Vart köper jag akvarium???

#1 - 21 november 2010 19:12
:confused:

Jag har kollat runt en hel del på nätet nu, och blir bara mer o mer förvirrad över alla halvbra sidor, med OLIKA info om starta akvarium![:O]

Jag drar det kort:

Jag och min familj vill starta ett sötvattensakvarium på 200-300 liter. Platsen där det ska stå tillåter akvariumet att vara max 140*55 cm, höjden är mindre viktig. Det är tänkt att skaffas/göras amazon-liknande bakgrund, med gömd eller dolda prylar (pump osv).
Fiskarna är tänkta att vara enkla, tex litet stim neontetra, litet stim zebrafiskar, någon mal av lättskött slag som passar resten av fiskarna, sen ngn lite större sort, kanske scalare.
Gruset lär bli Rådasand, och det kommer finnas en del enkla växter, ngn mangroverot och nån typ grotta.

Vi skulle hämtat ett akvarium idag, via Blocket, men när vi pratade med killen på telefon sa han plötsligt att det var repor i glaset... det vill man ju inte ha! Det ska va fint ju ;)

Jag läste nyss i en tråd att Hornbach har billiga 240 liters, är det ngt att ha? Säljer de möbler till ok priser också?

Vi bor i Sala, och har bara en Arken Zoo butik här, de är inte så bra på detta märkte jag. Hade bara 60 liters kar inne för beskådning. Sen var det gibbon och imazo man skulle se på, men de har inga priser, och imazo har inte ens bilder!

Ge mig nu all hjälp ni kan :-D
#2 - 21 november 2010 19:24
EldHav skrev:
:confused:

Vi bor i Sala, och har bara en Arken Zoo butik här, de är inte så bra på detta märkte jag. Hade bara 60 liters kar inne för beskådning. Sen var det gibbon och imazo man skulle se på, men de har inga priser, och imazo har inte ens bilder!

imazo är en grosist så dom säljer inte till privatpersoner(om du inte känner någon där som du kan handla från) bilder har dom men inte på allt som är synd, men om det bara är en bild på t.ex ett akvarium och det finns samma namn på andra akvarium men med olika mått så vet du att det är samma. om du går in på pwss.se eller liknande så kan du se du priserna på saker som imazos har, men om du handlar av någon som jobbar där så blir det billigare för dom har rabatt.
#3 - 21 november 2010 19:40
robidobban skrev:
imazo är en grosist så dom säljer inte till privatpersoner(om du inte känner någon där som du kan handla från) bilder har dom men inte på allt som är synd, men om det bara är en bild på t.ex ett akvarium och det finns samma namn på andra akvarium men med olika mått så vet du att det är samma. om du går in på pwss.se eller liknande så kan du se du priserna på saker som imazos har, men om du handlar av någon som jobbar där så blir det billigare för dom har rabatt.

Jaja, jag vet att gibbon och imazo är grossister, men det var dit jag blev hänvisad av Arken Zoo för att återkomma om vad jag ville beställa hem. Så det är inte lätt att beställa hem nåt som man inte sett en bild på ens, eller ens vet priset på ;-)

Vad ska man ha för märken av de billigare, men bättre? Vill ju inte ha nån skit som inget duger, men ingen proffsgrej som jag inte har användning för heller.
#4 - 21 november 2010 19:46
Juwels kar är riktigt bra för de pengarna, och givetvis köper du med möbeln med så du får ett färdigt snyggt paket. Hornbach i Stockholm är nog de som har bäst pris på dessa i din närhet då det kan löna sig att åka en bit, men kolla upp priserna först:).
#5 - 21 november 2010 19:48
ansjo skrev:
Juwels kar är riktigt bra för de pengarna, och givetvis köper du med möbeln med så du får ett färdigt snyggt paket. Hornbach i Stockholm är nog de som har bäst pris på dessa i din närhet då det kan löna sig att åka en bit, men kolla upp priserna först:).

Det låter bra det :-) Man kan ju ta sig en tur med familjen en dag och kolla in läget. Problemet är att om alla är med, kommer inte karet in i bilen... Får testa att ringa dem imorgon :-)
#6 - 21 november 2010 19:49
Och jämför det priset med vad Djurmagasinet ger, de kan säkert gå ner lite på priset så det kanske inte lönar sig att åka till storstan och köpa det...
#7 - 21 november 2010 20:16
ansjo skrev:
Och jämför det priset med vad Djurmagasinet ger, de kan säkert gå ner lite på priset så det kanske inte lönar sig att åka till storstan och köpa det...

Nja, då blir det Västerås, och det är också ganska långt att köra... Ska börja med att kolla priset på Arken Zoo här hemma, kollar mest på Juwel Rio 240 liter, ser bra ut :-) Med svart möbel.
http://www.pwss.se/image.php?productid=111

Aquael verkar ha ok pris på dugliga bakgrunder.
#8 - 21 november 2010 20:19
Ah, Arken menade jag eftersom ni hade nära dit...
#9 - 22 november 2010 09:33
Med ett Juwel-kar kan ni kanske fundera på en helsvart bakgrund också. Snyggt och enkelt. Då syns knappt den svarta filterboxen och det stjäl inget utrymme i akvariet.

Annars har Back to Nature speciella bakgrunder för Juwels akvarium som även täcker filterboxen.

Annons