Vart får man tag i ett yngelkar??!

#1 - 22 augusti 2008 18:03
Hejsan, undrar vart man kan köpa ett yngelkar, skulle vara grymt bra om någon kan säga någon viss affär som ni VET säljer dom, är nämnligen i stort behov att köpa ett då våra malawis snart släpper ut sina rom/yngel för första gången!! så jättetacksam för svar och tips
#2 - 22 augusti 2008 18:05
Guldfiskskålar borde nästan funka till yngel? (Eftersom dom absolut inte passar till guldfisk!)
#3 - 22 augusti 2008 18:05
andrzn skrev:
Hejsan, undrar vart man kan köpa ett yngelkar, skulle vara grymt bra om någon kan säga någon viss affär som ni VET säljer dom, är nämnligen i stort behov att köpa ett då våra malawis snart släpper ut sina rom/yngel för första gången!! så jättetacksam för svar och tips
Underlättar att skriva vad man bor i detta avlånga land,annars närmaste IKEA och köp en plastback modell större det är mitt tips.;):)
#4 - 22 augusti 2008 18:06
Hrm men ja antar att man behöver pumpar å filter å allt om man ska flytta dom, men såg på en sida att man kan skaffa ett sådant plast/nät flytande kar som man har i det vanliga karet.. verkar smart men har ingen aning om vart man kan hitta ett sådant, förutom om man köper ett via internet, men har inte tid att vänta såpass länge tror ja.:/
#5 - 22 augusti 2008 18:07
Nära Göteborg..

Plastback? men behöver inte yngel ett mer inredande område? eller klarar dom sig i vilket fall?
#6 - 22 augusti 2008 18:10
andrzn skrev:
Hrm men ja antar att man behöver pumpar å filter å allt om man ska flytta dom, men såg på en sida att man kan skaffa ett sådant plast/nät flytande kar som man har i det vanliga karet.. verkar smart men har ingen aning om vart man kan hitta ett sådant, förutom om man köper ett via internet, men har inte tid att vänta såpass länge tror ja.:/
Ja man behöver filter Etc Etc,det bästa är att köpa en billig plastback till dina yngel och inte en yngelkasse det blir svårt för dem att utvecklas i bättre med nåt större:)
#7 - 22 augusti 2008 18:10
andrzn skrev:

Aha, jo, jag har både med nät och plast. POLast att föda i, och sen flyttar jag över till nät som är större.

Dock köpte jag på internet, så vet inte var det finns annars.

Men orkar du vänta några dagar, så har flodstroms hemsidan snabbleverans tid och både plast och nät. (Googla på flodströms eller liknande)
#8 - 22 augusti 2008 18:11
andrzn skrev:
Nära Göteborg..

Plastback? men behöver inte yngel ett mer inredande område? eller klarar dom sig i vilket fall?
Du ska väl bara att ha yngel där??och helst då ingen sten så du kan hålla lättare rent det kör jag med underlättar en hel del för att bibehålla vattenkvaliten.
#9 - 22 augusti 2008 18:15
AA ok.. låter bra, men som sagt har jag Malawi.. antar att ni båda har det också? vill kontrollera så de kommer fungera^^
#10 - 22 augusti 2008 18:16
Nix, det har jag inte. Vet inte hur stora malawi yngel är, men eftersom du frågade efter nätbur, så sa jag bara var du kan köpa nätbur.
#11 - 22 augusti 2008 18:19
Okidoki!

Om någon mer vet eller har tips å sådär så skulle jag bli jätteglad:) Även på lite information om vad man bör göra osv, då detta är första gången!! tack
#12 - 22 augusti 2008 18:20
andrzn skrev:
AA ok.. låter bra, men som sagt har jag Malawi.. antar att ni båda har det också? vill kontrollera så de kommer fungera^^
När jag odlade upp Malawi så körde jag med 225 kar men det tar en sån plats så en back går alldeles utmärkt för en kull yngel.Sen har jag inget Malawi längre det finns roligare fiskar..;)
#13 - 22 augusti 2008 18:21
andrzn skrev:
Okidoki!

Om någon mer vet eller har tips å sådär så skulle jag bli jätteglad:) Även på lite information om vad man bör göra osv, då detta är första gången!! tack
Vad är det du vill ha hjälp med mer exakt??
#14 - 22 augusti 2008 18:42
Varför ta upp dom?? Har malawi väl börjat leka så slutar dom inte, så du lär ha ett bra gäng sen ändå... Jag har börjat GE bort malawi nu för att det är överbefolkat... Men visst, är det något vildfångat eller på annat sätt väldigt fint och eftertraktat så kan det vara värt att rensa karet på sten och dylikt och börja fiska:)
#15 - 22 augusti 2008 18:48
Varför ta upp dom?? Har malawi väl börjat leka så slutar dom inte, så du lär ha ett bra gäng sen ändå... Jag har börjat GE bort malawi nu för att det är överbefolkat... Men visst, är det något vildfångat eller på annat sätt väldigt fint och eftertraktat så kan det vara värt att rensa karet på sten och dylikt och börja fiska:)
Jag håller med dig bättre att naturen har sin gång,men eftersom han frågade om hur han skulle göra.Sen kanske det är roligt att föda upp dem små liven om man inte har gjort det innan.
#16 - 22 augusti 2008 18:53
Så sant. Jag gjorde samma sak i början men man tröttnar på att riva ur allt i karet varje gång man ser en hona som tuggar... Men som sagt, det är alltid en speciell upplevelse första gången;)
Och sen står man där med 10 kar igång och en sjuhelvetes massa yngel och en tokig tant... :D
#17 - 22 augusti 2008 19:00
Så ni menar att det överlever mkt yngel i det stora karet? så man behöver inte göra någonting?
#18 - 22 augusti 2008 19:25
andrzn skrev:
Så ni menar att det överlever mkt yngel i det stora karet? så man behöver inte göra någonting?
många är att ta i:p dem blir uppätna förr eller senare bara att man har många gömställen så klarar dem sig nån vecka kanske.Jag personligen har aldrig haft nåt yngel som har klarat sig mer än nån vecka och då hade jag riktigt mycket sten i karet.
#19 - 22 augusti 2008 19:25
Så sant. Jag gjorde samma sak i början men man tröttnar på att riva ur allt i karet varje gång man ser en hona som tuggar... Men som sagt, det är alltid en speciell upplevelse första gången;)

Och sen står man där med 10 kar igång och en sjuhelvetes massa yngel och en tokig tant... :D
:D:Djag känner igen det:D:D
#20 - 22 augusti 2008 21:38
Det är inte ovanligt att det säljs små behändiga kar på blocket till en rimlig penning med pumpar och filter. Som duger till yngel kar =)

Annons