Vart köper jag ett stort akvarium?

#1 - 6 augusti 2010 13:50
Tjena!

Ska under den kommande vintern köpa ett 960l, men har ni några förslag på vart? Det kanske kvittar, rent ekonomiskt menar jag. Har ni några erfarenheter? Bor i Skaraborg, så har ni bra tips där eller på nätet så vore det uppskattat. Kommer troligtvis köpa nytt då det känns lite tryggare, även om det svider lite mer i plånboken...

Niklas
#2 - 6 augusti 2010 13:55
Nytt 960 är tyvärr inte lätt, utan då får du beställa ett via tex Akvarilagret i Stockholm som tillverkar dessa. Det kostar 9000:- till kund men är då bara karet plus att du får hämta det själv eftersom de inte skickar det.
Sedan kan du alltid kolla med de lokala glasmästarna, men någon annan grossist på ett 960 finns mig veterligen inte i Sverige. Förut såldes det lite polska kar i den storleken, men den grossisten har lagt ner.
Annars kan du alltid kolla på blocket efter begagnade, det kommer ut ett och annat lite då och då...
#3 - 6 augusti 2010 13:57
ansjo skrev:
Nytt 960 är tyvärr inte lätt, utan då får du beställa ett via tex Akvarilagret i Stockholm som tillverkar dessa. Det kostar 9000:- till kund men är då bara karet plus att du får hämta det själv eftersom de inte skickar det.

Sedan kan du alltid kolla med de lokala glasmästarna, men någon annan grossist på ett 960 finns mig veterligen inte i Sverige. Förut såldes det lite polska kar i den storleken, men den grossisten har lagt ner.

Annars kan du alltid kolla på blocket efter begagnade, det kommer ut ett och annat lite då och då...

eller globefish;) där kosta det 7200 och en ställning ligger runt 2000
men där är det också till att hämta själv.
#4 - 6 augusti 2010 14:02
Men vad är det för tillverkare? Det har lite med priset och kvalitén att göra med...
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 6 augusti 2010 14:15
Eldorado har ett 900 liters i sitt sortiment http://www.eldorado.dk/media/Effect-Line_catalogue_GB.pdf och jag tror att de går att få tag på i Sverige.

Annars är det som flera redan sagt ytterst få som specialtillverkar akvarium - detta eftersom det blir himla dyrt. Mitt nuvarande 3.000 liters kommer från Akvarielagret i Stockholm. Förr har jag haft stora akvarier (av mina gamla akvarier står t.ex. ett hörnakvarium på drygt 3.000 hos Djurmagazinet i Jönköping och ett på drygt 1.000 liter hos TropAkvariefiskimporten i Göteborg) som andra (mer näraliggande företag) har tillverkat - men dessa har lagt av eftersom det inte lönade sig för dom att göra dessa.
#6 - 6 augusti 2010 15:18
Eldorado har ett 900 liters i sitt sortiment http://www.eldorado.dk/media/Effect-Line_catalogue_GB.pdf och jag tror att de går att få tag på i Sverige.

Jepp, det är inga problem att få tag i dessa kar, hade ett själv tidigare. Nackdelen är att de inte har en möbel till den storleken utan då är det alu-ställning som gäller, annars är de nog bland de snyggaste ramakvarierna som är ute på marknaden.
En liten parantes till dessa kar är tjockleken på glasen, botten är 12 mm, front och bakglas 10mm samt kortsidor i 8 mm, lite i klenaste laget i mina ögon men en fördel om man ska bära karet långt:p!
En annan variant är att bila ner till Danmark/Tyskland/Polen där det är ganska humana priser på större kar från 900 liter och uppåt och släpa hem ett bautakar;).
Bilagor:
#7 - 6 augusti 2010 15:21
jaså är det ditt gamla kar som står i gbg :) han har måmga intressanta fiskar där :)

om du vill hya ett stort kar är det nog mycket lättare att få tag i ett 720L imazo ligger ju i vara, det är ju nära men vet inte om du kan köpa direkt av dom? :)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 6 augusti 2010 15:22
Sen kan väl även Åleds Akvarium utanför Halmstad tillverka specialakvarium, eller?
#9 - 6 augusti 2010 15:25
hult87 skrev:

om du vill hya ett stort kar är det nog mycket lättare att få tag i ett 720L imazo ligger ju i vara, det är ju nära men vet inte om du kan köpa direkt av dom? :)

Nej, det är en grossist som bara företag kan handla från.
Sen kan väl även Åleds Akvarium i Halmstad tillverka specialakvarium, eller?
Jodå, men jag kollade vad de skulle ha för ett större kar och tyvärr var det då ganska långt utanför min budget när jag skulle ha ett. Men de gör rejäla kar....
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 6 augusti 2010 15:25
hult87 skrev:

720 Liters är standardstorlek och det kan man nog beställa i de flesta affärer. Imazo är grossist och säljer bara till affärer - så deras akvarium lär kunna beställas av alla affärer i Skaraborg
#11 - 6 augusti 2010 16:42
skaraborg är väl inte så jättelångt från jaegfeldts glasmästeri (lysekil?) eller majornas glas (GBG)
Bilagor:
#12 - 6 augusti 2010 16:57
Tycker du skall hålla koll på blocket endå! Trotts att det är begagnat behöver det inte vara skit ;)
#13 - 6 augusti 2010 18:56
Blocket är enklaste å det billigaste sättet å hitta....
#14 - 7 augusti 2010 08:10
När jag hämtade mitt 720L på zooline i Malung så sa dom att dom tillverkar de flesta storlekar på kar.
Dom höll på med ett 1125L när jag var där.
Det är dock avhämtning som gäller där också tror jag.
Mitt 720L gav jag 3000:- för p.g.a en liten fellimning av alulisten i ena hörnet.
Tror dom tar 4000 för den storleken annars.
Hemsidan verkar inte finnas kvar så jag vet inte om dom fortfarande tillverkar men man kan ju ringa och höra.
Det är ändå "bara" ett år sedan jag handlade.
kan fixa tel.nr om det är intressant.
#15 - 7 augusti 2010 14:19
Tjena!

Tackar för svar och råd, vill ju gärna ha ett stort. Mycket vill ju ha mer, mitt största är nu på 450 och det känns ju alldeles för litet... Eldorado kan alltså beställas från i stort sett vilken djuraffär som helst eller? Malung är lite långt hemifrån... Har ngn av er gjort ett eget, har en bra relation med stadens glasmästare, men han har ingen erfarenhet av akvarier. Känns inte som det räcker med glas och silikon eller?

Niklas
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 7 augusti 2010 14:35
Nikost skrev:
Har ngn av er gjort ett eget, har en bra relation med stadens glasmästare, men han har ingen erfarenhet av akvarier. Känns inte som det räcker med glas och silikon eller?

Niklas

Använd enbart limmare som är vana vid att limma stora akvarier. Det handlar ju inte bara om att det finns en risk för vattenskador utan det är faktiskt förenat med livsfara att befinna sig framför ett akvarium som ger sig.
#17 - 7 augusti 2010 20:37
karrokaja skrev:
eller globefish;) där kosta det 7200 och en ställning ligger runt 2000

men där är det också till att hämta själv.

Förutom att de sålde affären för mer än ett halvår sedan?
#18 - 7 augusti 2010 21:07
det är ju lite större än ett 960 liters men det är ett tips http://www.blocket.se/simrishamn/1100_liters_akvarium_28272923.htm?ca=6&w=3
#19 - 7 augusti 2010 23:44
http://www.majornasglas.com/ Verkar vara den bästa i Göteborgsområdet och det är ju inte så långt bort. De är ju också specialicerade på akvarium.

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=10817 här är det många som rekomenderar Majornas glas i en tråd där en vill ha optiwhite glas.
#20 - 4 september 2010 15:37
Hmmm jag fick bra pris på glas för samma storlek som du. till 960 liter.
5000 kr och då är glasen 18 mm tjocka. Ett måste just när du kommer upp i dem mängder av volym
#21 - 5 september 2010 17:14
Bra pris? I förhållande till vad?? Jag beställde och köpte ett 1400 liters från Åleds för 4-5 år sen och jag fick MYCKET akvarie för dom pengarna... :)
#22 - 5 september 2010 18:44
ansjo skrev:
Nej, det är en grossist som bara företag kan handla från.

Jodå, men jag kollade vad de skulle ha för ett större kar och tyvärr var det då ganska långt utanför min budget när jag skulle ha ett. Men de gör rejäla kar....

jag handlar från imazo fast jag käner ju en där så får ju det lite biligare då :p. anars hade det inte gåt att handla där.

Annons