Vårt akvarium spricker snart, köpa nytt elleg begagnat.

#1 - 8 mars 2011 09:11
När vi köpte vårt kar begagnat förstod vi inte så mycket.
Det är ett Juwel 240 liter.
Mittstaget nådde inte riktigt och uppfyllde då alltså inte funktionen det hade.

Idag bågnar vårt akvarium mer än när vi köpte det vilket känns lite oroligt.

Vårt dilemma är nu om man ens vågar att köpa ett begagnat kar igen eller om man ska beställa ett helt nytt.

En annan fråga är om vår Bänk till 240 liters karet klarar att bära ett större kar typ 300 om man lägger en spånskiva över?

tacksam för svar. :)
#2 - 8 mars 2011 09:15
har staget lossnaet eller vadå? ni kan väl silikona dit det? könns ju onödigt att köpa helt nytt för nått man kan laga själv.

begagnat kar vågar ni visst köpa. se bara till att det är fullt med vatten när ni tittar på det. annars vet ni ju inte om det är tätt eller om stagen är hela etc.

jo bänken klarar nog men som sagt lägg en skiva under.
#3 - 8 mars 2011 10:01
staget når inte längre över utan akvariet har blivit bredare på mitten.

vårt kar var fullt när köpte det men killen vi köpte det av visste inte heller vad staget var till för eftersom det ramlade ner hela tiden.
#4 - 8 mars 2011 10:03
men hur satt det fast då? det måste ju sitta fast nånstans? jag skulle tömt ur karet till ca 2/3 för satt undvika katastrof hemma hos er.

har byggt ett kar där mittstaget lossnade och då tömde jag ur 2/3 för att inte rutorna skulle ge sig. sen tömde jag hela karet o limmade dit staget igen med silikon. nu sitter det :)
#5 - 8 mars 2011 10:08
det har bara legat löst på, aldrig suttit fast.
vi har inte kunnat ha det på alls på över ett halvår men nu såg sambon att akvariet hade vidgat sig mer eftersom luckan snart ramlar igenom

det går väl inte att pressa ihop karet igen eller?
#6 - 8 mars 2011 10:10
ööh vad har det då fyllt för funktion??
lägg gärna upp en bild så man får se.

jo klart det går att få ihop karet! tömmer ni ut vattnet helt så går rutorna tillbaka o blir raka på en gång.
#7 - 8 mars 2011 10:16
ingen alls. :D
vi visste ju inte vad det var från början
vi får prova att göra så.
använder man speciell silikon till sånt eller?
jag kan inte visa nu eftersom det sitter en bakgrund för ena sidan.
vi sket i att såga ur för staget eftersom det ändå alltid låg på bottnen.
men nu får vi ju göra det. :)
#8 - 8 mars 2011 10:20
okej? asså ska det sitta fast eller vad? vad exakt för juwel kar har ni?

ja man använder akvariesilikon.

viktigt som tusan att ytorna är rena. skrapa rent från kalk/alger/smuts och tvätta rent ytan med aceton för att få bort allt eventuell fett från tex fingeravtryck etc.

sen limmar ni dit det o låt härda i minst 24 timmar. använd rikligt med silikon.

hade ändå gärna sett en bild så att man förstår hur det är uppbyggt. är staget i glas?
#9 - 8 mars 2011 10:24
man sätter fast det i ramen på karet men det ska nog gå att ta loss. det sitter liksom en liten kant som går upp i karet och så har staget ett litet spår.
Det är Ett Juwel Rio 240

det är av plast.

hittar man akvariesilikon i en vanlig fiskaffär?
#10 - 8 mars 2011 10:26
Staget i sig är av plast då måste du antingen limma fast ett stag i glas med silikon eller köpa ett nytt löst vilket går att göra till juwel. Det medföljer lim för att limma fast det nya staget om ni köper nytt för ni kan inte limma plast med silikon och förvänta er att det håller.
Bilagor:
#11 - 8 mars 2011 10:26
men då ska det väl inte silikonas fast utan bara ligga i spåret eller?? visst kan man silikona dit det men det ska väl inte behövas. varför sitter det inte fast då? är det sönder eller vad?

jag skulle nog tömt hela karet och se om man inte kan sätta dit det som det ska vara o sen fylla igen.

ja det hittar man där
#12 - 8 mars 2011 10:27
om man bildgooglar juwel rio 240 så får man upp en bild på översidan av ett rio där ljusramen är fotograferad.
där ser man hur staget ska sitta.
Bilagor:
#13 - 8 mars 2011 10:28
du kan inte länka? hittar inte. ( men jag tror ändå jag vet hur det ser ut då jag jag o danne startade upp ett rio igår.)
#14 - 8 mars 2011 10:31
på den här sidan är det. :)
http://plecoplanet.com/?page_id=459
#15 - 8 mars 2011 10:32
Har för mig det är detta staget du ska ha. Som sagt medföljer det lim.
Edit: bör medfölja lim om inget annat. Gör det med ett annat stag nämligen så vore konstigt om det inte ingår. Förresten såg nu att det går att köpa limmet löst. Heter cyanofix.
#16 - 8 mars 2011 11:21
Har rio 240 liters....Sådär ser inte mitt ut....jag har ingen upphöjning i mitten på mitt stag...jag kan ta en bild senare ikväll om någon vill=)
#17 - 8 mars 2011 12:08
¨jaaaa :)
#18 - 8 mars 2011 12:28
Företag brukar använda samma sorts bild till alla liknande produkter så man kan inte gå efter bilden så man får gå på beskrivningen. I det här fallet står det inget om lim så jag hade nog bara köpt limmet separat eller använda glasstag som håller bättre.
#19 - 9 mars 2011 13:20
Missade bilden igår...sorry..försöker så snart jag hinner.. =)
#20 - 9 mars 2011 13:34
Den som MVN postade skall väl sitta som standard på Juwel rio 240, iaf de nyare.
#21 - 9 mars 2011 14:59
Hör av dig till Juwel och fråga så får du med största sannolikhet rätt grejer.
#22 - 10 mars 2011 20:49
Hej! Här är en liten film (bättre sent än aldrig) =) som visar mitt mittstag Rio 240 juwel akvarium, inte så rent dock...först öppnar jag ena luckan och sen andra luckan...och lysampen vilar på det staget, så lyrören och rampen drar man fram och tillbaka på det mittstaget.

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2894315
#23 - 10 mars 2011 20:54
gillar det att du har TEJPAT fast det därbak :P
#24 - 10 mars 2011 21:34
hannesc skrev:

Ungefär lika hållbart som original där stagen limmas med snabblim :D.
#25 - 10 mars 2011 23:46
Fialotta ser ut som du har samma stag som jag har till mitt rio400. Staget trycks på plats nerifrån och upp. Och staget ska sitta fast, ska inte kunna lossas. Det du får göra om inte den tunna plast kanten på innsidan på staget har knäckts, är att tömma karet 2/3 delar, lägga snabblim (inte silikon) i skåran på staget och hålla den tills den sitter hjälpligt. Sen får du vänta ett antal timmar tills den härdat ordentligt, innan du fyller upp karet igen.
#26 - 11 mars 2011 07:26
Amanit skrev:
Fialotta ser ut som du har samma stag som jag har till mitt rio400. Staget trycks på plats nerifrån och upp. Och staget ska sitta fast, ska inte kunna lossas. Det du får göra om inte den tunna plast kanten på innsidan på staget har knäckts, är att tömma karet 2/3 delar, lägga snabblim (inte silikon) i skåran på staget och hålla den tills den sitter hjälpligt. Sen får du vänta ett antal timmar tills den härdat ordentligt, innan du fyller upp karet igen.

Vet inte om det är mig du svarar, men det är inte jag som har problem med mitt stag..jag visade bara en film hur ett stag på rio 240 ser ut..då personen inte kunde ta en bild. =)
#27 - 11 mars 2011 07:28
hannesc skrev:

Ja, men du tror väl inte jag har tejpat fast mitt stag :-) ..nä jag har tejpat fast sopsäcken, vad skulle jag har gjort då... som jag sagt tidigare så ser du att akvariet står väldigt långt in miot väggen..!! Så jag kommer inte ens in med armen mellan..retsamt ! =)=)
#28 - 11 mars 2011 08:58
Mitt ena stag var av på mitt 600 L kar. När jag hade vatten i karet fattades det 1,5 cm för staget att nå över från kant till kant. När jag slanga ut ca 70 % vatten hade akvariet gått ihop 1,5 cm så att jag kunde sätta fast staget igen. Glas är ett otroligt material men du bör sätta fast det så fort du kan för att kunna sova gott om natten.
#29 - 11 mars 2011 10:07
det har ju varit såhär jätte länge och inget har hänt än.. men vi måste ju fixa det.
måste bara samla oss till att såga sönder bakgrunden.
#30 - 11 mars 2011 10:15
jag hade itne vågat ha det så i 5 minuter till. onödig stress på glaset. bra surt om det spricker. töm ut 1/3 vatten. så kan ni ha det så tills ni orkar ge er i kasst med bakgrunden

Annons