Vart hittar jag möbel som jag kan ha mitt 63 liters akvarium på?

#1 - 13 augusti 2012 17:33
Vet inte vart jag kan hitta "vanliga" möbler jag kan ha mitt akvarium på, som tex en IKEA möbel eller liknande som klarar vikten, nån som har något tips? Måtten är exakt: H:40 cm B:60 cm D:30 cm

Jag har tidigare haft detta akvarium på en Malmen byrå från IKEA, men jag vet inte om jag egentligen tog en väääldigt stor risk då eller om den håller för den tyngden ett akvarium ger?
#2 - 13 augusti 2012 17:39
Tänkte hyllan "Expedit" från IKEA, funkar den?
#3 - 13 augusti 2012 19:39
Jemma skrev:
Tänkte hyllan "Expedit" från IKEA, funkar den?

aldrig i livet !!!!

Med dom måtten så är ett väggskåp, med måtten 60 brett, 37 djupt, 92 högt perfekt.

lägg några kronor på en snygg laminatskiva eller stenskiva på toppen, samt capita ben i rostfritt stål, så har du en snygg möbel som klarar det mesta.

De billiga möblerna på IKEA är inte gjorda för akvarium, du behöver nått som är gjort för att belastas.

generellt kan man säga att deras köksstommar är klockrena, resten är mest dravvel om man ska ha det till akvarium.

men men

jag begriper inte detta.....det är helt klart att mina 10 år på ikeas huvudkontor i älmhult, med inrikting på utveckling, samt alla mina komspisar som jobbar på deras testlabb än idag....är klart överskattat......

.
#4 - 13 augusti 2012 19:41
Har du kollat på olika secondhand-butiker? Där kan finnas gamla fina byråer, stabila och säkra.
#5 - 13 augusti 2012 19:43
expedit är bara LUFT och masonit i princip.....håller för en vas....men inte mycket mer...

.
#6 - 14 augusti 2012 01:28
Jag har själv ett med samma bottenmått. 60x30. Ska bygga bänken själv av plywood och reglar hade jag tänkt. Inte jättesvårt om man inte har tummen mitt i handen.

Som detta fast utan plastlaminatet. http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/diy-aquarium-projects/40809-building-ada.html
#7 - 14 augusti 2012 20:57
Har själv ett 54 liters på en expedit med fyra fack, har funkat i snart tre år. Hade förut ett likadant akvarium som ts på en expedit med åtta fack, det gäller bara att inte spilla för mycket på dom.
#8 - 17 december 2012 18:06
Har en 72 liters på en 8 facks expedit. funkar bra. Men möbeln i sig är ju gräslig :P kört så i 2 år typ.

MVH Rikard
#9 - 17 december 2012 18:15
Då får man alltså bestämma sig för vem man ska lita på när det gäller "expedit" ikeaanställd - zoopetamatör... tjaa [:-12]
#10 - 17 december 2012 18:26
Jag har mitt 60l på en 4-facks Expedit och det funkar hur bra som helst. Visst är det en luftig konstruktion men hur stabilt som helst. Det finns många många möbler som håller för ett litet akvarium som bara väger en 60-70kg.
Har en annan Expedithylla på 8 fack som är full med böcker och det väger bra mycket mer än ett litet akvarium. Så att en Expedithylla inte skulle hålla för det är enligt mig skitsnack
#11 - 17 december 2012 18:38

Har en annan Expedithylla på 8 fack som är full med böcker och det väger bra mycket mer än ett litet akvarium. Så att en Expedithylla inte skulle hålla för det är enligt mig skitsnack
In your face Ken:d:d Den här nya informationen får ni behandla vid nästa möte på huvudkontoret:p
#12 - 17 december 2012 18:40
Haha :P
#13 - 18 december 2012 08:20
åheim skrev:
In your face Ken:d:d Den här nya informationen får ni behandla vid nästa möte på huvudkontoret:p

tja................13 kilo per hyllplan anger dom som maxgräns.

visst, de tar i lite för att vara på den säkra sidan, om jag minns rätt så ligger
marginalen på 50-75% upp, dvs den kommer att klara upp emot 22-23 kilo.

men hur man än vrider på det, så måste man gå på de officiella siffrorna.

om man trycker in ett kar som väger mer än 13 kilo, det rasar ihop, så har du inget att
hämta hos vare sig IKEA eller försäkringsbolaget.

.
#14 - 18 december 2012 09:55
Sv: Vart hittar jag möbel som jag kan ha mitt 63 liters akvarium på?

tja................13 kilo per hyllplan anger dom som maxgräns.

visst, de tar i lite för att vara på den säkra sidan, om jag minns rätt så ligger

marginalen på 50-75% upp, dvs den kommer att klara upp emot 22-23 kilo.

men hur man än vrider på det, så måste man gå på de officiella siffrorna.

om man trycker in ett kar som väger mer än 13 kilo, det rasar ihop, så har du inget att

hämta hos vare sig IKEA eller försäkringsbolaget.

.

Men det är ju inte hyllplanen som bär vikten, de stabiliserar väl mest konstruktionen? Eller är jag ute och cyklar nu?

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
#15 - 18 december 2012 10:00
Knax skrev:
Men det är ju inte hyllplanen som bär vikten, de stabiliserar väl mest konstruktionen? Eller är jag ute och cyklar nu?

förstår frågan.

men om man ställer nått ovanpå, så räknas toppen som hyllplan.

kan dock isf debatteras om det är 13 kilo, eller 2 x 13 = 26 kilo om det är över 2 hyllplan.

fortfarande ganska långt ifrån ett kar som väger 75-85 kilo.....

.
#16 - 18 december 2012 10:10
Generell konstruktion på deras "board på ram möbler".

Your call om du vill förlita dig på att polsk luft och masonit skall bära upp karen......
#17 - 18 december 2012 10:22
Sv: Vart hittar jag möbel som jag kan ha mitt 63 liters akvarium på?

Your call om du vill förlita dig på att polsk luft och masonit skall bära upp karen......

Jag skulle personligen inte göra det. Alla mina akvarier utom nanokuben står på "riktiga" akvariemöbler, från Juwel eller andra akvarietillverkare. ;)

#18 - 18 december 2012 11:52

Det är ju en sak om det var ett större akvarium, det skulle jag aldrig ställa på en sådan möbel. Men 60-70kg är ju ingenting. Jag provade att sitta på hyllan och försökte gunga den i sidled. Rörde sig inte en millimeter och jag väger ändå 100+
Så jag ger mig inte och du kan visa fler ritningar om du vill, dom flesta möblerna håller för ett litet 60l akvarium :D

Och man ska aldrig underskatta polsk luft :P
Christer5
#19 - 18 december 2012 13:17
Varför fråga om du vet svaret !
#20 - 18 december 2012 14:55
Fega killar får inte kyssa vackra flickor ;)
Christer5
#21 - 18 december 2012 15:08
Varför rekommendera något som är en uppenbar risk !

Att man själv chansar är en annan sak.
#22 - 19 december 2012 08:57
som sagt var, your call, men klaga inte någonstans när du hittar 60 liter vatten på golvet en dag.....
#23 - 19 december 2012 08:59
Ryskbompa skrev:
Fega killar får inte kyssa vackra flickor ;)

må så vara att jag är feg.

men oberoende hur snygg Hells Angels Presidentens fruga / sambo är, så skulle jag aldrig försöka
kyssa henne...........det kan ju gå bra, men risken att det går åt h-e är enligt mig alldeles för stor.

.
#24 - 19 december 2012 20:35
må så vara att jag är feg.

men oberoende hur snygg Hells Angels Presidentens fruga / sambo är, så skulle jag aldrig försöka

kyssa henne...........det kan ju gå bra, men risken att det går åt h-e är enligt mig alldeles för stor.

.

Ja i detta exemplet är jag beredd att hålla med dig :)

Annons