vart få tag i brun klogroda?

#1 - 17 april 2008 17:58
Vart kan man få tag i dom?
Den afrikanska klogrodan menar jag nu (den stora)

Dom på djuaffären hade bara hört om albinon i den stora..men jag har sett att det ska finnas brun.

Vart kan man få tag i dom?
#2 - 17 april 2008 18:15
Vad jag har förstått om den bruna Xenopus laevis så är den "fridlyst" i akvarierna, men exemplar kan man finna ibland, dock väldigt sällan. Albinon är den som man oftast hittar i butikerna.
//Camilla
#3 - 17 april 2008 18:34
Såg några idag :)

Var bor du?
#4 - 17 april 2008 19:42
Nina82 skrev:
Såg några idag :)

Var bor du?

småland...kalmar typ
#5 - 17 april 2008 19:47
Okej :)

Vill du komma till Skåne så såg jag några bruna klogrodor i Hyllinge utanför Helsingborg på Köpcentret Familia.

Vet inte om det var samma som du ville ha men de var bruna och hette klogroda iaf :D
#6 - 17 april 2008 19:57
Nina82 skrev:
Okej :)

Vill du komma till Skåne så såg jag några bruna klogrodor i Hyllinge utanför Helsingborg på Köpcentret Familia.

Vet inte om det var samma som du ville ha men de var bruna och hette klogroda iaf :D

okej :)
jag leter efter den stora varianten..de kan ha vart dvärgklogroda du såg. För dom är typ bruna / grå.
#7 - 17 april 2008 20:16
Mycket möjligt att det var. Är inte så insatt på grodor :D

Min sambo skulle flytta hemifrån om jag kom hem med grodor :p Han har hyperfobi och kan inte ens plocka upp sonens boll från dammen :D
#8 - 18 april 2008 09:15
Jag ser ofta både brun och albino klogroda, men den bruna brukar säljas som dvärgklogroda - och jag kan mina dvärgar, det är inte sådana. Mitt tips är alltså att du nogrannt lär dig se skillnad på dvärg och stor, och sedan går igenom karen själv på zooaffärerna. Titta inte på etiketterna eller prata med personalen, då blir det lätt tokigt. Jag ser också då och då dvärgklogrodor i samma kar som unga klogrodor, så det kan vara mixat.

Annars är det självklara tipset att gå till en pålitlig och kunnig zoohandlare, om du har någon i trakten, och be dom att beställa in.
#9 - 18 april 2008 09:37
Men det är ju inte svårt att se skillnad på dom precis

Annons