara en bra metod. Det finns någon produkt som kallas för easycarbo -Vill jag minnas den heter, det skulle minska till växten av alger och till o med få bort som om man duttar ut det på algerna.

Annons